Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2023 poz. 9
Wersja archiwalna od 2023-12-02 do 2024-01-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Aktywów Państwowych rok 2023 poz. 9
Wersja archiwalna od 2023-12-02 do 2024-01-18
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH1)

z dnia 4 kwietnia 2023 r.

w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych

(ostatnia zmiana: DUMAP. z 2023 r., poz. 32)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ustala się regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. W terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia, kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Aktywów Państwowych opracują, uzgodnią z innymi komórkami organizacyjnymi i przedłożą Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Aktywów Państwowych do zatwierdzenia projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych kierowanych przez siebie komórek organizacyjnych, w przypadku gdy regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych zmienił zakres zadań komórki organizacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Traci moc zarządzenie Ministra Aktywów Państwowych z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz. Urz. Min. Akt. Państw. poz. 27 oraz z 2023 r. poz. 3).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych
z dnia 4 kwietnia 2023 r. (poz. 9)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH [1]

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin organizacyjny Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwany dalej „regulaminem”, określa ogólny zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Aktywów Państwowych, zwanego dalej „ministerstwem”.

2. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) członek kierownictwa ministerstwa – ministra, sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego oraz szefa Gabinetu Politycznego;

2) departament – departament albo biuro.

ROZDZIAŁ 2

Organizacja pracy

§ 2. Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej „Ministrem”, kieruje ministerstwem oraz wykonuje politykę Rady Ministrów w zakresie działów administracji rządowej: aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, a także koordynuje i nadzoruje jej wykonywanie przez organy, urzędy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.

§ 3. Minister kieruje ministerstwem przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, szefa Gabinetu Politycznego oraz dyrektorów departamentów.

§ 4. Zakresy czynności sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu oraz zakres, w jakim sekretarz stanu zastępuje Ministra, określa odrębne zarządzenie Ministra.

§ 5. 1. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu i określa, m.in. zasady podejścia procesowego, zarządzania projektami i zarządzania ryzykiem.

2. Dyrektor generalny wykonuje zadania Administratora Danych Osobowych określone w przepisach o ochronie danych osobowych, w szczególności w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).

§ 6. 1. Departamentem kieruje dyrektor. W departamencie mogą być ustanowieni zastępcy dyrektora.

2. Departament może składać się z wydziałów, zespołów i samodzielnych stanowisk.

3. Wydziałami kierują naczelnicy wydziałów, zespołami kierują koordynatorzy zespołów.

4. W przypadku wieloosobowego samodzielnego stanowiska do kierowania nim może zostać wyznaczony koordynator.

5. Dyrektora departamentu zastępuje zastępca dyrektora departamentu, a jeżeli w departamencie utworzono więcej niż jedno stanowisko zastępcy dyrektora departamentu – zastępca wskazany w regulaminie wewnętrznym departamentu. Kolejność zastępowania dyrektora departamentu i jego zastępców, w czasie ich nieobecności, określa regulamin wewnętrzny komórki organizacyjnej.

6. W departamentach, w których nie utworzono stanowiska zastępcy dyrektora departamentu lub w przypadku nieobecności w pracy osób wskazanych w regulaminie wewnętrznym, dyrektor departamentu wyznacza osobę zastępującą go w czasie nieobecności, zawiadamiając o tym dyrektora generalnego i właściwego członka kierownictwa ministerstwa oraz wskazując zakres udzielonego upoważnienia.

7. W uzasadnionych przypadkach dyrektor generalny może upoważnić do zastępowania dyrektora departamentu, w czasie jego nieobecności, osobę inną niż wskazane w ust. 5 i 6.

8. Zadania doraźne mogą być realizowane w grupach roboczych, wyznaczonych przez członków kierownictwa lub dyrektorów departamentów lub ich zastępców.

§ 7. 1. Dyrektor departamentu, w zakresie zadań departamentu, jest upoważniony do zaciągania i wykonywania zobowiązań finansowych o wartości mniejszej niż 130 tys. złotych netto, w przypadku zamówień publicznych ujętych w planie zamówień lub planie finansowym ministerstwa, bez konieczności aprobaty wniosku przez dyrektora generalnego, w tym do zawierania, zmiany i realizacji umów z nich wynikających.

2. W przypadku nieobecności dyrektora departamentu zastępca dyrektora departamentu, o którym mowa w § 6 ust. 5, może zaciągać i realizować zobowiązania określone w ust. 1.

