Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2015, sygn. ITPP1/4512-754/15/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP1/4512-754/15/BK

Prawo do odliczenia podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2015 r. (data wpływu 28 lipca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 30 października 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • objętym pytaniem nr 1 jest prawidłowe,
  • objętym pytaniem nr 2 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2015 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 października 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi w ramach swojej działalności zadania w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych. Wynika to z przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Obsługa powyższych zadań polega na tym, że Gmina płaci za organizację zbiórki i wywóz nieczystości stałych wyspecjalizowanej firmie i za wykonanie tychże usług otrzymuje za poszczególne okresy rozliczeniowe fakturę z naliczonym podatkiem od towarów i usług. Z drugiej strony na pokrycie kosztów tego zadania jest pobierana opłata. Jak wynika z przepisu art. 6 ww. ustawy, z pobranych opłat Gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymywania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych i obsługi administracyjnej systemu. Czynności gospodarowania odpadami komunalnymi, za które Gmina pobiera opłatę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Dodatkowo w uzupełniniu wniosku wskazano, że Gmina zamierza korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących przypadków, kiedy opłata za gospodarowanie z odpadami komunalnymi będzie stanowiła składnik czynszu opodatkowanego według stawki 23%. Gmina stoi na stanowisku, że w sytuacji, gdy pobierana opłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie ma też prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabyć służących realizacji zadań, za które zapłata jest ta opłata. W sytuacji jednak, gdy opłata ta stanowi składnik czynszu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług wówczas w zakresie, w jakim te usługi bądź towary służą działalności opodatkowanej Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00