Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24.04.2018, sygn. 0111-KDIB2-3.4010.44.2018.1.LG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4010.44.2018.1.LG

Forma certyfikatu rezydencji podatkowej

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie formy certyfikatu rezydencji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie formy certyfikatu rezydencji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka nabywa różnego rodzaju usługi mieszące się dyspozycji art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwanej dalej Ustawą od podmiotów mających siedziby i rezydencje podatkowe poza Polską, zwanych w dalszej części Podatnikami oraz dokonuje wypłaty świadczeń za zrealizowane na jej rzecz usługi. Stosownie do przepisów art. 26 ust. 1 Ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. la-le. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Spółka kierując się zapisami art. 26 ust. 1 Ustawy chcąc skorzystać z możliwości z zastosowania stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową zwraca się do Podatników o przedłożenie jej certyfikatów rezydencji podatkowej to jest dokumentów potwierdzających miejsce siedziby Podatnika dla celów podatkowych. Podatnicy przesyłają drogą pocztową oryginały certyfikatów rezydencji podatkowej w formie papierowej, czyli w formie wystawionej przez właściwe władze podatkowe uprawnione w danym państwie do wystawiania tego typu dokumentów. Podatnicy coraz częściej zwracają spółce uwagę na to, że ta forma współpracy jest dla nich bardzo uciążliwa, w szczególności z uwagi na ograniczenia czasowe dotyczące ważności certyfikatu rezydencji podatkowej wynikające z zapisów art. 26 ust. 1i i ust. 1j Ustawy oraz na konieczność przekazywania tego dokumentu w oryginale, co powoduje, że chcąc przedłożyć analogiczny dokument kolejnemu kontrahentowi muszą ponownie zwracać się do właściwych władz podatkowych o wystawienie kolejnego certyfikatu rezydencji podatkowej. Podatnicy zwracają spółce uwagę na to że, kontrahenci z innych krajów UE akceptują certyfikat rezydencji podatkowej przesłany im drogą elektroniczną zapisany do pliku pdf. Podatnicy skanują certyfikat rezydencji podatkowej wystawiony przez odpowiednie władze podatkowe w formie papierowej i przesyłają swoim kontrahentom ten dokument drogą mailową w formie pliku pdf. Podatnicy pytają spółkę dlaczego ta nie akceptuje certyfikatów rezydencji podatkowej przesłanych jej w formacie pliku pdf drogą mailową na adres spółki tylko żąda przesłania jej dokumentów w oryginale w formie papierowej. W związku z powyższym spółka powzięła wątpliwość czy jej żądanie ma uzasadnienie w obowiązujących przepisach w tym zakresie, skoro Ustawa nie narzuca w żadnym miejscu formy w jakiej certyfikat rezydencji podatkowej miałby zostać wystawiony i dostarczony. Zdaniem spółki certyfikat rezydencji podatkowej otrzymany przez Podatnika w formie papierowej a następnie zeskanowany i przesłany w formacie pdf drogą mailową na adres spółki jest dokumentem, o którym mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy, zatem uprawnia spółkę do zastosowania stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z tą umową.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00