3. Dyrektor departamentu i zastępca dyrektora departamentu potwierdzają w formie pisemnego oświadczenia, że przyjmują obowiązki w zakresie gospodarki finansowej ministerstwa, o których mowa w ust. 1.

ROZDZIAŁ 3

Zadania kadry kierowniczej departamentu

§ 8. 1. Do zadań dyrektora departamentu należy w szczególności:

1) zapewnienie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań;

2) organizacja i wewnętrzny podział pracy, w tym przygotowanie wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu;

3) doskonalenie organizacji i metod pracy;

4) podejmowanie decyzji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji członków kierownictwa;

5) podejmowanie decyzji lub innych rozstrzygnięć w imieniu członków kierownictwa, w ramach udzielonych upoważnień i pełnomocnictw;

6) ustalanie szczegółowego zakresu obowiązków pracowników, sporządzanie i aktualizacja opisów stanowisk pracy oraz przedstawianie wniosków w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania, nagradzania, podnoszenia kwalifikacji zawodowych, wyróżniania i karania pracowników;

7) zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie danych osobowych i innych informacji prawnie chronionych oraz wewnętrznych regulacji dotyczących bezpieczeństwa informacji;

8) w zakresie zadań departamentu, zarządzanie uprawnieniami i upoważnieniami do przetwarzania danych osobowych w departamencie, w szczególności udzielanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych i odbieranie ich oraz prowadzenie ewidencji osób upoważnionych w departamencie;

9) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa państwa, w tym obronności i zarządzania kryzysowego;

10) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa informacji;

11) zapewnienie przestrzegania przez pracowników dyscypliny i czasu pracy oraz corocznego wykorzystania urlopu wypoczynkowego;

12) zapewnienie przestrzegania przez członków korpusu służby cywilnej wytycznych w zakresie zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.

2. Dyrektor departamentu jest obowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi komórkami organizacyjnymi, z dyrektorem Departamentu Prawnego oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego projektu wewnętrznego regulaminu organizacyjnego departamentu, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność jego opracowania albo dokonania jego istotnej zmiany.

3. Dyrektor departamentu, jako właściciel procesów, jest obowiązany do opracowania i uzgodnienia z innymi właścicielami procesów oraz dyrektorem Biura Dyrektora Generalnego opisów procesów, których jest właścicielem, w terminie 30 dni od zajścia zdarzenia powodującego konieczność dokonania ich istotnej zmiany.

§ 9. Zastępca dyrektora departamentu oraz naczelnik wydziału działają zgodnie z powierzonym zakresem zadań i odpowiadają za realizację zadań komórki organizacyjnej w zakresie ustalonym w regulaminie wewnętrznym komórki lub przez dyrektora departamentu, w szczególności odpowiadają za:

1) organizowanie pracy oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad realizacją zadań przez podległych pracowników;

2) kontrolowanie dyscypliny pracy.

§ 10. 1. Dyrektor departamentu lub zastępca dyrektora departamentu akceptuje dokumenty przedkładane do podpisu członkowi kierownictwa ministerstwa.

2. Dyrektorzy departamentów oraz zastępcy dyrektorów departamentów podpisują:

1) dokumenty inne niż wymienione w ust. 1;

2) decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych departamentach w zakresie udzielonych im upoważnień.

3. Dokumenty inne niż wymienione w ust. 1 i 2 związane z pracą wydziałów, zespołów lub samodzielnych stanowisk mogą podpisywać, na podstawie szczegółowego upoważnienia dyrektora departamentu, odpowiednio naczelnicy wydziałów, koordynatorzy zespołów lub osoby zajmujące samodzielne stanowiska.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają akceptacji Inspektora ochrony danych, jeżeli dotyczą spraw pozostających w zakresie jego właściwości.

