Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2017, sygn. 1061-IPTPP3.4512.88.2017.2.MJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 1061-IPTPP3.4512.88.2017.2.MJ

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od 1 stycznia 2017 r. w odniesieniu do faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z kanalizacją sanitarną, oczyszczalnią ścieków, wodociągami i zaopatrzeniem w wodę.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2017 r. (data wpływu 4 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od 1 stycznia 2017 r. w odniesieniu do faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z kanalizacją sanitarną, oczyszczalnią ścieków, wodociągami i zaopatrzeniem w wodę jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od 1 stycznia 2017 r. w odniesieniu do faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z kanalizacją sanitarną, oczyszczalnią ścieków, wodociągami i zaopatrzeniem w wodę.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 marca 2017 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina . (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca korzysta z pełnego (100%) prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z oczyszczalnią ścieków, kanalizacją sanitarną i wodociągami. Nie korzysta z innych możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina w latach 20042006 wybudowała oczyszczalnię ścieków i kanalizację sanitarną. Były to dwa zadania inwestycyjne współgrające ze sobą. Na odbiór i zagospodarowanie ścieków Gmina zawarła umowy cywilnoprawne. Cała działalność tych dwóch inwestycji związana jest z działalnością opodatkowaną. Gmina jest w stanie wyodrębnić faktury dokumentujące zakup towarów i usług dotyczący tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej. Wnioskodawca na podstawie interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej . dnia 29 lutego 2008 roku korzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotowymi inwestycjami, w zakresie, w jakim były one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Umowy cywilno-prawne były zawarte również z jednostkami organizacyjnymi Gminy, tj. Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Szkołami Podstawowymi, Publicznym Gimnazjum i zespołem Szkół. Gmina obciążała jednostki fakturami za odbiór ścieków i dostawę wody. Po przeprowadzeniu centralizacji od 01-01-2017 r., na mocy Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, Gmina nie może obciążać wyżej wymienionych jednostek fakturami za dostawę wody i odbiór ścieków ponieważ nie mogą być uznawane za podatników podatku VAT. W obecnym stanie prawnym będą obciążane notami księgowymi na kwotę netto. W skutek centralizacji rozliczenia pomiędzy jednostkami a ich gminą muszą się stać czynnościami dokonywanymi w ramach jednego i tego samego podatnika VAT, to znaczy czynnościami wewnętrznymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00