Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22.08.2017, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.172.2017.1.RW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.172.2017.1.RW

Opodatkowanie wkładu własnego użytkownika instalacji solarnej z kolektorami słonecznymi stawką podatku 8% i 23%, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu własnego użytkownika instalacji solarnej z kolektorami słonecznymi stawką podatku 8% i 23%, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu własnego użytkownika instalacji solarnej z kolektorami słonecznymi stawką podatku 8% i 23%, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Dnia 19 lipca 2017 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Gmina rozpoczęła w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych projekt pn.: Zakup i montaż kolektorów słonecznych szansą na poprawę jakości powietrza w Gminie etap II. Projekt przewiduje wspomaganie procesu przygotowania ciepłej wody użytkowej za pośrednictwem systemu solarnego, a tym samym częściowe zastąpienie energii pozyskiwanej ze źródeł konwencjonalnych (węgiel, gaz, olej, energia elektryczna) energią słoneczną pozyskiwaną przez system solarny. Przedmiotem projektu jest dostawa i montaż urządzeń służących do pozyskania energii cieplnej ze źródeł odnawialnych. W ramach projektu przewiduje się wykonanie robót budowlanych związanych z instalacją kolektorów słonecznych. Inwestycja będzie realizowana na budynkach mieszkalnych osób fizycznych mieszkańców Gminy. Kolektory słoneczne będą rozmieszczone na powierzchni dachu, a w przypadku gdy nie ma możliwości zamontowania kolektorów słonecznych na dachu budynku będą montowane na terenie przy budynku na konstrukcji wolnostojącej. Zostały podpisane umowy z mieszkańcami Gminy dotyczące ich udziału w zadaniu, w których umieszczono zapisy, iż Gmina zabezpiecza realizację projektu tj. zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, wyłoni dostawcę zestawów instalacyjnych, ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych, będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu. Mieszkaniec oświadcza, że wytworzoną energię cieplną będzie wykorzystywał tylko na potrzeby własne na nieruchomości w budynku mieszkalnym. Po zakończeniu prac instalacyjnych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu pozostają własnością Gminy przez cały czas realizacji projektu i przez czas trwałości projektu, licząc od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu jak również do czasu amortyzacji zestawów solarnych. Użytkownik zobowiązał sie w ww. umowie do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowego zadania, określonego w umowie o dofinansowanie podpisanej przez Gminę z Zarządem Województwa (szacowany wkład mieszkańca 15% kosztów związanych z zakupem i montażem instalacji solarnych). W umowie widnieje również zapis, że użytkownik przekazuje Gminie do bezpłatnego użytkowania część nieruchomości o powierzchni niezbędnej do instalacji zestawu na budynku mieszkalnym/gruncie, z przeznaczeniem na zainstalowanie instalacji oraz część wewnętrzną budynku niezbędną do zainstalowania pozostałej części instalacji nieodzownej do prawidłowego funkcjonowania zestawu i udziela w tym zakresie prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Po pięcioletnim okresie trwałości projektu użytkownicy przejmą prawo własności instalacji bez konieczności dokonywania przez nich dodatkowych płatności na rzecz Gminy. Przejęcie własności zostanie udokumentowane protokołem podpisanym przez strony: przekazującą i przyjmującą układ solarny. Gmina informuje, że do chwili obecnej nie dokonała jeszcze odliczenia podatku VAT, mimo poniesionych wydatków w ramach realizacji projektu. Gmina jest jednak przekonana, że przysługuje jej w tym zakresie prawo do odliczenia i zamierza z niego skorzystać po potwierdzeniu jej stanowiska w interpretacji, o którą wystąpiła. Gmina w czasie realizacji projektu będzie czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie VAT jest kosztem niekwalifikowanym w projekcie, gdyż Gmina będzie mogła odliczyć podatek VAT. Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Beneficjentem 85% kosztów kwalifikowanych będzie Gmina, a 15% kosztów kwalifikowanych pochodzić będzie od uczestników projektu. Użytkownik nie otrzyma bezpośrednio dofinansowania. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie przeznaczone będzie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki z RPO Województwa wpływać będą na wyodrębniony rachunek Gminy założony do realizacji projektu. Gmina będzie regulować zobowiązanie wobec wykonawców ze środków RPO Województwa. Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowanych w projekcie. Wszystkie towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana na ww. budynkach mieszkalnych na terenie Gminy. Świadczenie dokonywane przez Gminę na rzecz mieszkańców będzie odbywało się w oparciu o umowę cywilnoprawną i będzie miało charakter usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00