ROZDZIAŁ 4

Podstawowe zadania departamentów

§ 11. Departament, w zakresie swojej właściwości:

1) realizuje zadania Ministra i dyrektora generalnego;

2) w trakcie realizacji zadań współdziała z departamentami, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz partnerami społecznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi;

3) współpracuje z innymi departamentami przy realizacji ich zadań;

4) uczestniczy w opracowywaniu i wykonywaniu planu finansowego;

5) prowadzi systematyczną identyfikację procesów służących realizacji zadań określonych w pkt 1–4 oraz zarządza procesami, których właścicielem jest dyrektor departamentu i je doskonali;

6) systematycznie analizuje dokumenty rządowe i inne akty normatywne pozostające w jego właściwości pod względem ich obowiązywania, aktualności, celowości i skuteczności, a w przypadku konieczności zmiany odpowiada za jej sprawne przeprowadzenie;

7) monitoruje zmiany w obszarze prawa krajowego i międzynarodowego oraz uczestniczy w pracach nad projektami tych zmian;

8) sporządza opinie w zakresie właściwości departamentu;

9) przygotowuje upoważnienia lub pełnomocnictwa do załatwiania spraw i podpisywania pism w zakresie właściwości departamentu;

10) udziela niezbędnej pomocy Inspektorowi ochrony danych w zakresie realizacji przez niego zadań związanych z ochroną danych osobowych.

§ 12. Zadania departamentu określa wewnętrzny regulamin organizacyjny, zawierający w szczególności:

1) szczegółowy zakres zadań departamentu;

2) strukturę organizacyjną departamentu wraz ze schematem organizacyjnym;

3) organizację zarządzania departamentem;

4) listę procesów, których właścicielem jest dyrektor departamentu;

5) listę aktów normatywnych będących we właściwości departamentu;

6) zakresy upoważnień do załatwiania spraw i podpisywania pism, udzielonych zastępcy dyrektora departamentu, naczelnikowi wydziału, koordynatorowi zespołu oraz osobom zajmującym samodzielne stanowiska.

§ 13. 1. Departamentem właściwym do realizacji określonego zadania jest departament, który zgodnie z regulaminem prowadzi sprawy z danego zakresu, albo – jeżeli nie można stwierdzić w sposób jednoznaczny właściwości – departament prowadzący sprawy tematycznie związane lub o zbliżonym charakterze.

2. Jeżeli departament nie uważa się za właściwy w sprawie, przekazuje sprawę bezpośrednio departamentowi, który w jego opinii jest właściwy.

3. W przypadku zadania wykraczającego poza zakres działania jednego departamentu, właściwym do jego realizacji lub koordynacji jest ten departament, do którego należy większość zagadnień lub istota zadania.

4. Departament koordynujący:

1) przedkłada departamentom współpracującym materiały do opinii;

2) wnioskuje o przedstawienie niezbędnych informacji i dokumentów przez departamenty współpracujące;

3) wyznacza terminy realizacji prac.

5. Spory kompetencyjne między departamentami rozstrzyga dyrektor generalny.

ROZDZIAŁ 5

Struktura organizacyjna ministerstwa

§ 14. W skład ministerstwa wchodzi:

1) Departament Analiz i Sprawozdawczości – DAS;

2) Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego – DZK;

3) Departament Budżetu i Finansów – DBF;

4) Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych – DFE;

5) Departament Górnictwa i Hutnictwa – DGH;

6) Departament Komunikacji – DKO;

7) Departament Kontroli i Audytu – DKA;

8) Departament Nadzoru I – DN I;

9) Departament Nadzoru II – DN II;

10) Departament Prawny – DP;

11) Departament Projektów Strategicznych – DPS;

12) Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych – DPE;

13) Departament Współpracy Międzynarodowej – DWM;

14) Biuro Administracyjne – BA;

15) Biuro Dyrektora Generalnego – BDG;

16) Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 – BKI;

17) Biuro Ministra – BM;

18) Gabinet Polityczny – GP.

§ 15. Gabinet Polityczny odpowiada za koordynację i realizację spraw, które wynikają z jego funkcji politycznej.

§ 16. 1. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych odpowiada za zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

2. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych podlega bezpośrednio Ministrowi.

§ 17. Inspektor ochrony danych, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 39 RODO, i innych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych, podlega bezpośrednio Administratorowi Danych Osobowych.

ROZDZIAŁ 6

Zakresy działania departamentów

Departament Analiz i Sprawozdawczości (DAS)

§ 18. 1. Departament Analiz i Sprawozdawczości odpowiada za inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie, będących w zakresie kompetencji Ministra, projektów strategicznych dokumentów rządowych o charakterze międzyresortowym.

