Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2019, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.104.2019.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.104.2019.2.JM

Zwolnienie od podatku usług zarządu nieruchomością wspólną.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług zarządu nieruchomością wspólną, za które Wnioskodawca pobiera opłaty od właścicieli lokali jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług zarządu nieruchomością wspólną, za które Wnioskodawca pobiera opłaty od właścicieli lokali.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2019 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz stanowisko Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Gmina posiada w swoich zasobach mieszkalne budynki wielolokalowe, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe. Lokale użytkowe i mieszkalne funkcjonują jako niezależne lokale, do których właścicielom przysługuje prawo własności do lokalu. W oparciu o art. 185 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 2204, ze zm., dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami) zarządca nieruchomości działa na podstawie umowy o zarządzanie nieruchomością, zawartej z jej właścicielem, wspólnotą mieszkaniową albo inną osobą lub jednostką organizacyjną, której przysługuje prawo do nieruchomości, ze skutkiem prawnym bezpośrednio dla tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Właściciele lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych uczestniczą w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2018 r., poz. 716 ze zm., dalej: ustawa o własności lokali). Na koszty zarządu nieruchomością wspólną, zgodnie z art. 14 ustawy o własności lokali, składają się w szczególności: 1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację, 2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, 3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, 4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości, 5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy. Gmina jako administrator, zawarła z właścicielami lokali mieszkalnych oraz lokali użytkowych umowy o zarząd nieruchomością wspólną. Z umów tych wynika, że do obowiązków administratora należą w szczególności następujące czynności: 1) utrzymanie w należytym stanie porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku służących do wspólnego użytku właścicieli lokali oraz jego otoczenia, 2) bieżąca konserwacja nieruchomości wspólnej, w szczególności: a) dokonywanie napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń technicznych umożliwiających właścicielom lokali korzystanie z oświetlenia i innych urządzeń należących do wyposażenia nieruchomości wspólnej, b) usuwanie awarii oraz skutków awarii na nieruchomości wspólnej, 3) wykonywanie remontów bieżących, 4) zapewnienie dostaw energii elektrycznej, zimnej wody, odprowadzania ścieków i wywóz nieczystości stałych, 5) opłacanie podatków i innych opłat publiczno-prawnych przypadających do nieruchomości wspólnej, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli lokali, 6) windykacja należności stanowiących pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej. Za administrowanie częścią wspólną budynku mieszkalnego właściciele lokali znajdujących się w budynku zobowiązali się do comiesięcznych wpłat stanowiących udział w kosztach związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Cena ta skalkulowana została w oparciu o art. 3 ust. 3 oraz 3a ustawy o własności lokali, zgodnie z którym udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi, oraz że na potrzeby stosowania ustawy przyjmuje się, że udział w nieruchomości wspólnej współwłaściciela lokalu w częściach ułamkowych odpowiada iloczynowi wielkości jego udziału we współwłasności lokalu i wielkości udziału we współwłasności nieruchomości wspólnej przypadającej na ten lokal. Usługi świadczone przez Gminę, które stanowią przedmiot niniejszego wniosku, dotyczą części wspólnych budynku mieszkalnego, czyli takiego, w którym ponad połowa powierzchni użytkowej przeznaczona jest na cele mieszkaniowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00