Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20.12.2018, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.533.2018.1.IM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-3.4011.533.2018.1.IM

Możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2018 r. (data wpływu 19 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 28 listopada 2017 r. Wnioskodawca zawarł umowę o dzieło, gdzie zobowiązał się do wykonania oryginalnego, autorskiego dzieła polegającego na: realizacji zdjęć techniką elektroniczną i realizacji dźwięku do wybranych audycji produkowanych przez Zleceniodawcę. W ramach umowy Wnioskodawca wykonuje zadania operatora obrazu i zajmuje się opracowywaniem i realizowaniem założeń scenariusza od strony obrazu. Uczestniczy w tworzeniu zdjęć do programów telewizyjnych, reportaży emitowanych przez zleceniobiorcę. W połączeniu z reżyserem odpowiada za kompozycję plastyczną kadru, oświetlenie i rodzaje stosowanych planów filmowych, finalnie odpowiadając za wygląd materiału. Każdorazowo po zrealizowaniu dzieła (zdjęć video) Wnioskodawca przenosi na zleceniobiorcę na zasadach wyłączności wszelkie prawa majątkowe i prawa pokrewne w zakresie korzystania i rozporządzania dziełem w całości, lub we fragmentach - nieograniczone w czasie i przestrzeni, oraz zezwala na wykonanie autorskich praw zależnych do dzieła w zakresie jego opracowań, przeróbek, przemontowań, łączenia z innymi utworami, itd. Przeniesienie praw następuje na cały czas ich trwania i obejmuje takie pola jak: utrwalanie i zwielokrotnianie, wszelki obrót oryginałem, najem, wypożyczanie, nadawanie, reemitowanie, publiczne udostępnianie, odtwarzanie, itd. Wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje za wykonane dzieło obejmuje wynagrodzenie za wykonanie dzieła oraz przeniesienie praw i udzielenie ww. zezwoleń oraz wykonanie nadzoru autorskiego. W umowie o dzieło podpisanej dnia 28 listopada 2017 r. koszty uzyskania przychodu stosowane do ww. dzieła zostały określone na 50%, jednak po wejściu w życie zmian w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aneksem do umowy z dnia 14 marca koszty uzyskania przychodów uzyskanych w 2018 r. zostały zmniejszone do poziomu 20%, a po nowelizacji - ustawy z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zleceniodawca przedstawił Wnioskodawcy do podpisu aneks zmniejszający koszty uzyskania przychodów do 0%. Praca Wnioskodawcy jest wymieniona w katalogu twórców uprawionych do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu w ustawie z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 22 ust. 9b pkt 3: Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu produkcji audialnej i audiowizualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. wskazuje przykładowe wyliczenie współtwórców utworu audiowizualnego: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno-muzycznych oraz twórca scenariusza. Praca wykonana przez Wnioskodawcę ma charakter twórczy. Ustawa o prawach autorskich utwór definiuje jako każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia, w szczególności przedmiotami praw autorskich są m.in.: utwory audiowizualne (w tym filmowe) i fotograficzne. Umową o dzieło podpisaną ze zleceniodawcą Wnioskodawca zobowiązuje się do realizacji zdjęć techniką elektroniczną, czyli dzięki Wnioskodawcy powstają utwory audiowizualne o indywidualnym, niepowtarzalnym charakterze. Utwory te to między innymi: reportaże, materiały newsowe, programy kulturalne, audycje publicystyczne, formy dokumentalne, felietony i etiudy filmowe. Od Wnioskodawcy zależy jak te utwory będą ostatecznie wyglądały pod względem kompozycji plastycznej nagrania. Wnioskodawca odpowiada za wizualną stronę nagrania, co oznacza, że wybiera rodzaj, model kamery i obiektywów do niej, wymyśla koncepcję obrazu, planuje i ustawia kadry, wybiera miejsce nagrania, sposób oświetlenia oraz ruch wewnątrzkadrowy. Wnioskodawca wymyśla również sposób pracy kamery. Na przykład dynamiczne ujęcia z ręki lub długie ujęcia tzw. masterszoty, czyli sceny grane jednym długim nieprzerywanym ujęciem. Ustala także z prowadzącym program prezenterem sposób jego zachowania, moment wejścia w kadr, czas bytności wewnątrz kadru jak i sposób jego ewentualnego opuszczenia. Jako absolwent dwuletniej policealnej szkoły artystycznej na specjalności sztuka operatorska pracę nad danym utworem Wnioskodawca zaczyna na długo przed nagraniem. W oparciu o przesłany wcześniej konspekt programu Wnioskodawca ustala razem z autorem programu przebieg dnia zdjęciowego i opracowuje jego warstwę wizualną. Wnioskodawca inspiracje czerpie z historii sztuki, z malarstwa, z kina, fotografii, jak i pozostałych dziedzin sztuki. Wsparciem przy opracowywaniu koncepcji jest także 12- letnie doświadczenie w szeroko rozumianej pracy audiowizualnej w charakterze autora fotografii, realizatora wizji w trakcie przedstawień teatralnych jak i operatora kamery w innych stacjach telewizyjnych, reklamach i filmach eksperymentalnych. W trakcie swojej pracy Wnioskodawca przygotowuje stylistykę zdjęć, opracowuje i wyznacza niezbędny sprzęt do uzyskania oczekiwanego efektu. W czasie nagrania stoi za kamerą i prowadzi ją (szwenkuje) przez całe nagranie odpowiadając za artystyczną stronę tego co i w jaki sposób rejestruje w kadrze. Po skończonym nagraniu stworzony przez Wnioskodawcę materiał audiowizualny trafia do montażysty, który układa go według ustalonej wcześniej wspólnie koncepcji. Ustawa o prawach autorskich i prawach pokrewnych przyjmuje domniemanie, w myśl którego za twórcę uważa się osobę, której nazwisko uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu, co ma przełożenie na sytuację Wnioskodawcy. Za każdym razem, gdy Wnioskodawca jest operatorem kamery jego nazwisko podawane jest do publicznej wiadomości. Stworzony przez Wnioskodawcę materiał emitowany jest zawsze na antenie z podpisem: Autor zdjęć:. Nazwisko Wnioskodawcy pojawia się w trakcie trwania audycji, lub w napisach końcowych realizowanego przez Wnioskodawcę dzieła. W zawartej umowie ze zleceniodawcą strony ustaliły, że wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie za wykonanie dzieła, przeniesienie praw autorskich, udzielenie zezwoleń, oraz wykonanie nadzoru autorskiego i jest określone od wykonanego dzieła. Na koniec miesiąca Wnioskodawca otrzymuje wydruk z działu księgowości, na którym wymienione są programy przy których Wnioskodawca pracował i stawki wynagrodzenia za poszczególne pozycje. Praca w ciągu dnia jest wyznaczona w określonym umownym przedziale czasowym, który ma charakter elastyczny. Wynagrodzenie jednak jest w kosztorysie stacji określone w przedziale 20 zł. do 2000 zł. za program. W budżecie planowanego programu stawka Wnioskodawcy określona jest pod pozycją Autor zdjęć. Dodatkowym wyznacznikiem jest wartość artystyczna danej audycji. Wyżej wyceniana jest praca operatora, który wykaże się wyższą kreatywnością, i pomysłowym podejściem do wykonania dzieła.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00