2. Departament, w zakresie prowadzonych przez Skarb Państwa transakcji kapitałowych:

1) opiniuje, pod względem ekonomiczno-finansowym, analizy i wyceny zewnętrznych doradców oraz sporządza, na potrzeby ministerstwa, analizy w procesach:

a) podziału, łączenia lub przekształcenia spółek z udziałem Skarbu Państwa,

b) umorzenia akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa,

c) wnoszenia akcji/udziałów na podwyższenie kapitału zakładowego w spółkach z udziałem Skarbu Państwa,

d) transakcji nabycia i sprzedaży akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa;

2) współpracuje z innymi departamentami i podmiotami, m.in. przez uczestnictwo w spotkaniach z zewnętrznymi doradcami wspierającymi Ministra w realizowanych transakcjach kapitałowych;

3) gromadzi informacje na temat przebiegu transakcji kapitałowych oraz stanu realizacji poszczególnych projektów;

4) przedkłada właściwemu członkowi kierownictwa ministerstwa okresowe raporty dotyczące realizowanych transakcji kapitałowych.

3. Departament przygotowuje stanowisko Ministra na posiedzenia Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa nieobjętych nadzorem właścicielskim Ministra.

4. Departament dokonuje analiz:

1) o charakterze horyzontalnym lub strategicznym dotyczących spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby członków kierownictwa ministerstwa;

2) mających na celu optymalizację współpracy pomiędzy spółkami z udziałem Skarbu Państwa;

3) wybranych procesów i zjawisk gospodarczych związanych z funkcjonowaniem spółek z udziałem Skarbu Państwa;

4) bieżących dotyczących notowań akcji spółek z udziałem Skarbu Państwa.

5. Departament we współpracy z właściwymi departamentami opracowuje informacje o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa.

6. Departament opiniuje pod względem ekonomiczno-finansowym, na wniosek właściwego departamentu, sprawy związane z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, przedłożone przez spółki wybrane dokumenty strategiczne wymagające podjęcia uchwały przez Walne Zgromadzenie/Zgromadzenie Wspólników spółki.

7. Departament opracowuje sprawozdania dotyczące spółek z udziałem Skarbu Państwa na potrzeby organizacji międzynarodowych oraz innych organów administracji, a w szczególności na potrzeby statystyki publicznej prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny oraz koordynuje działania w tym zakresie.

8. Departament odpowiada za współpracę z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w zakresie zarządzania uprawnieniami pracowników ministerstwa do dostępu do „Zintegrowanego Systemu Informatycznego db KPRM”.

9. Departament odpowiada za koordynowanie prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Komitetu, a także opiniowania projektów dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia przez Komitet.

10. Departament pełni rolę biura monitorowania projektów w zakresie realizacji programów i projektów strategicznych ministerstwa, zgodnie z „Procesem Monitorowania Projektów Strategicznych” przyjętym uchwałą nr 4/06/2018 Rady Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych z dnia 12 czerwca 2018 r.

11. Departament opiniuje wnioski o udzielenie pomocy publicznej przez Ministra spółkom z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister.

Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (DZK)

§ 19. 1. Departament Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego odpowiada za:

1) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie obronności państwa w kierowanych działach administracji rządowej;

2) sporządzanie szczegółowych wykazów obszarów, obiektów i urządzeń, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1995);

3) ustalanie granic terenów zamkniętych oraz nadzorowanie prac na terenach zamkniętych ze względu na bezpieczeństwo i obronność państwa;

4) współpracę z Biurem Administracyjnym oraz Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu;

5) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie zarządzania kryzysowego oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;

6) realizację i koordynację zadań Ministra w zakresie ochrony infrastruktury krytycznej oraz współpracę międzynarodową w tym zakresie;

7) realizację ustawy z dnia 18 marca 2010 r. o szczególnych uprawnieniach ministra właściwego do spraw aktywów państwowych oraz ich wykonywaniu w niektórych spółkach kapitałowych lub grupach kapitałowych prowadzących działalność w sektorach energii elektrycznej, ropy naftowej oraz paliw gazowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2173);

8) współpracę z Departamentem Nadzoru I dotyczącą opiniowania planów działań operatorów pocztowych;

9) sprawy z zakresu cyberbezpieczeństwa, w tym współpracę w ramach Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom cyberbezpieczeństwa;

10) opracowywanie, we współpracy z pozostałymi departamentami, stanowisk Ministra oraz materiałów informacyjnych związanych z udziałem Ministra w posiedzeniach Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (KRMC) oraz zespołów zadaniowych KRMC, a także informowanie departamentów o toczących się i planowanych pracach KRMC i zespołów zadaniowych KRMC;

11) prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa informacji w ministerstwie, w tym sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem teleinformatycznym ministerstwa;

12) prowadzenie, we współpracy z Biurem Administracyjnym, spraw związanych z ochroną fizyczną osób i mienia w celu zapewnienia bezpieczeństwa w ministerstwie;

13) realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933), w tym prowadzenie Kancelarii Tajnej oraz zapewnienie obsługi dokumentów niejawnych przetwarzanych w ministerstwie;

14) realizację ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 415);

15) realizację zadań związanych z wydawaniem opinii na podstawie art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1836 oraz z 2022 r. poz. 1261), w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi prowadzącymi sprawy związane z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.

2. Departament współpracuje z Biurem Dyrektora Generalnego w zakresie zadań związanych z cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

3. W strukturze departamentu działa inspektor ochrony danych, który monitoruje przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

4. W strukturze departamentu działa pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, który wykonuje zadania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz nadzoruje ochronę informacji niejawnych w ministerstwie.

5. W strukturze departamentu działa pełnomocnik ds. HNS, który wykonuje zadania określone w art. 23f ust. 2 ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium oraz zasadach udzielania pomocy wojskom sojuszniczym i organizacjom międzynarodowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2110 oraz z 2022 r. poz. 655).

Departament Budżetu i Finansów (DBF)

§ 20. Departament Budżetu i Finansów odpowiada za sprawy dotyczące konstruowania i monitorowania realizacji budżetu Ministra – dysponenta części 26 – Łączność, 48 – Gospodarka złożami kopalin i 55 – Aktywa państwowe, we współpracy z departamentami, oraz za obsługę finansową środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym za:

1) przygotowanie planu rzeczowo-finansowego oraz monitorowanie jego realizacji, w tym dokonywanie korekt i zmian;

2) obsługę finansowo-księgową budżetu Ministra – dysponenta części 26 – Łączność, 48 – Gospodarka złożami kopalin i 55 – Aktywa państwowe oraz sprawozdawczość budżetową i finansową;

3) zadania z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i podatku dochodowego od osób fizycznych;

4) rozliczenia podróży służbowych oraz rozliczenia podatku od towarów i usług;

5) prowadzenie ewidencji księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz dochodów i wydatków ze środków gromadzonych na wyodrębnionych rachunkach bankowych;

6) dokonywanie okresowych analiz z wykonania dochodów i wydatków budżetowych;

7) prowadzenie ewidencji księgowej akcji/udziałów spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister.

Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych (DFE)

§ 21. 1. Departament Funduszy Europejskich i Instrumentów Rozwojowych odpowiada za:

1) pełnienie roli Instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie finansowania:

a) inwestycji wspierających robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach,

b) efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach – inwestycje o największym potencjale redukcji gazów cieplarnianych,

c) budowy morskich farm wiatrowych;

2) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia ze środków Funduszy Europejskich, w ramach Polityki Spójności UE oraz Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa ze wszystkich sektorów gospodarki, szczególnie pod kątem przygotowania portfela projektów pod okres programowania 2021–2027;

3) analizę możliwości uzyskiwania wsparcia przez poszczególne spółki z udziałem Skarbu Państwa z innych źródeł zewnętrznych, m.in: programy zarządzane bezpośrednio przez Komisję Europejską, zwaną dalej „KE” (Horizon 2020, investEU), Fundusz Sprawiedliwej Transformacji;

4) stałą współpracę z zarządami spółek z udziałem Skarbu Państwa, mającą na celu wsparcie i monitoring pozyskiwania zewnętrznych środków inwestycyjnych w ramach polityki spójności oraz środków zarządzanych bezpośrednio przez KE;

5) wykorzystywanie narzędzi nadzorczych wobec spółek z udziałem Skarbu Państwa, będących beneficjentami polityki spójności, w szczególności projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014–2020, oraz Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), dla zapewnienia sprawnej i prawidłowej realizacji inwestycji;

6) uczestnictwo w opiniowaniu kryteriów wyboru projektów oraz samych projektów, w których potencjalnymi beneficjentami mogą być spółki z udziałem Skarbu Państwa;

7) animację partnerstw krajowych i międzynarodowych na potrzeby pozyskiwania finansowania zarówno ze środków polityki spójności, jak również ze źródeł bezpośrednio zarządzanych przez KE;

