Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25.06.2019, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.216.2019.1.PM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.216.2019.1.PM

Opodatkowanie właściwą stawką wpłat mieszkańców, prawo do odliczenia, brak opodatkowania czynności przekazania instalacji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 26 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2019 r., w dniu 7 czerwca 2019 r. oraz pismem z dnia brak daty (data wpływu 10 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanych przez Gminę wpłat z tytułu wkładu własnego mieszkańców w kosztach instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz stawki podatku dla wykonywanej przez Gminę usługi instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na wykonaniu instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),
  • opodatkowania przekazania mieszkańcom własności instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresach.

Wniosek został uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2019 r. oraz w dniu 7 czerwca 2019 r. poprzez wniesienie opłaty, a także w dniu 10 czerwca 2019 r. poprzez wskazanie elektronicznego adresu do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizowała projekt pn. OZE w gminie (), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Działanie 4.1. Wsparcie wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Ubiegając się o dofinansowanie, Gmina nie wskazała podatku naliczonego od wydatków na przedmiotową inwestycję jako wydatku kwalifikowalnego w ramach niniejszego projektu, gdyż zgodnie z założeniami konkursu, VAT stanowi koszt niekwalifikowalny. Instalacje fotowoltaiczne typu on-grid zostaną zamontowane na () obiektach prywatnych z terenu Gminy. Łączna moc zainstalowana paneli fotowoltaicznych wyniesie 342 kW. W ramach projektu zamontowane zostaną również w budynkach prywatnych z terenu Gminy () pompy ciepła o łącznej mocy 108 kW. Dotychczasowe konwencjonalne źródła energii elektrycznej oraz źródła ciepła zostaną zastąpione darmową energią słoneczną. Dodatkowo projekt przewiduje wdrożenie inteligentnego systemu zarządzania energią połączonego z portalem internetowym i serwisem on-line dla klientów końcowych. Realizacja celów szczegółowych wpłynie pośrednio na wzrost atrakcyjności turystycznej regionu, poprawę warunków życia jego mieszkańców oraz bezpośrednio na poprawę stanu środowiska naturalnego. Grupą docelową będą mieszkańcy Gminy (użytkownicy prywatni), którzy wyrazili chęć przystąpienia do projektu wyrażoną w formie ankiety. W ramach projektu, Gmina zawrze z mieszkańcami umowy o wzajemnych zobowiązaniach (dalej umowa), zgodnie z którymi w zamian za jednorazową odpłatnością ze strony mieszkańca na rzecz Gminy, Gmina wykona montaż i podpięcie instalacji na/w budynkach mieszkańców Gminy oraz gruncie poszczególnych nieruchomości, w skład których będą wchodziły ogniwa fotowoltaiczne/pompy ciepła, udostępni zamontowaną instalację na rzecz mieszkańców, a także przeniesie prawa do własności na rzecz mieszkańców po upływie określonego czasu (po okresie trwałości projektu), bez konieczności zawierania odrębnych umów. Proces podpisywania umów z mieszkańcami zostanie rozpoczęty w najbliższej przyszłości. Przedmiotem umowy o wzajemnych zobowiązaniach jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją instalacji w ramach realizowanej przez Gminę na rzecz korzystającego z usługi termomodernizacji. Zgodnie z umowami po zakończeniu prac instalacyjnych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji, tj. instalacje fotowoltaiczne/instalacje pomp ciepła, pozostaną własnością Gminy do końca okresu trwałości projektu. Po okresie utrzymania trwałości projektu wszystkie instalacje zostaną przekazane na własność właścicielom nieruchomości bez odrębnej odpłatności. Zadaniami Gminy w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji jest zabezpieczenie rzeczowe i finansowe realizacji projektu, na który składa się wyłonienie wykonawcy instalacji oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu instalacji, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz promocja i rozliczenie finansowe projektu. Instalacje będą montowane na budynkach mieszkalnych stanowiących własność prywatną mieszkańców Gminy. Prawdopodobnym będzie jednak wystąpienie sytuacji, gdy wykonanie instalacji w bryle budynku mieszkalnego będzie nieuzasadnione lub niemożliwe do zrealizowania, wówczas urządzenia zostaną zamontowane na budynkach gospodarczych lub na konstrukcji umieszczonej na gruncie działek poszczególnych Właścicieli nieruchomości. Będą to wyjątkowe przypadki gdy warunki techniczne budynku (np. zbyt spadzisty lub załamany dach, nieodpowiednie ściany i in.) na to nie pozwolą moduły będą montowane na nieruchomościach mieszkańców, np. na konstrukcji w ogrodzie lub na dachu budynku gospodarczego, jednak będą połączone instalacją przesyłową z budynkiem mieszkalnym i będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów związanych z zaspokajaniem potrzeb bytowych mieszkańców. Niektóre budynki Właścicieli nieruchomości