ZARZĄDZENIE Nr 28
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 września 2013 r.
w sprawie nadania statutu Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
(ostatnia zmiana: DUMRPiPS. z 2024 r., poz. 50)
Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 i art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego utworzonej zarządzeniem nr 57 Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 4 grudnia 1973 r. w sprawie utworzenia Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 4 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 lutego 2011 r. w sprawie Głównej Biblioteki Pracy i Zabezpieczenia Społecznego (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. Nr 1, poz. 4 oraz z 2012 r. poz. 34).
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia nr 28
Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 25 września 2013 r.
STATUT GŁÓWNEJ BIBLIOTEKI PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO [1]
§ 1.
Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego, zwana dalej „Biblioteką”, jest:
1) państwową jednostką budżetową, nadzorowaną przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministrem”;
2) biblioteką naukową wymienioną pod pozycją 22 w „Wykazie bibliotek zaliczonych do bibliotek naukowych”, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 kwietnia 2012 r. w sprawie sposobu i trybu zaliczania bibliotek do niektórych bibliotek naukowych oraz ustalenia ich wykazu (Dz.U. poz. 390).
§ 2.
Biblioteka działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. z 2012 r. poz. 642 i 908 oraz z 2013 r. poz. 829);
2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 i 938);
3) niniejszego statutu.
§ 3.
Celem Biblioteki jest prowadzenie:
1) działalności bibliotecznej, bibliograficznej, informacyjnej, naukowej i wydawniczej oraz zaspokajanie potrzeb informacyjnych pracowników Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej „Ministerstwem”, a także pracowników innych jednostek, w tym naukowych i dydaktycznych oraz osób będących członkami związków zawodowych i organizacji społecznych;
2) działalności bibliotecznej, informacyjnej oraz zapewnienie czytelnictwa osobom niewidomym i słabowidzącym w aspekcie naukowym, specjalistycznym i ogólnodostępnym.
§ 4.
Do podstawowych zadań Biblioteki należy:
1) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych zwartych i ciągłych drukowanych oraz na innych nośnikach, z zakresu problematyki pracy, rodziny i zabezpieczenia społecznego;
2) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych o charakterze uniwersalnym, w tym beletrystyki, w formach dostępnych dla osób niewidomych i słabowidzących oraz informacyjno-naukowym na temat niepełnosprawności ze względu na wzrok;
3) współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami w zakresie wymiany wydawnictw, wzajemnego udostępniania zbiorów, wymiany informacji i doświadczeń zawodowych;
4) prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie wydawnictw informacyjnych, w szczególności „Bibliografii Ekonomicznych i Społecznych Zagadnień Pracy”, bibliografii monotematycznych i osobowych, katalogów, przeglądów czasopiśmiennictwa polskiego i zagranicznego, wykazu nabytków;
5) prowadzenie działalności naukowo-badawczej i dokumentacyjnej piśmiennictwa z zakresu pracy, rodziny i zabezpieczenia społecznego oraz jego popularyzowanie.
§ 5.
1. Biblioteką kieruje dyrektor przy pomocy co najmniej jednego zastępcy dyrektora.
2. Dyrektora Biblioteki powołuje i odwołuje Minister.
3. Stosunek pracy z zastępcą dyrektora Biblioteki nawiązuje na podstawie umowy o pracę oraz rozwiązuje dyrektor Biblioteki, po uzyskaniu uprzedniej akceptacji Ministra.
4. W czasie nieobecności dyrektora Biblioteki jego funkcje sprawuje zastępca dyrektora, a w razie jego nieobecności upoważniony pisemnie pracownik.
§ 6.
Do obowiązków dyrektora należy zarządzanie Biblioteką, a w szczególności:
1) kierowanie całością prac Biblioteki;
2) realizowanie polityki kadrowej;
3) zarządzanie mieniem;
4) ponoszenie odpowiedzialności za wyniki działalności jednostki;
5) reprezentowanie Biblioteki;
6) opracowywanie planów pracy, sprawozdań z działalności i planów finansowych;
7) podejmowanie kluczowych decyzji w sprawach dotyczących Biblioteki.
