Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 6 poz. 133
Wersja aktualna od 2009-06-30
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2009 nr 6 poz. 133
Wersja aktualna od 2009-06-30
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 58
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 czerwca 2009 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 432/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 września 2007 r. na paralotni Freex Flair, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 22, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej „Brak kwalifikacji - H2”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Dwie godziny po zakończeniu egzaminu Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej „LKE”, uczeń-pilot wystartował za wyciągarką do lotu na paralotni.

Po prawidłowym starcie i wyczepieniu na wysokości około 200m, uczeń-pilot wykonywał „esowanie” w celu wytracenia wysokości. Będąc na trawersie startu paralotniowego, lecąc na wysokości około 40m, uczeń-pilot wykonał gwałtowny zakręt w lewo, co doprowadziło do dynamicznego wprowadzenia paralotni w korkociąg. Instruktor nadzorujący lot przez radiotelefon, wydał komendę „ręce do góry”, którą uczeń-pilot wykonał natychmiast. Paralotnia po znacznej utracie wysokości wyszła z korkociągu i weszła w ruch wahadłowy (przód-tył). Uczeń-pilot nie wykonał kolejnych komend instruktora i nie opanował wahań, co zakończyło się zderzeniem paralotni z ziemią w ruchu do przodu. Pilot doznał poważnych obrażeń ciała.

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, podczas badania zdarzenia:

- ustaliła że uczeń-pilot z powodu niepamięci, która nastąpiła po wypadku nie potrafi odtworzyć przebiegu końcowej fazy lotu;

- nie ustaliła jaki był faktyczny charakter lotu, według instruktora lot ucznia-pilota był lotem doskonalącym w ramach posiadanych umiejętności, a uczeń-pilot nie był pewny, czy ten lot miał być egzaminem do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego;

- stwierdziła, że egzamin teoretyczny LKE był przeprowadzony przez tego samego instruktora, który wcześniej szkolił ucznia-pilota.

3. Przyczyna wypadku:

PKBWL ustaliła, że przyczyną wypadku był błąd ucznia-pilota, polegający na nieumyślnym wprowadzeniu paralotni w korkociąg i nieumiejętnym wyprowadzaniu paralotni z tego stanu lotu.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia lotniczego były;

- niewielkie doświadczenie ucznia-pilota;

- stres związany z zaistnieniem niebezpiecznego stanu lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonać analizy procesu i prawidłowości przeprowadzania egzaminów LKE na świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego w ośrodku, który prowadził szkolenie ucznia-pilota.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Urząd Lotnictwa Cywilnego przeprowadzi analizę procedur wyznaczania wykładowców, przeprowadzania egzaminów LKE w Ośrodka Szkolenia Lotniczego oraz zweryfikuje aktualne upoważnienia członków LKE.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Grzegorz Kruszyński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00