ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 listopada 2022 r.
w sprawie Systemu wdrażania reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w dziedzinach objętych działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe
(DUMF. z 2022 r., poz. 118; DUMF. z 2024 r., poz. 76;ostatnia zmiana: DUMFiG. z 2025 r., poz. 26)
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się System wdrażania reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w dziedzinach objętych działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, zwany dalej „Systemem”.
2. Opis Systemu określa załącznik do zarządzenia.
§ 2. Przepisy zarządzenia stosuje się również do reform, o których mowa w § 1 ust. 1, zrealizowanych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, z wyjątkiem § 5 pkt 2 załącznika do zarządzenia w zakresie wykorzystania Arachne na etapie realizacji reformy.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Finansów kieruje działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów
z dnia 18 listopada 2022 r. (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 116)

Opis Systemu wdrażania reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w dziedzinach objętych działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe [1]
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. System ma na celu realizację Wytycznych w zakresie sprawozdawczości i monitorowania w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanych dalej „Wytycznymi”, oraz Wytycznych w zakresie kontroli w ramach planu rozwojowego współfinansowanego ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanych dalej „Wytycznymi w zakresie kontroli”, zatwierdzonych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej odpowiednio w dniu 6 grudnia 2023 r. i dniu 8 maja 2025 r.
§ 2. Użyte w Opisie Systemu pojęcia oznaczają:
1) Arachne - system teleinformatyczny, prowadzony przez KE, zasilany informacjami z CST dotyczącymi w szczególności reform, inwestycji i przedsięwzięć KPO, który przez zastosowanie algorytmów przeliczeniowych kalkuluje ryzyko wystąpienia nieprawidłowości dotyczącej zapobiegania korupcji, nadużyć finansowych, konfliktu interesów i podwójnego finansowania;
1a) aplikacja SKANER - aplikacja wchodząca w skład CST służąca do weryfikacji informacji o podmiotach i osobach na podstawie danych z rejestrów;
1b) aplikacja e-Kontrole - aplikacja wchodząca w skład CST służąca do prowadzenia i dokumentowania kontroli i audytu oraz zarządzania procesami kontroli i audytu;
2) BKA - Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego w MF;
3) CST - system teleinformatyczny utworzony i utrzymywany przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego do obsługi w szczególności reform, inwestycji i przedsięwzięć KPO;
4) EZD - system teleinformatyczny? do elektronicznego zarządzania dokumentacją, umożliwiający wykonywanie w nim czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych;
5) formularz sprawozdawczy - funkcjonalność w CST, oparta na module wniosku o płatność;
6) IK KPO - Instytucja Koordynująca Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności;
7) IOR - Instytucja odpowiedzialna za realizację reformy;
8) kamienie milowe - mierniki postępów w realizacji reformy mające charakter jakościowy w rozumieniu rozporządzenia 2021/241;
9) KE - Komisja Europejska;
10) KO - komórka organizacyjna w MF odpowiedzialna za realizację reformy KPO;
11) KPO - Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, przyjęty przez Radę Ministrów dnia 30 kwietnia 2021 r.;
12) MF - Ministerstwo Finansów;
13) Minister - minister właściwy do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych;
14) Porozumienie - Porozumienie z dnia 8 września 2022 r. zawarte między Ministrem Funduszy i Polityki Regionalnej a Ministrem Finansów o realizacji reform w ramach planu rozwojowego;
15) rozporządzenie 2021/241 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, s. 17, z późn. zm.);
16) reforma - reforma w rozumieniu rozporządzenia 2021/241 w dziedzinie objętej działami administracji rządowej - budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe;
17) urzędnik zatwierdzający - Minister albo upoważniony członek Kierownictwa MF, który potwierdza zrealizowanie danej reformy;
18) użytkownik Arachne - pracownik KO, który posiada dostęp do Arachne.