8) koordynowanie przygotowywania stanowiska Ministra w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem prac i decyzji Komitetu do Spraw Europejskich, w tym opinii i stanowisk do dokumentów wnoszonych przez ministerstwo;

9) sprawy związane z członkostwem w UE, w tym koordynowanie wypracowania stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach wynikających z kompetencji Ministra na poziomie Rady Europejskiej, Komitetu Stałych Przedstawicielstw (COREPER) i Rady Ministrów UE, koordynowanie przygotowania stanowiska ministerstwa na posiedzenia organów przygotowawczych w Radzie UE;

10) koordynowanie współpracy członków kierownictwa ministerstwa z KE, Parlamentem Europejskim i innymi instytucjami unijnymi;

11) koordynowanie zadań związanych z postępowaniami prowadzonymi przez KE w związku z brakiem transpozycji lub nieprawidłową transpozycją przepisów UE w zakresie kompetencji Ministra, we współpracy z innymi departamentami.

2. Departament odpowiada za zarządzanie środkami pomocy technicznej w ramach „Pomocy Technicznej dla Funduszy Europejskich” na lata 2021–2027.

Departament Górnictwa i Hutnictwa (DGH)

§ 22. 1. Departament Górnictwa i Hutnictwa odpowiada za realizację zadań wynikających z przyjętej przez Radę Ministrów polityki gospodarczej wobec sektora górnictwa węglowego i górnictwa niewęglowego oraz zadań związanych z przemysłem koksowniczym, hutniczym, a także za prowadzenie spraw z zakresu gospodarki złożami kopalin.

2. Do zadań departamentu należy w szczególności:

1) monitoring procesów funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego;

2) prowadzenie spraw związanych z przyjętymi przez Radę Ministrów programami sektorowymi górnictwa węgla kamiennego i węgla brunatnego;

3) realizacja zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1072, 1261, 1504, 2185 i 2687);

4) finansowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1309);

5) monitoring przebiegu likwidacji zakładów górniczych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2013 r. o dotacji przeznaczonej dla niektórych podmiotów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1747), wraz z finansowaniem zadań;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych dla górnictwa sektora węgla kamiennego;

7) prowadzenie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, racjonalnej gospodarki złożami węglowodorów, węgla brunatnego, węgla kamiennego, siarki rodzimej, soli kamiennej, soli potasowej, soli potasowo-magnezowej i miedzi, w obszarze objętym wydobyciem;

8) uzgadnianie koncesji, udzielanych przez ministra właściwego do spraw środowiska, na wydobywanie kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa;

9) prowadzenie badań statystycznych w zakresie węgla kamiennego i brunatnego oraz koksownictwa;

10) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad instytutami badawczymi;

11) prowadzenie spraw związanych z problematyką technologii czystego węgla, w zastosowaniu do przetwórstwa węgla i produkcji syntetycznych paliw z węgla;

12) prowadzenie spraw związanych z problematyką wydobycia metanu z pokładów węgla;

13) współpraca międzynarodowa w zakresie górnictwa węgla kamiennego;

14) uczestnictwo w dialogu społecznym, m.in. przez udział w pracach Zespołu Trójstronnego do spraw Bezpieczeństwa Socjalnego Górników i Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Węgla Brunatnego;

15) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad fundacjami, których statutowe cele działalności związane są z właściwością departamentu;

16) prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego;

17) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak resortowych „Zasłużony dla Górnictwa RP” i stopni górniczych;

18) prowadzenie spraw w zakresie hutnictwa żelaza i stali, hutnictwa metali nieżelaznych oraz przetwórstwa rud metali.

3. Departament odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933, z 2022 r. poz. 807, 872, 1459, 1512 i 2463 oraz z 2023 r. poz. 203), listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2023 r. poz. 343),

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowe

– w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu;

9) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem, składanego Ministrowi, przyrzeczenia, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 459 i 830).

4. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw transformacji spółek energetycznych i górnictwa węglowego.

