Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30.12.2013, sygn. IBPBI/1/415-997/13/ESZ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-997/13/ESZ

Czy postąpiłem prawidłowo zaliczając opłatę wstępną jednorazowo w ciężar kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia wydatku tj. wystawienia faktury?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 30 września 2013 r.), uzupełnionym 17 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie momentu i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłaty wstępnej wynikającej z zawartej umowy leasingu operacyjnego dot. budynku biurowo - usługowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie momentu i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opłaty wstępnej wynikającej z zawartej umowy leasingu operacyjnego dot. budynku biurowo - usługowego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 3 grudnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-997/13/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 17 grudnia 2013 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z) oraz wynajmem i zarządzaniem nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). W 2013 r. Wnioskodawca wybrał uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 44 ust. 6 pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w księgach rachunkowych w oparciu o ustawę o rachunkowości. W czerwcu 2013 r. firma Wnioskodawcy zawarła umowę leasingu operacyjnego; gdzie przedmiotem umowy jest budynek biurowo - usługowy wraz z gruntem. Zgodnie z treścią umowy leasingu odpisów amortyzacyjnych od części przedmiotu leasingu w postaci budynku biurowo - usługowego dokonywać będzie finansujący - firma leasingowa, pozostała część leasingu w postaci gruntu będzie znajdować się w ewidencji środków trwałych korzystającego - Wnioskodawcy. Niniejsza umowa leasingu ma charakter tzw. leasingu finansowego w części dotyczącej gruntu oraz tzw. leasingu operacyjnego w części dotyczącej budynku biurowo - usługowego. Zgodnie z zapisami ogólnych warunków umowy leasingu (OWU) zawarcie umowy przez finansującego nastąpi po przedstawieniu przez korzystającego wymaganych w umowie leasingu opłat początkowych. Zgodnie z OWU opłaty początkowe to (...)... opłata wstępna i prowizja. Są to opłaty, których wniesienie przez korzystającego warunkuje zawarcie umowy. Opłata wstępna dotycząca gruntu stanowi spłatę wartości początkowej gruntu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00