§ 3. W Systemie wyróżnia się następujące funkcje:
1) IOR - Minister;
2) realizator reformy ram fiskalnych w zakresie kamienia milowego A1G i A2G - Departament Budżetu Państwa w MF;
3) realizator reformy ram fiskalnych w zakresie kamienia milowego A3G i A4G - Departament Polityki Makroekonomicznej w MF;
4) realizator reformy polegającej na Przyspieszeniu procesów robotyzacji i cyfryzacji i innowacji w zakresie kamienia milowego A27G oraz reformy polegającej na Przedłużaniu kariery zawodowej i promowaniu pracy po przekroczeniu ustawowego wieku emerytalnego w zakresie kamienia milowego A67G - Departament Podatków Dochodowych w MF;
5) realizator reformy polegającej na Zwiększeniu skali zastosowań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie w zakresie kamienia milowego C8G - Departament Analiz Krajowej Administracji Skarbowej;
6) koordynator kontroli reformy - BKA.
Rozdział 2
Realizacja reform
§ 4. Reformy są realizowane przez KO w zakresie określonym w załączniku nr 1 do Porozumienia oraz zgodnie z harmonogramem, określonym w załączniku nr 2a do Porozumienia.
§ 5. Pracownicy MF, którzy realizują reformy albo wykonują kontrole dotyczące osiągnięcia kamienia milowego w ramach realizacji reformy, zwane dalej ,,kontrolami”:
1) potwierdzają zapoznanie się z dokumentami, o których mowa w rozdziale 8 pkt 13 Wytycznych w zakresie kontroli;
2) wykorzystują Arachne na każdym etapie realizacji reformy, w szczególności gdy realizacja reformy jest powiązana z zaangażowaniem przez MF zewnętrznych ekspertów, wykonawców, kontrahentów uczestniczących w przygotowywaniu dokumentów, ekspertyz, analiz i programów oraz w ramach wykonywanych kontroli, a w uzasadnionych przypadkach aplikację SKANER.
§ 6. 1. W celu uzyskania dostępu do Arachne, KO przekazuje do IK KPO imię i nazwisko oraz służbowy adres e-mail pracownika MF.
2. W przypadku gdy dostęp do Arachne przestaje być niezbędny, KO przekazuje niezwłocznie do IK KPO dane użytkownika Arachne, któremu należy zablokować dostęp do Arachne.
3. Użytkownik Arachne bierze udział w szkoleniu w zakresie dostępu i obsługi Arachne, prowadzonym przez KE lub IK KPO.
4. Użytkownik Arachne w trakcie realizacji swoich zadań korzysta z „Guidance note on the use of Arachne” oraz aktualnego dokumentu „Arachne Podręcznik użytkownika”1).
5. Użytkownik Arachne dokumentuje korzystanie z Arachne, w szczególności przez generowanie raportów.
6. Raporty, o których mowa w ust. 5, są analizowane pod kątem zminimalizowania ryzyka wystąpienia potencjalnej nieprawidłowości dotyczącej zapobiegania korupcji, nadużyć finansowych, konfliktu interesów i podwójnego finansowania. Wyniki analizy przeprowadzonej przez użytkownika Arachne są umieszczane w liście sprawdzającej w zakresie uwzględniania wyników analizy z Arachne, której wzór określa załącznik nr 1 do Opisu.