5. (uchylony)

Departament Komunikacji (DKO)

§ 23. 1. Departament Komunikacji odpowiada za sprawy z zakresu obsługi informacyjnej i medialnej ministerstwa oraz Ministra, w szczególności:

1) zapewnia obsługę medialną członków kierownictwa ministerstwa, nadzoruje i koordynuje kontakty z mediami;

2) koordynuje obecność ministerstwa w mediach społecznościowych;

3) odpowiada za realizację działań komunikacyjnych dotyczących ministerstwa;

4) odpowiada za sprawy związane z kierunkami komunikacji ministerstwa;

5) koordynuje sprawy związane z wizerunkiem ministerstwa;

6) pełni nadzór administracyjny nad zewnętrznym portalem ministerstwa oraz przygotowuje i publikuje materiały informacyjne na stronie internetowej ministerstwa (gov.pl/aktywa państwowe), pełniącym również funkcję BIP;

7) zapewnia monitorowanie środków społecznego przekazu w zakresie działania ministerstwa i członków kierownictwa ministerstwa oraz opracowywanie przeglądu mediów dla członków kierownictwa ministerstwa i pracowników ministerstwa;

8) zapewnia dostawę prasy w postaci papierowej oraz cyfrowej dla ministerstwa;

9) koordynuje udzielanie odpowiedzi na wnioski przesłane do ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) oraz ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. poz. 1641 oraz z 2022 r. poz. 1700), w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;

10) koordynuje opracowanie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) i sprawozdania z jego realizacji;

11) koordynuje sprawy związane z Krajowym Programem Działań na rzecz Równego Traktowania;

12) prowadzi działania w zakresie komunikacji wewnętrznej ministerstwa;

13) pełni nadzór administracyjny nad wewnętrznym portalem ministerstwa, przygotowaniem i publikowaniem materiałów informacyjnych na wewnętrznym portalu ministerstwa (strona intranetowa ministerstwa).

2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Ministra Aktywów Państwowych do spraw otwartości danych.

Departament Kontroli i Audytu (DKA)

§ 24. 1. Departament Kontroli i Audytu odpowiada za:

1) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli działalności organów, urzędów i jednostek, wobec których Minister posiada uprawnienia kontrolne;

2) koordynację i obsługę kontroli zewnętrznych;

3) kontrolę wewnętrzną;

4) prowadzenie kontroli w zakresie realizacji inwestycji, za które ministerstwo jest odpowiedzialne w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

5) przygotowywanie zbiorczych informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa;

6) przyjmowanie, w tym przez obsługę Infolinii dla Obywatela, rozpatrywanie i załatwianie skarg, wniosków, petycji, postulatów oraz innych spraw kierowanych przez obywateli, organizacje społeczne, organizacje związkowe i inne instytucje do Ministra oraz ministerstwa – w zakresie niepowierzonym innym departamentom;

7) sporządzanie okresowych analiz i opracowań dotyczących działalności departamentu;

8) prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji oraz przygotowywanie, we współpracy z innymi departamentami, corocznej zbiorczej informacji o ich rozpatrzeniu;

9) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi pracowników ministerstwa;

10) prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami lustracyjnymi pracowników ministerstwa, o których mowa w przepisach dotyczących ujawniania informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów;

11) prowadzenie rejestru wydawanych w ministerstwie upoważnień lub pełnomocnictw do kontroli;

12) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem zgłoszeń naruszeń prawa oraz ochroną osób dokonujących zgłoszenia;

13) koordynowanie zadań wynikających z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593, 655, 835, 2180 i 2185 oraz z 2023 r. poz. 180 i 326);

14) prowadzenie spraw dotyczących podejrzenia popełnienia korupcji, w tym obsługa zgłoszeń, a także upowszechnianie wiedzy w zakresie przeciwdziałania korupcji.

2. W strukturze departamentu funkcjonuje wyodrębnione Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego, którego zasady funkcjonowania określają przepisy o finansach publicznych oraz Karta audytu wewnętrznego zatwierdzona przez Ministra.

Departament Nadzoru I (DN I)

§ 25. 1. Departament Nadzoru I odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

– w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw dotyczących:

1) przejmowania przez Ministra wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa w spółkach prawa handlowego, w szczególności na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768, 1964 i 2414 oraz z 2023 r. poz. 412 i 497);

2) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach z mocy prawa;

3) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na skutek decyzji Ministra, chyba że nabycie dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu;

4) nabywania przez Skarb Państwa akcji i udziałów w spółkach na podstawie innych tytułów niż wymienione w pkt 2 i 3, chyba że nabycie na podstawie innego tytułu dotyczy akcji lub udziałów w spółkach przypisanych innym departamentom zgodnie z załącznikiem do regulaminu.