§ 7.
Wewnętrzną strukturę organizacyjną, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Biblioteki oraz sposób i zakres współdziałania Biblioteki z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, określa regulamin organizacyjny Biblioteki, ustalany przez dyrektora Biblioteki i zatwierdzany przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§ 8.
1. W Bibliotece działa Kolegium Dyrektora Biblioteki, zwane dalej „Kolegium”, jako organ opiniodawczo-doradczy.
2. W skład Kolegium wchodzą:
1) dyrektor Biblioteki;
2) zastępcy dyrektora Biblioteki;
3) pracownicy zajmujący stanowiska ds. techniczno-administracyjnych, w tym główny księgowy;
4) inne osoby wyznaczone przez dyrektora Biblioteki.
§ 8a. 1. Przy Bibliotece działa, jako organ opiniodawczo-doradczy, powołana przez Ministra Rada Biblioteczna, zwana dalej „Radą”.
2. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie planów pracy oraz sprawozdań z działalności, o których mowa w § 6 pkt 6;
2) opiniowanie kluczowych decyzji w sprawach dotyczących Biblioteki;
3) zajmowanie stanowiska w sprawach bieżącej działalności Biblioteki.
3. W skład Rady wchodzą następujący członkowie:
1) przewodniczący - sekretarz lub podsekretarz stanu w Ministerstwie;
2) sekretarz - przedstawiciel departamentu Ministerstwa odpowiedzialnego za nadzór nad Biblioteką;
3) dyrektor Biblioteki;
4) zastępca dyrektora Biblioteki;
5) dyrektor Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych;
6) dyrektor Centralnego Instytutu Ochrony Pracy;
7) przedstawiciel Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
8) przedstawiciel Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
9) 2 przedstawicieli nauki posiadających istotne osiągnięcia naukowe w obszarze pracy i zabezpieczenia społecznego.
4. Członków Rady powołuje i odwołuje Minister.
§ 8b. 1. Rada realizuje zadania na posiedzeniach lub w trybie obiegowym. Dopuszcza się prowadzenie prac przez Radę z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
2. Decyzje Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Każdy członek Rady posiada jeden głos. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Rady.
§ 8c. 1. Do obowiązków przewodniczącego Rady należy:
1) kierowanie pracami Rady;
2) zwoływanie posiedzeń Rady i określanie porządku obrad;
3) podejmowanie decyzji w przypadkach spornych związanych z funkcjonowaniem Rady.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady jego zadania wykonuje upoważniony przez przewodniczącego Rady członek Rady.
§ 8d. Do obowiązków sekretarza Rady należy:
1) przygotowanie posiedzeń Rady, powiadamianie członków Rady o terminie i miejscu posiedzenia Rady;
2) przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Rady.
§ 8e. Członkowie Rady nie otrzymują z tytułu udziału w pracach Rady dodatkowego wynagrodzenia.
§ 9.
Zasady i warunki korzystania z Biblioteki określają regulaminy udostępniania zbiorów, zatwierdzone przez dyrektora Biblioteki.
§ 10.
Do wykonywania swoich zadań Biblioteka zatrudnia pracowników działalności podstawowej - bibliotekarzy i pracowników naukowych oraz pracowników administracji, obsługi technicznej i innych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 11.
1. Podstawą gospodarki finansowej Biblioteki jest roczny plan finansowy, zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
2. Działalność biblioteki jest finansowana z budżetu państwa, część 31 - Praca, dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92116 - Biblioteki.
3. Biblioteka gospodaruje samodzielnie majątkiem wykorzystując go wyłącznie do realizacji zadań statutowych.
4. Wydatki Biblioteki powinny być dokonywane:
1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;
3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
§ 12.
Biblioteka używa pieczęci urzędowej okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem w otoku: „Główna Biblioteka Pracy i Zabezpieczenia Społecznego”.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 50 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Głównej Bibliotece Pracy i Zabezpieczenia Społecznego (Dz.Urz.MRPiPS. poz. 50). Zmiana weszła w życie 18 grudnia 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00