7. W obszarze ochrony danych osobowych użytkownik Arachne:
1) wykorzystuje Arachne zgodnie z przepisami Unii Europejskiej oraz przepisami krajowymi, w szczególności w ramach podejmowanych działań służących zapobieganiu nieprawidłowościom dotyczącym zapobiegania korupcji, nadużyć finansowych, konfliktu interesów i podwójnego finansowania;
2) wykorzystuje i przetwarza dane w Arachne jedynie do określania poziomu ryzyka w ramach działań związanych z realizacją reform lub wykonywaniem kontroli, w szczególności zapobiegania nieprawidłowości dotyczącej zapobiegania korupcji, nadużyć finansowych, konfliktu interesów i podwójnego finansowania w odniesieniu do podmiotów uczestniczących w realizacji reformy;
3) powiadamia podmioty uczestniczące w realizacji reformy o:
a) możliwości przetwarzania danych ich dotyczących w Arachne,
b) wykorzystywaniu danych ich dotyczących uzyskanych z Arachne,
c) publikacji na stronach internetowych KE powszechnie dostępnych informacji o celach, do jakich Arachne jest stosowane;
4) wykorzystuje dane z Arachne dotyczące kalkulacji ryzyka wyłącznie do realizacji reformy i wykonywania kontroli;
5) (uchylony)
§ 7. KO wprowadza do CST, przy wykorzystaniu formularza sprawozdawczego, dane służące monitorowaniu i sprawozdawczości z postępu w osiąganiu kamieni milowych w ramach reformy, zgodnie z terminami określonymi w Wytycznych.
§ 8. W celu potwierdzenia osiągnięcia kamienia milowego w ramach realizacji reformy KO:
1) wypełnia formularz sprawozdawczy;
2) wykonuje kontrolę, stosując listę sprawdzającą do weryfikacji realizacji reformy, w tym osiągnięcia kamienia milowego/wskaźnika, której minimalny zakres stanowi załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie kontroli, i sporządza notatkę pokontrolną z wykorzystaniem aplikacji e-kontrole w CST; szczegółową procedurę kontroli określa załącznik nr 2 do Opisu;
3) sporządza oświadczenie IOR, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3a do Wytycznych w zakresie kontroli i z uwzględnieniem regulacji z nich wynikających;
4) przekazuje oświadczenie IOR do podpisu Urzędnika zatwierdzającego, do którego dołącza:
a) dokument „Podsumowanie w zakresie osiągnięcia kamienia milowego/wskaźnika (one page note w języku polskim oraz angielskim)”, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do Wytycznych,
b) wykaz zidentyfikowanych w trakcie wykonywania kontroli nieprawidłowości dotyczącej zapobiegania korupcji, nadużyć finansowych, konfliktu interesów i podwójnego finansowania oraz informację o sposobie ich skorygowania, a także informację o działaniach naprawczych zakończonych lub będących w toku,
c) wykaz dokumentów wymaganych przez IK KPO;
5) przekazuje oświadczenie IOR wraz z załącznikami do IK KPO.
§ 9. Do dnia 31 grudnia 2026 r. KO monitoruje efekty osiągnięcia kamienia milowego w ramach realizacji reformy przez ich weryfikację z postanowieniami KPO i decyzją wykonawczą Rady w sprawie zatwierdzenia oceny planu odbudowy i zwiększania odporności Polski przyjętą dnia 17 czerwca 2022 r.
§ 10. W celu potwierdzenia, że nie wprowadzono rozwiązań prowadzących do cofnięcia lub redukcji osiągniętych kamieni milowych w ramach realizacji reformy, KO przekazuje do IK KPO sprawozdanie z utrzymania kamieni milowych w ramach realizacji reformy. Sprawozdanie jest przekazywane poza CST kwartalnie lub na wniosek IK KPO do dnia 31 grudnia 2026 r. Wzór sprawozdania z utrzymania kamieni milowych w ramach realizacji reformy określa IK KPO.
1) Strona internetowa ARACHNE https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=325&intPageId=3587&langId=en aby uzyskać więcej informacji należy skontaktować się bezpośrednio z zespołem wsparcia ARACHNE pod adresem: EC-DAC1-SECRETARIAT@ec.europa.eu.
