Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2016-09-03
Wersja aktualna od 2016-09-03
obowiązujący
DECYZJA NR 24
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 30 sierpnia 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Maszyn Matematycznych
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371 i 1079) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się statut Instytutu Maszyn Matematycznych, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
– Anna Streżyńska |
MINISTER CYFRYZACJI |
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).
Załącznik do Decyzji Nr 24 Ministra Cyfryzacji
z dnia 30 sierpnia 2016 r.
STATUT INSTYTUTU MASZYN MATEMATYCZNYCH W WARSZAWIE
§ 1.
Instytut badawczy o nazwie Instytut Maszyn Matematycznych w Warszawie, zwany dalej „Instytutem” działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1095 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) uchwały nr 149/62 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1962 r. w sprawie przekształcenia Zakładu Aparatów Matematycznych Polskiej Akademii Nauk w Instytut Maszyn Matematycznych Polskiej Akademii Nauk;
3) uchwały Nr 82/69 Rady Ministrów z dnia 8 maja 1969 r. w sprawie zmiany podporządkowania Instytutu Maszyn Matematycznych;
4) zarządzenia Nr 30/Org/86 Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego z dnia 25 marca 1986 r. w sprawie dostosowania organizacji instytutu naukowo-badawczego pod nazwą Instytut Maszyn Matematycznych do przepisów ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych, zmienionego zarządzeniem Nr 179/Org/92 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 23 kwietnia 1992 r.;
5) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie reorganizacji Instytutu Maszyn Matematycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 53);
6) niniejszego Statutu.
§ 2.
1. Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.
2. Instytut może używać skróconej nazwy: „IMM”.
3. Instytut posiada osobowość prawną.
4. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw informatyzacji.
5. Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
§ 3.
1. Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi jego działania, określa regulamin organizacyjny ustalony przez dyrektora po zasięgnięciu opinii rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
2. Instytut może – za zgodą ministra właściwego do spraw informatyzacji – tworzyć spółki kapitałowe i obejmować lub nabywać akcje oraz udziały w takich spółkach oraz osiągać przychody z tego tytułu, w celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, prowadzenia działań z zakresu transferu technologii i upowszechniania nauki oraz pozyskiwania środków finansowych na działalność statutową.
§ 4.
1. Przedmiotem podstawowej działalności Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauki, technik i technologii komputerowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 72.19.Z).
2. Instytut jest organizacją badawczą o charakterze niezarobkowym (non profit).
3. Do zakresu działania Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie:
a) innowacyjnych technologii informatycznych stosowanych w ustawicznym kształceniu, zdalnej komunikacji grupowej, w zarządzaniu informacją, identyfikacji osób, kontroli obecności, dostępu i jakości,
b) innowacyjnych urządzeń identyfikacji, między innymi biometrycznych, oraz urządzeń pomiarowych, w tym optoelektronicznych,
c) modelowania i symulacji komputerowej,
d) oprogramowania przeznaczonego dla administracji państwowej i samorządowej, przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, między innymi:
– wspomagającego zarządzanie dokumentami i informacją, zarządzanie i działalność organizacji, zdalne kształcenie, zdalną komunikację grupową,
– kontrolującego obecność, dostęp, jakość,
– tworzącego bazy danych,
e) internetowych baz wiedzy dotyczących:
– innowacyjnych technologii, produktów i usług dla przedsiębiorstw,
– elektronicznych treści szkoleniowych,
f) narzędzi badawczych oraz badań i analiz dotyczących identyfikacji potrzeb przedsiębiorstw i administracji w zakresie zastosowania technik i szkoleń informatycznych oraz dotyczących kierunków rozwoju innowacyjnych technologii informacyjnych i ich standardów;
2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut może:
1) prowadzić transfer technologii, w tym organizację inkubatorów przedsiębiorczości i parków technologicznych;
2) prowadzić działalność w zakresie wynalazczości, unifikacji i normalizacji;
3) upowszechniać wyniki prowadzonych badań;
4) prowadzić prace wydawnicze związane z działalnością Instytutu.
4. Instytut prowadzi szkolenia specjalistyczne stacjonarne i zdalne oraz różne formy kształcenia ustawicznego.
5. Instytut prowadzi działalność inną niż wymieniona w ust. 2–4, związaną ze świadczeniem usług nie mających charakteru badawczego, która obejmuje między innymi:
1) świadczenie usług projektowych i konstrukcyjnych w zakresie technik komputerowych;
2) badania i analizy techniczne technologii i technik informatycznych;
3) jednostkowe wytwarzanie produktów, zarówno sprzętowych jak i programowych, związanych z zakresem działania Instytutu;
4) doradztwo w obszarach związanych z zakresem działania Instytutu;
5) kompletację, testowanie i dostawę systemów komputerowych w kraju i na eksport;
6) świadczenie usług w zakresie mediów elektronicznych;
7) gospodarkę posiadanymi nieruchomościami.
6. Działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 5 jest wydzielona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 2–4.
§ 5.
W prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych Instytut może współpracować z krajowymi i zagranicznymi podmiotami gospodarczymi, innymi placówkami naukowo-badawczymi, biurami projektowymi, organami administracji publicznej oraz jednostkami sektora finansów publicznych.
§ 6.
1. Organami Instytutu są:
1) dyrektor;
2) rada naukowa.
2. Uprawnienia i obowiązki organów wymienionych w ust. 1 regulują przepisy ustawy.
3. Dyrektor powołuj e zastępców dyrektora.
§ 7.
1. Dyrektora powołuje minister sprawujący nadzór nad Instytutem, spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu, po zasięgnięciu opinii rady naukowej, na okres 4 lat.
2. Dyrektora odwołuje minister sprawujący nadzór nad Instytutem, w przypadkach określonych w art. 26 ustawy.
§ 8.
1. Rada naukowa Instytutu składa się z 12 członków.
2. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 6 osób stanowiącej 50% składu rady naukowej, z tego:
a) pracownicy naukowi w liczbie 5 osób stanowiącej 41,67% składu rady naukowej, w tym:
– pracownicy posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie, nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej w liczbie 1 osoby stanowiącej 8,33% składu rady naukowej,
– pracownicy posiadający stopień naukowy doktora w liczbie 3 osób stanowiącej 25% składu rady naukowej,
b) pracownicy badawczo-techniczni w liczbie 1 osoby stanowiącej 8,33% składu rady naukowej;
2) osoby spoza Instytutu – w liczbie 6 osób stanowiącej 50% składu rady naukowej.
3. Udział w posiedzeniach rady naukowej może odbywać się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
4. Rada naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
§ 9.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych działań i ustalać zakres i czas ich umocowania.
§ 10.
1. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określa ustawa, a także regulaminy: wynagradzania, pracy oraz organizacyjny obowiązujące w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.
2. Zatrudnienie pracownika naukowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy jest poprzedzone konkursem.
3. Pracownikiem naukowym w Instytucie może być osoba, która spełnia następujące kryteria:
1) posiada nieposzlakowaną opinię;
2) nie była skazana za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) posiada predyspozycje do pracy naukowej;
5) posiada wiedzę i doświadczenie zawodowe w obszarze badań naukowych, którego dotyczy konkurs;
6) prowadzi aktywną działalność naukową udokumentowaną całokształtem dorobku;
7) posiada dorobek naukowy w obszarze badań naukowych określonym w ogłoszeniu, m.in. publikacje naukowe, patenty, wdrożenia.
4. Postępowanie konkursowe przeprowadza komisja konkursowa powołana przez dyrektora Instytutu, w skład której wchodzą pracownicy posiadający tytuł naukowy profesora, stopień naukowy doktora habilitowanego lub doktora. Kwalifikacje wyłonionego w konkursie kandydata podlegają zaopiniowaniu przez radę naukową.
5. Ogłoszenie konkursu następuje przez podanie jego warunków do publicznej wiadomości na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki, w Biuletynie Informacji Publicznej.
6. Informacja o konkursie powinna zawierać:
1) wymagania stawiane kandydatowi;
2) wykaz wymaganych dokumentów, w tym życiorys naukowy i informację o dorobku naukowym i zawodowym;
3) termin złożenia dokumentów;
4) termin rozstrzygnięcia konkursu.
7. Szczegółowe zasady postępowania konkursowego określa obowiązujący w Instytucie regulamin postępowania konkursowego przy zatrudnianiu pracownika naukowego.
§ 11.
1. Postępowanie w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych jest dwuinstancyjne.
2. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna Instytutu w składzie trzech członków pochodząca z wyboru.
3. Komisja dyscyplinarna wybierana jest w głosowaniu tajnym przez pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu. Szczegółowy regulamin wyborów oraz sposób uzupełniania składu komisji w trakcie kadencji ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej.
§ 12.
1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się przepisy ustawy.
2. Zmiany w Statucie wprowadza się w trybie określonym dla uchwalenia Statutu.
3. Traci moc Statut Instytutu uchwalony przez Radę Naukową w dniu 10 lutego 2011 r., zatwierdzony przez Ministra Gospodarki w dniu 14 marca 2011 r.
4. Statut został uchwalony przez Radę Naukową Instytutu w dniu 31 marca 2016 r.
5. Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.