Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 20.10.2016, sygn. ITPB1/4511-691/16-1/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-691/16-1/WM

Czy wydatki z tytułu kar umownych stanowią koszty uzyskania przychodu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2016 r. (data wpływu 1 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia kar umownych do kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia kar umownych do kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej agencji pracy tymczasowej zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę, bądź umowy cywilnoprawnej w różnych sektorach gospodarki. W związku z jednym z przetargów jaki wykonuje Wnioskodawca, zatrudnia on pracowników tymczasowych na podstawie umów cywilnoprawnych na poczcie na terenie całego kraju. Podstawą prawną realizacji ww. przetargu jest zawarta między Wnioskodawcą, a pocztą (kontrahentem) umowa. Jeden z zapisów umowy stanowi o karach finansowych, jakie zostaną nałożone na Wnioskodawcę w postaci noty obciążeniowej, m. in. w przypadku niewykonania roboczogodzin przy określonym w umowie poziomie norm. W przypadku niewykonania roboczogodziny w wysokości 10% stawki netto za każdą roboczogodzinę niewykonaną, ponadto za każdą niewykonaną roboczogodzinę przy poziomie wykonania norm niższym niż 80%, zamawiający (poczta) nie wypłaca wynagrodzenia w całości, a za każdą roboczogodzinę niewykonaną, przy poziomie wykonania norm równym lub niższym niż 80%, zamawiający nie wypłaca 50% wynagrodzenia. Pracownicy wykonują zadania zlecone im przez kierownika zmiany na poczcie. Nadzór oraz kontrolę nad wykonywanymi obowiązkami pracowników tymczasowych sprawuje kierownik zmiany. Po przepracowanym miesiącu Wnioskodawca jest informowany o efektach pracy, dzięki czemu może wyciągać konsekwencje wobec pracownika w przypadku nienależytego wykonywania powierzonych mu zadań lub niedostosowania się do poleceń przełożonych. Nie ma jednak wpływu na zdolności szybkiego wdrażania się nowych pracowników, którzy otrzymują na początku swojej pracy taką samą liczbę operacji do wykonania, co wdrożeni pracownicy. Przyczyną niesprostania narzuconych norm są także pojawiające się awarie w dostawie prądu, awarie sprzętu, systemu informatycznego i konieczność dokonywania przez pracowników ręcznego wpisu przesyłek, co znacznie wydłuża czas ich pracy. Pojawiły się także sytuacje, w których pracownicy ze względu na stan zdrowia wymagali częstszego korzystania np. z toalet, których liczba w stosunku do ilości pracujących tam ludzi, w niektórych miejscach jest bardzo ograniczona, co dodatkowo wydłuża czas niezdolności do dalszej pracy. Skutkiem tego jest niewykonywanie dziennej normy zadań. Na takie sytuacje także Wnioskodawca nie ma wpływu, jednak ponosi za to odpowiedzialność finansową. Pracownicy obciążani są karami, jednak ich stosunek do kar nałożonych na Wnioskodawcę przez pocztę stanowi niewielki % kosztu całej kary. Obecna niemożność zaliczenia kwot wynikających z ww. kar w koszty uzyskania przychodu, a także niewielka ilość przeniesienia odpowiedzialności finansowej na pracowników, niesie za sobą dodatkowe obciążenia w postaci podatku, jaki Wnioskodawca musi zapłacić od naliczonych kar dla pracowników. Wydatki w postaci kar finansowych Wnioskodawca pokrywa w całości z osiąganych zysków z całej działalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00