Załącznik nr 1 do Opisu Systemu wdrażania
reform w ramach Krajowego Planu
Odbudowy i Zwiększania Odporności w
dziedzinach objętych działami
administracji rządowej - budżet, finanse
publiczne i instytucje finansowe


Załącznik nr 2 do Opisu Systemu wdrażania
reform w ramach Krajowego Planu
Odbudowy i Zwiększania Odporności w
dziedzinach objętych działami
administracji rządowej - budżet, finanse
publiczne i instytucje finansowe

SZCZEGÓŁOWA PROCEDURA KONTROLI OSIĄGNIĘCIA KAMIENI MILOWYCH W RAMACH REFORM REALIZOWANYCH PRZEZ MINISTERSTWO FINANSÓW W KRAJOWYM PLANIE ODBUDOWY I ZWIĘKSZANIA ODPORNOŚCI W DZIEDZINACH OBJĘTYCH DZIAŁAMI ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ - BUDŻET, FINANSE PUBLICZNE I INSTYTUCJE FINANSOWE
1. Wykaz skrótów:
1) harmonogram kontroli - harmonogram, o którym mowa w rozdziale 3 pkt 6 Wytycznych w zakresie kontroli;
2) Instrukcja - Instrukcja w sprawie przeprowadzania kontroli wewnętrznej oraz postępowania wyjaśniającego w Ministerstwie Finansów, stanowiąca załącznik do zarządzenia nr 15/BZK/2017 Dyrektora Generalnego Ministerstwa Finansów z dnia 24 lipca 2017 r. w sprawie przeprowadzania kontroli wewnętrznej oraz postępowania wyjaśniającego w Ministerstwie Finansów.
2. Cel procedury
Niniejsza procedura stanowi wypełnienie przez MF obowiązku określonego w rozdziale 2 pkt 4 i rozdziale 3 pkt 1 Wytycznych w zakresie kontroli, polegającego na zapewnieniu funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej, o którym mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia 2021/241, oraz obowiązku wynikającego z art. 14lg pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198).
3. Podział zadań między BKA a innymi KO
3.1. KO odpowiadają za:
1) kontrolę;
2) sporządzenie w aplikacji e-Kontrole notatki pokontrolnej2);
3) wypełnienie listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego.
KO uwzględnia informacje przedstawione przez BKA w zakresie pkt 1, 3, 4, 6 i 8 listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego oraz dokonuje analizy mającej na celu odpowiedź na pytania określone w pkt 2, 5, 63), 7 oraz 9 tej listy.
3.2. BKA odpowiada za:
1) koordynację kontroli, w tym:
a) opracowanie i aktualizację harmonogramu kontroli;
b) wyznaczenie w aplikacji e-Kontrole członków zespołów kontrolnych przez pracowników BKA posiadających uprawnienia superkontrolera4);
c) wprowadzanie do aplikacji e-Kontrole informacji o audytach i kontrolach reform przeprowadzonych w ramach KPO, w tym o audytach i kontrolach przeprowadzanych przez uprawnione organy zewnętrzne: KE, Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO), Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz Organ Odpowiedzialny za Audyt (OOA);
2) wykonywanie kontroli lub przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego na podstawie Instrukcji w zakresie pkt 1, 3, 4 i 65) listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego, a w przypadku kamieni milowych A1G i A2G - wykonywanie kontroli lub przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego reformy ram fiskalnych w pełnym zakresie listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego;
3) przedstawienie informacji o zgłoszonych nieprawidłowościach dotyczących zapobiegania korupcji, nadużyciom finansowym, konfliktowi interesów i podwójnemu finansowaniu, dotyczących realizowanego kamienia milowego - w zakresie pkt 8 listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego;
4) koordynację współpracy z OLAF oraz jednostką koordynującą zwalczanie nadużyć finansowych (AFCOS) w zakresie prowadzonych przez te instytucje dochodzeń dotyczących KPO.
