Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 07.01.2019, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.619.2018.1.EZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.619.2018.1.EZ

Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2018 r. (data wpływu 21 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina, w dniu 4 czerwca 2018 r. złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu. W ramach projektu zostaną przeprowadzone roboty budowlane (branża ogólnobudowlana, elektryczna, sanitarna) oraz zakupione zostanie wyposażenie obiektu. Projekt stanowi odpowiedź na zidentyfikowane problemy i jest wpisany na listę podstawowych przedsięwzięć i projektów rewitalizacyjnych (Przedsięwzięcie nr 9 ()). Klub Integracji Społecznej KIS to jednostka organizacyjna, której działalność ukierunkowana jest na reintegrację społeczną i zawodową uczestników. Działalność nowopowstałego Klubu Integracji Społecznej będzie polegała na udzielaniu wsparcia osobom zarówno do niego należącym, jak i ich rodzinom. KIS co do zasady ma pomagać odbudowywać i podtrzymywać umiejętności uczestnictwa w życiu lokalnej społeczności oraz podnosić kwalifikacje zawodowe. Budynek, który zostanie zaadaptowany na potrzeby KIS, jest obecnie w bardzo złym stanie technicznym, stolarka okienna i drzwiowa wymaga wymiany, taras zadaszenia, co związane będzie z budową nowej więźby dachowej i zmianą kształtu dachu. Przedmiotowy projekt jest zgodny ze Strategią Lokalnej Grupy Działania () i wpisuje się w Cel Główny I poprawa jakości życia mieszkańców LGD. Cel szczegółowy 1.2. Zachowanie i rozwój infrastruktury społecznej. Przedsięwzięcie 1.2.1. Zapewnienie warunków sfery społecznej. Projekt przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców obszaru (), w tym grup defaworyzowanych. W byłym budynku zlewni mleka zaadoptowanym na Klub Integracji Społecznej będą prowadzone działania z zakresu doradztwa zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, jak również indywidualne i grupowe spotkania z psychologiem i pracownikiem społecznym. Usługi reintegracji społecznej i zawodowej świadczone w przyszłości w zaadaptowanym obiekcie będą miały charakter nieodpłatny. Gmina jako beneficjent została zobowiązana do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT. Przedmiotem oświadczenia było określenie przez Beneficjenta (poprzez wskazanie podstawy prawnej), czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. operacji, czy też nie. W przypadku braku możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego przez Gminę w ramach realizacji operacji podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny w ramach ww. operacji. Beneficjentem projektu jest Gmina, beneficjenci ostateczni projektu to mieszkańcy Gminy. Przedsięwzięcie () wynika z Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy na lata 2017-2023 (przyjęty uchwałą Rady Gminy z dnia 30 maja 2018 r.). Przedsięwzięcie znajduje się na liście przedsięwzięć podstawowych i projektów rewitalizacyjnych LPR. () w przedmiotowym dokumencie zostały sklasyfikowane jako obszar zdegradowany, a realizacja ww. przedsięwzięcia stanowi odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby mieszkańców miejscowości. Beneficjentem ostatecznym usług społecznych świadczonych w obiekcie będą osoby z grup defaworyzowanych w rozumieniu Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy Działania () (m.in. osoby długotrwale bezrobotne, osoby niepełnosprawne, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby młode do 35 roku życia oraz kobiety i osoby bierne zawodowo oraz członkowie ich rodzin, ponadto osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym). Gmina, realizując przedmiotowy projekt, jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994), gmina wykonuje zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Faktury VAT związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wystawiane na Gminę jako nabywcę. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu wskazanego we wniosku nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00