ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO1)
z dnia 6 marca 2025 r.
w sprawie powołania Zespołu doradczego - Rady do spraw Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce
Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897) zarządza się, co następuje:
§ 1. Powołuje się Zespół doradczy - Radę do spraw Kobiet w Szkolnictwie Wyższym i Nauce, zwany dalej „Radą”.
§ 2. 1. W skład Rady wchodzą:
1) przewodnicząca - Anna Pacześniak;
2) członkowie:
a) Anna Bąk,
b) Bogumiła Burda,
c) Agnieszka Chłoń-Domińczak,
d) Iwona Chmura-Rutkowska,
e) Anna Cybulko,
f) Barbara Godlewska-Bujok,
g) Joanna Hańderek,
h) Barbara Juszczyk,
i) Anna Kłos,
j) Anna Knapińska,
k) Małgorzata Krokowska-Paluszak,
l) Katarzyna Leszczyńska,
m) Patrycja Matusz,
n) Monika Mielnik-Kurek,
o) Małgorzata Niewiadomska-Cudak,
p) Janina Petelczyc,
q) Iwona Reichardt,
r) Natalia Schmidt-Polończyk,
s) Paulina Sekuła,
t) Aneta Trojanowska,
u) Agnieszka Zakrzewska-Bielawska.
2. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady.
§ 3. 1. Do zadań Rady należy:
1) analizowanie sytuacji kobiet w szkolnictwie wyższym i nauce w aspekcie równego traktowania oraz równych szans w rozwoju naukowym i zawodowym, w tym opracowywanie, na polecenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanego dalej „ministrem”, opinii do obowiązujących i projektowanych aktów prawnych, dotyczących promowania rozwiązań równościowych w podmiotach tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwanych dalej „podmiotami systemu szkolnictwa wyższego i nauki”;
2) identyfikowanie obszarów wymagających podjęcia działań w zakresie polityk równościowych i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki, rekomendowanie takich działań oraz współpraca z tymi podmiotami, w uzgodnieniu z ministrem, w zakresie ich wdrażania;
3) identyfikowanie i analizowanie rozwiązań wprowadzanych w innych krajach w celu zapewnienia równego traktowania oraz równych szans w rozwoju naukowym i zawodowym kobiet w szkolnictwie wyższym i nauce;
4) współpraca z Departamentem Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki w zakresie przygotowywania analiz i raportów dotyczących sytuacji kobiet w podmiotach systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz wypracowania propozycji działań, o których mowa w pkt 2.
2. W sprawach, o których mowa w ust. 1, Rada przedkłada ministrowi analizy lub opinie.
§ 4. 1. Przewodnicząca kieruje pracami Rady, w szczególności:
1) zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady oraz ustala porządek obrad;
2) przydziela zadania członkom Rady;
3) zaprasza na posiedzenia osoby, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącej zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje wyznaczony przez nią członek Rady.
§ 5. 1. Rada działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenia mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. Zawiadomienie o terminie, formie i miejscu posiedzenia wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4. W uzasadnionych przypadkach przewodnicząca może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.
5. Przewodnicząca może zdecydować o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodnicząca przedstawia na najbliższym posiedzeniu.
6. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu.
§ 6. Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącej albo członka Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2, prowadzącego posiedzenie.
§ 7. 1. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, w tym informację o członkach Rady biorących udział w posiedzeniu w sposób określony w § 5 ust. 2, przyjęty porządek obrad oraz treść podjętych ustaleń.
2. Projekt protokołu jest udostępniany członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści.
3. Protokół podpisuje przewodnicząca albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2, prowadzący posiedzenie, którego dotyczy protokół.
§ 8. 1. Przewodnicząca i członkowie Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.
2. Przewodnicząca i członkowie Rady przed pierwszym posiedzeniem składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1) bezstronnego działania w interesie publicznym;
2) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań Rady.
§ 9. Obsługę Rady zapewnia Departament Analiz Strategicznych i Popularyzacji Nauki.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego: M. Kulasek
1) Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 68).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