4. Planowanie kontroli
4.1. Harmonogram kontroli
IOR przekazuje BKA harmonogram, określony w załączniku nr 2a do Porozumienia, na podstawie którego BKA przygotowuje harmonogram kontroli. Harmonogram kontroli przekazuje się IOR, KO oraz IK KPO. W przypadku zgłoszenia uwag przez IK KPO do harmonogramu kontroli, zgodnie z rozdziałem 3 pkt 6 Wytycznych w zakresie kontroli, BKA uwzględnia niezwłocznie te uwagi lub przekazuje IK KPO stosowne wyjaśnienia.
KO przekazuje niezwłocznie IOR i BKA informację o ryzyku zmiany harmonogramu, określonego w załączniku nr 2a do Porozumienia. W takim przypadku BKA dokonuje zmiany harmonogramu kontroli, o której informuje IOR oraz IK KPO.
4.2. Plan kontroli
Zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 Instrukcji, BKA prowadzi kontrolę zgodnie z rocznym planem kontroli, który jest przedstawiany do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu MF w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok, na który plan jest opracowywany.
4.3. Program kontroli
Przeprowadzenie przez BKA kontroli poprzedza opracowanie programu kontroli na podstawie § 7 ust. 1 Instrukcji.
5. Wszczęcie kontroli
KO przekazuje BKA informację o osiągnięciu kamienia milowego w ramach realizacji reformy, o której mowa w rozdziale 3 pkt 7 lit. a Wytycznych w zakresie kontroli. Na podstawie tej informacji BKA zakłada sprawę w EZD oraz przygotowuje program kontroli i zawiadomienie o planowanej kontroli.
Po wyznaczeniu w aplikacji e-Kontrole członków zespołu kontrolnego, BKA przekazuje im informację o terminach kontroli. Informacja jest przekazywana również IOR.
Pracownicy MF przeprowadzający kontrolę nie realizują zadań związanych z przygotowaniem i wdrożeniem reformy. Przed zatwierdzeniem przez superkontrolera składu zespołu kontrolnego, BKA sprawdza, czy zostały zachowane zasady niezależności i rozdziału funkcji. Sprawdzenie to jest dokumentowane w liście kontrolnej.
Sprawdzenie jest dokonywane w oparciu o udostępnione przez KO, na wniosek dyrektora BKA na podstawie § 8 Instrukcji, opisy stanowisk pracy pracowników KO przeprowadzających kontrolę oraz dostępną dokumentację związaną z osiągnięciem danego kamienia milowego w ramach realizacji reformy.
Przed przystąpieniem do kontroli BKA weryfikuje, czy członkowie zespołu kontrolnego wypełnili oświadczenie, o którym mowa w części I w pkt 2.2.1 Zasad przeciwdziałania ryzykom związanym z konfliktem interesów oraz zasad przyjmowania i przekazywania prezentów w Ministerstwie Finansów6). Pracownicy KO i BKA wypełniają oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik do niniejszej procedury.
6. Uprawnienia pracowników KO przeprowadzających kontrolę
Do pracowników KO przeprowadzających kontrolę stosuje się odpowiednio § 13 Instrukcji.
7. Dokumentacja kontroli
Kontrole przeprowadzane przez KO i BKA są dokumentowane w EZD i w aplikacji e-Kontrole. KO dokumentują kontrole w:
1) sporządzanej w EZD7) notatce służbowej oraz dokumentach stanowiących podstawę sporządzenia tej notatki;
2) aplikacji e-Kontrole, w której dla zachowania odpowiedniej ścieżki audytu dołącza się8) protokół kontroli BKA oraz wystąpienie lub informację pokontrolną BKA, a także notatkę służbową KO.
8. Wykorzystanie Arachne
BKA weryfikuje, czy Arachne jest odpowiednio wykorzystywane w kontroli przeprowadzanej przez KO:
1) do analizy ryzyka i wyboru zakresu przedmiotowego i podmiotowego kontroli;
2) w kontrolach krzyżowych.
