Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18.01.2013, sygn. IPPB5/423-1202/12-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-1202/12-2/MK

W jakim momencie Spółka powinna zmniejszyć swoje przychody na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z otrzymanym zwrotem towarów lub ujawnieniem braku dostawy towarów - w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego z tytułu dokonanej dostawy towarów czy w miesiącu wystawienia faktury korygującej sprzedaż, w szczególności w sytuacji, gdy zwrot towarów i pierwotny obowiązek podatkowy powstały w różnych okresach rozliczeniowych/latach podatkowych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.12.2012 r. (data wpływu 07.12.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu ujęcia faktur korygujących zmieniających wartość przychodu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu ujęcia faktur korygujących zmieniających wartość przychodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w branży artykułów szkolno-biurowych oraz drobnego agd w oparciu o umowy z sieciami handlowymi oraz hurtowniami. Umowy handlowe przewidują zwroty niesprzedanych towarów po zakończeniu sezonu czy akcji promocyjnej. Zwrot nie następuje w ramach reklamacji, lecz po stwierdzeniu przez kontrahenta braku możliwości dalszej sprzedaży z uwagi na zakończenie sezonu lub akcji promocyjnej w marketach. Z uwagi na duże ilości dostarczanego towaru (o jednostkowo niewielkiej wartości) po dłuższym czasie (w kolejnych okresach sprawozdawczych) ujawniane są czasem braki w dostawach lub fakt nieotrzymania towaru przez nabywcę z przyczyn nieleżących po stronie Wnioskodawcy. Zdarzenia takie mogą być powodowane korzystaniem przez Wnioskodawcę z magazynu zewnętrznego i zewnętrznej obsługi spedycyjnej jak również przyczynami leżącymi po stronie nabywcy sieci handlowej (towar ginie w trakcie realizacji dostawy). Wnioskodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wystawia faktury VAT w momencie wydania towaru i w tym samym czasie rozpoznaje przychody podatkowe, co jest zgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz oparte o racjonalne przesłanki i wynegocjowane warunki współpracy (ilości zgodne z zamówieniem, zaakceptowana cena oraz warunki dostawy). Po wystąpieniu okoliczności związanych ze zwrotem towaru lub ujawnieniem braku dostawy Wnioskodawca wystawia faktury korygujące (zmniejszające ) sprzedaż i rozlicza je w dacie wystawienia faktury korygującej, gdyż zdarzenia te następują zwykle po zamknięciu okresu sprawozdawczego a co istotniejsze są one odrębnym stanem niemożliwym do precyzyjnego określenia w dacie zaistnienia przychodu i odrębnym zdarzeniem gospodarczym niezależnym od Wnioskodawcy. Zdarza się, że wystawienie faktury korygującej in minus ma miejsce po zakończeniu roku podatkowego, w którym dokonana została sprzedaż i wystawione zostały faktury pierwotne (w tym również po złożeniu zeznania podatkowego CIT-8 za ten rok). Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż skoro faktura pierwotna została wystawiona poprawnie, czyli prawidłowo dokumentowała zaistniałe w przeszłości zdarzenie gospodarcze, to korygowanie sprzedaży na skutek okoliczności zaistniałych później powinno odbywać się w dacie zaistnienia tej okoliczności (na bieżąco), bez konieczności korygowania przychodów wstecz.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00