Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 05.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.94.2019.1.APR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.94.2019.1.APR

Uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy oraz moment powstania obowiązku podatkowego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2019 r. (data wpływu 12 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy oraz momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy oraz momentu powstania obowiązku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie doradztwa podatkowego. Obecnie Wnioskodawca rozważa dodatkowo rozpoczęcie działalności gospodarczej również w innym zakresie. Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski, jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. W ramach planowanej działalności Wnioskodawca planuje dokonać nabycia towarów od kontrahenta z państwa znajdującego się poza terytorium Polski, w tym mającego siedzibę i zarejestrowanego do VAT na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE. Jednym z dostawców towarów na rzecz Wnioskodawcy może być podmiot z siedzibą na terytorium Niemiec, zarejestrowany do VAT na terytorium Niemiec (dalej, jako Kontrahent). W tym celu Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z Kontrahentem na zakup używanych maszyn. W celu realizacji transakcji dokona wpłaty zaliczki na poczet maszyn, a bezpośrednio przed udostępnieniem maszyn przez Kontrahenta, na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT dokona zapłaty pozostałej części należności. Z treści otrzymanej przez Wnioskodawcę faktury będzie wynikało, iż w celu rozliczenia VAT Kontrahent zakwalifikuje planowaną transakcję jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów z terytorium Niemiec. Wskazywać na to będzie zamieszczenie na fakturze niemieckiego numeru VAT-UE oraz brak wykazania niemieckiego VAT. Zawarta przez Wnioskodawcę z Kontrahentem umowa będzie przewidywała, iż to Wnioskodawca będzie Stroną odpowiedzialną za demontaż maszyn oraz ich transport na terytorium Polski. Umowa będzie przewidywała demontaż maszyn z uwagi na to, że przywóz całych maszyn z Niemiec na terytorium Polski będzie z przyczyn technicznych niemożliwy, bądź wiązałby się z kosztami niewspółmiernie wysokimi do oczekiwanych korzyści. Niezależnie od powyższego, zawarta przez Wnioskodawcę umowa będzie jasno określała jako jej przedmiot - zakup urządzeń. Urządzenia te (będące maszynami) zostaną wymienione w załączniku do umowy - specyfikacji przedmiotu transakcji. Ustalona przez Strony cena sprzedaży będzie odnosiła się do poszczególnych maszyn, a nie ich części bądź elementów. Wnioskodawca jest zainteresowany nabyciem, a następnie wykorzystywaniem maszyn, a nie ich poszczególnych części, elementów. Zamiarem Wnioskodawcy jest powrotne złożenie maszyn na terytorium Polski i wykorzystywanie ich zgodnie z przeznaczeniem w prowadzonej działalności gospodarczej. Umowa przewiduje, że prawo własności nabywanych przez Wnioskodawcę urządzeń zostanie na niego przeniesione z chwilą zapłaty całej należności, przy czym wystawienie faktury VAT przez Kontrahenta i zapłata należności przez Wnioskodawcę wystąpią w tym samym miesiącu. W umowie zostanie też zaznaczone, że demontaż nie może zostać rozpoczęty przed umówionym przez Strony terminem, który nastąpi bezpośrednio po wystawieniu faktury VAT oraz po zapłacie Kontrahentowi całej należności. W terminie tym Wnioskodawcy zostaną udostępnione pomieszczenia z maszynami, po czym niezwłocznie przystąpi on do ich demontażu. Demontaż będzie procesem skomplikowanym, w związku z czym ostateczna realizacja procesu, tj. przywóz maszyn na terytorium Polski, nastąpi najpewniej po upływie kilku miesięcy od rozpoczęcia demontażu maszyn. Ponieważ, jak wskazano, demontaż maszyn będzie procesem długotrwałym, przywóz maszyn (w postaci ich poszczególnych części, elementów) będzie następował sukcesywnie, w miarę postępu prac związanych z demontażem. Z uwagi na fakt, iż przedmiotem demontażu i transportu będzie równocześnie kilka maszyn, które składają się z bardzo wielu części, elementów, w trakcie przewozu nie będzie możliwym szczegółowe opisanie i przyporządkowanie poszczególnych części i elementów do pojedynczego transportu, czy też maszyn, z których zostaną zdemontowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00