9. Monitoring kontroli
BKA monitoruje terminowość kontroli KO przez poszczególne zespoły kontrolne. W przypadku zagrożenia lub naruszenia terminu zakończenia kontroli przez zespoły kontrolne w KO, dyrektor BKA informuje o tym IOR.
10. Zakończenie kontroli
BKA przekazuje wystąpienie lub informację pokontrolną do wiadomości członków zespołów kontrolnych.
KO sporządza notatkę pokontrolną na podstawie listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego, którą dołącza do aplikacji e-Kontrole.
11. Zapobieganie i wykrywanie korupcji, nadużyć finansowych i konfliktu interesów
W MF nie są tolerowane nieuczciwe zachowania oraz są wdrażane rozwiązania mające na celu zapobieganie i wykrywanie korupcji, nadużyć finansowych i konfliktu interesów9).
Wdrażając reformy w ramach KPO, pracownicy MF są zobowiązani do przestrzegania zasad określonych w szczególności w:
1) zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 lutego 2020 r. w sprawie wprowadzenia Polityki przeciwdziałania nieprawidłowościom w Ministerstwie Finansów10);
2) zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 maja 2020 r. w sprawie Zasad przeciwdziałania ryzykom związanym z konfliktem interesów oraz zasad przyjmowania i przekazywania prezentów w Ministerstwie Finansów;
3) zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polityki zarządzania ryzykiem operacyjnym w Ministerstwie Finansów11);
4) Metodyce zarządzania ryzykiem operacyjnym w Ministerstwie Finansów zatwierdzonej przez Dyrektora Generalnego MF w dniu 24 grudnia 2024 r.
MF w ramach polityki przeciwdziałania nieprawidłowościom zobowiązuje się do przestrzegania norm prawnych, etycznych i moralnych na najwyższym poziomie oraz zasad rzetelności, obiektywizmu i uczciwości, w szczególności zapewnia realizację działań w taki sposób, aby było postrzegane jako instytucja przeciwna wszelkim nieprawidłowościom, w tym korupcji, nadużyciom finansowym i konfliktowi interesów, także w realizacji kamieni milowych KPO: A1G, A2G, A3G, A4G, A27G, A67G oraz C8G.
12. Zgłaszanie nieprawidłowości w realizacji KPO
Do zgłaszania nieprawidłowości w realizacji KPO w MF stosuje się przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów12).
Informacja o sposobie zgłaszania nieprawidłowości oraz sposobie postępowania ze zgłoszeniem jest udostępniona na stronie intranetowej MF i aktualizowana na bieżąco.
13. Przekazywanie właściwym organom informacji o nieprawidłowościach w realizacji KPO
W przypadku uzasadnionego podejrzenia wystąpienia naruszenia prawa, w tym korupcji, nadużyć finansowych lub konfliktu interesów, MF zgodnie z przepisami krajowymi oraz unijnymi przekazuje informację o podejrzeniu ich wystąpienia właściwym organom lub instytucjom, w tym organom dochodzeniowo-śledczym.
W razie wniesienia w tym zakresie aktu oskarżenia do sądu, informacja o takim przypadku jest przekazywana przez BKA do IK KPO i do wiadomości IOR.
14. Informowanie IK KPO o poważnych nieprawidłowościach w realizacji KPO
Zgodnie z rozdziałem 8 pkt 5 Wytycznych w zakresie kontroli, BKA przekazuje do IK KPO informacje o stwierdzonych w MF poważnych nieprawidłowościach w realizacji KPO. Informacje te są przekazywane kwartalnie w terminie 1 miesiąca od dnia zakończenia kwartału kalendarzowego. Informacje te są przekazywane również do wiadomości KO i IOR.
15. Poddanie się kontroli i audytowi uprawnionych organów zewnętrznych oraz rejestracja ich wyników
MF poddaje się kontroli i audytowi przeprowadzanym przez uprawnione organy zewnętrzne oraz inne podmioty do tego uprawnione na podstawie przepisów odrębnych lub na zlecenie tych organów oraz przekazuje informacje niezbędne do kontroli i audytu reformy, zgodnie z obowiązkami i wymogami wynikającymi z rozporządzenia 2021/241.