stanowią budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111) o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m, zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W ramach realizacji projektu, może zdarzyć się także sytuacja, gdy budynek, na którym realizowana będzie inwestycja, będzie obiektem budowlanym przekraczającym 300 m i tym samym budynek taki nie będzie zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Źródłem finansowania projektu będzie dotacja ze środków europejskich i wkład własny mieszkańców stanowiący część wartości instalacji (około 15%). Na pokrycie wkładu własnego w ramach umów mieszkańcy Gminy (uczestnicy projektu) będą dokonywali wpłat na rzecz Gminy. Wpłaty będą miały charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji na przedmiotowych budynkach prywatnych będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. W przypadku braku wpłaty mieszkaniec zostanie wykluczony z uczestnictwa w projekcie. Realizując przedmiotową usługę na rzecz mieszkańca, Gmina będzie posiłkować się podmiotami trzecimi, tj. firmami, które będą na jej zlecenie wykonywać oraz montować instalacje. Firmy te będą czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT (takiego stanu faktycznego dotyczy zapytanie) i firmy te nie będą posiadały umów bezpośrednio z mieszkańcami, a swoje czynności będą wykonywać bezpośrednio na zlecenie Gminy. Równocześnie to Gmina przez okres trwałości projektu oraz zgodnie z postanowieniami umowy o wzajemnych zobowiązaniach będzie inwestorem oraz właścicielem instalacji. W tym w szczególności, to Gmina będzie zobowiązana do finansowego rozliczenia projektu oraz dbania i serwisowania instalacji przez okres trwałości projektu. Realizacja projektu pn. OZE w gminie () należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506). Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Realizacja zadania w zakresie montażu instalacji odnawialnego źródła energii stanowi zadanie własne gminy w świetle stanowiska organów podatkowych prezentowanych w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 21 grudnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL2-3.4012.639.2018.1.EZ potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym planując przystąpienie do realizacji projektu Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania. W myśl ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z art. 2 ust. 1, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, art. 6 ust. 1 do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz art. 7 ust. 1 pkt 1 sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gminy. Ustawa Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.) art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 określa, że finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzanie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym gmin. Analogicznie wskazano w: 1) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.765.2018.1.OA; 2) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 listopada 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.719.2018.1.OA; 3) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 31 października 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.629.2018.2.MJ; 4) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 października 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.524.2018.2.MJ; 5) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 października 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.450.2018.2.EZ. Czynności montażu instalacji fotowoltaicznych/pomp ciepła na prywatnych budynkach mieszkańców będą wykonywane w ramach remontu/modernizacji/termomodernizacji obiektów budowlanych. W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.) znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), którym jest między innymi: ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych; całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne. W świetle ugruntowanego w tym zakresie stanowiska organów podatkowych montaż instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła jest usługą termomodernizacyjną, co zostało potwierdzone w następujących przykładowych najnowszych interpretacjach indywidualnych: 1) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 grudnia 2018 r., 0112-KDIL1-1.4012.765.2018.1.OA; 2) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 grudnia 2018 r., 0113-KDIPT1-2.4012.730.2018.1.AJB; 3) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 listopada 2018 r., 0111-KDIB3-1.4012.779.2018.1.JP. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, wystawiane będą na Gminę. Efekty realizowanego projektu, o którym mowa we wniosku, służą Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach realizacji projektu instalacje fotowoltaiczne zostaną zamontowane na 117 obiektach prywatnych w Gminie, zaś instalacje pomp ciepła na 53 obiektach prywatnych, a grupą docelową będą mieszkańcy Gminy (użytkownicy prywatni), którzy wyrazili chęć przystąpienia do projektu wyrażoną w formie ankiety.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00