Zgodnie z Wytycznymi KE dotyczącymi oceny systemów kontroli wewnętrznej, ustanowionych w państwach członkowskich w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności13), pracownik BKA rejestruje w aplikacji e-Kontrole:
1) wyniki kontroli i audytu, w tym informacje identyfikacyjne, informacje dotyczące ich przebiegu i wyników oraz rekomendacje ze wskazaniem kategorii oceny (poziomu istotności) i czasu na ich wdrożenie;
2) informacje o stanie wdrożenia wydanych rekomendacji.
Informacje, o których mowa w pkt 2, BKA uzyskuje od KO w ramach bieżącego monitoringu. KO odpowiada za jakość i prawidłowość danych przekazywanych do BKA.
BKA odpowiada za jakość i prawidłowość danych wprowadzonych do aplikacji e-Kontrole.
16. Udostępnianie gromadzonych i przechowywanych danych w celu umożliwienia właściwym organom identyfikacji sygnałów ostrzegawczych i potencjalnych nadużyć na potrzeby audytu i kontroli
BKA na wniosek lub żądanie uprawnionych organów zewnętrznych udostępnia tym organom dane, o których mowa w art. 22 ust. 2 lit. d ppkt (iv) rozporządzenia 2021/241.
BKA przygotowuje dane na podstawie informacji przekazanych przez KO. KO przekazuje te informacje niezwłocznie po otrzymaniu żądania BKA.
2) Rozdział 3 pkt 4 Wytycznych w zakresie kontroli.
3) Jeżeli w przypadku danego kamienia milowego miały zastosowanie inne zasady horyzontalne Unii Europejskiej niż zasada udziału partnerów społecznych w procesie legislacyjnym.
4) Superkontrolerem jest pracownik BKA posiadający w CST uprawnienia nadane przez administratora CST.
5) W zakresie zasady udziału partnerów społecznych w procesie legislacyjnym.
6) Załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 14 maja 2020 r. w sprawie Zasad przeciwdziałania ryzykom związanym z konfliktem interesów oraz zasad przyjmowania i przekazywania prezentów w Ministerstwie Finansów (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 65).
7) W sprawie prowadzonej w EZD przez BKA.
8) Do listy sprawdzającej do weryfikacji osiągnięcia kamienia milowego.
9) Zgodnie z art. 61 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz. Urz. UE L 193 z 30.07.2018, str. 1-222, z późn. zm.) konflikt interesów istnieje wówczas, gdy bezstronne i obiektywne pełnienie funkcji podmiotu upoważnionego do działań finansowych lub innej osoby, o których mowa w ust. 1 tego przepisu, jest zagrożone z uwagi na względy rodzinne, emocjonalne, sympatie polityczne lub związki z jakimkolwiek krajem, interes gospodarczy lub jakiekolwiek inne bezpośrednie lub pośrednie interesy osobiste.
10) Dz. Urz. Min. Fin. poz. 20.
11) Dz. Urz. Min. Fin. poz. 121.
12) Dz. Urz. Min. Fin. poz. 89.
13) Kluczowy wymóg 6.1 ppkt (v).
Załącznik do Szczegółowej procedury kontroli
osiągnięcia kamieni milowych w ramach reform
realizowanych przez Ministerstwo Finansów
w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności
w dziedzinach objętych działami administracji rządowej
- budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe
WZÓR - OŚWIADCZENIE O BEZSTRONNOŚCI I BRAKU KONFLIKTU INTERESÓW

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 12 października 2025 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie Systemu wdrażania reform w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w dziedzinach objętych działami administracji rządowej – budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe (Dz.Urz.MFiG. poz. 26). Zmiana weszła w życie 17 października 2025 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