3. Departament wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1, w stosunku do spółek, o których mowa ust. 2, do czasu wpisania ich do załącznika do regulaminu.

4. Departament odpowiada za wykonywanie zadań w zakresie dotyczącym sektora usług pocztowych. Do zadań departamentu należą w szczególności:

1) opracowywanie przepisów określających kierunki rozwoju rynku usług pocztowych w zakresie dotyczącym zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych, stałego podnoszenia jakości usług pocztowych, wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym oraz poprawy infrastruktury pocztowej;

2) wykonywanie zadań ministra właściwego do spraw łączności w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) oraz z odrębnych przepisów;

3) prowadzenie w trybie odwoławczym i nadzoru indywidualnych postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących wykonania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz ustalenia opłaty za używanie niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego;

4) nadzór nad wykonywaniem kontroli obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku pobierania opłaty abonamentowej;

5) prowadzenie spraw dotyczących polityki emisyjnej znaczków pocztowych;

6) współpraca z organizacjami międzynarodowymi w zakresie sektora pocztowego, w szczególności ze Światowym Związkiem Pocztowym (UPU) oraz Europejskim Komitetem do spraw Regulacji Pocztowych (CERP), w tym reprezentowanie Polski w pracach grup roboczych oraz komitetów UE;

7) realizacja zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznak honorowych „Zasłużony dla Łączności”;

8) prowadzenie spraw z zakresu opiniowania planów działania operatorów pocztowych, we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

Departament Nadzoru II (DN II)

§ 26. 1. Departament Nadzoru II odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

– w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie spraw z zakresu wnoszenia aportu innego niż akcje, w szczególności w postaci prawa do nieruchomości na podstawie art. 58 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344), w spółkach w których Minister nie wykonuje praw z akcji.

3. Departament odpowiada za wyrażanie zgody na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 430 i 588), w porozumieniu z Departamentem Analiz i Sprawozdawczości.

4. Departament koordynuje proces nieodpłatnego zbywania akcji na rzecz uprawnionych pracowników, rolników i rybaków, o którym mowa w art. 36–38d oraz art. 63 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników oraz w innych ustawach odwołujących się do nieodpłatnego zbywania akcji osobom uprawnionym wskazanym w powyższej ustawie.

Departament Prawny (DP)

§ 27. 1. Departament Prawny odpowiada za zapewnienie obsługi prawnej Ministra i ministerstwa, w szczególności:

1) wykonuje zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, w tym przygotowuje i składa pisma procesowe, wnosi skargi kasacyjne oraz wykonuje czynności procesowe w toku postępowania karnego – na podstawie stanowiska przedstawionego przez właściwą komórkę organizacyjną;

2) wydaje opinie prawne w sprawach komórek organizacyjnych, po przedstawieniu stanu faktycznego sprawy oraz stanowiska komórki organizacyjnej;

3) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty decyzji administracyjnych, postanowień wydawanych w postępowaniach administracyjnych, projekty pełnomocnictw i upoważnień, projekty umów i porozumień oraz innych oświadczeń woli składanych w imieniu Skarbu Państwa, w tym projekty uchwał walnych zgromadzeń i zgromadzeń wspólników spółek, w których prawa z udziałów albo akcji wykonuje Minister;

4) opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty odpowiedzi na skargi do sądów administracyjnych, sprzeciwy od decyzji oraz projekty zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;

5) koordynuje współpracę z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przygotowuje wystąpienia do Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach określonych w ustawie z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2100) oraz opiniuje pod względem formalnoprawnym projekty stanowisk przekazywanych do Trybunału Konstytucyjnego;

6) zapewnia jednolitą interpretację przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa;

7) odpowiada za poprawność pod względem prawnym, legislacyjnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych opracowanych w ministerstwie;

8) opracowuje statut ministerstwa;

9) zapewnia poprawność formalnoprawną tekstów jednolitych aktów normatywnych opracowywanych przez właściwe komórki merytoryczne;

10) opiniuje pod względem prawnym projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, opracowane przez właściwe komórki merytoryczne oraz projekty aktów normatywnych przekazane do opinii, inicjowane przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;

11) koordynuje opiniowanie projektów dokumentów rządowych w ramach uzgodnień międzyresortowych;

12) koordynuje prace związane z obsługą Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu;

13) przygotowuje, z własnej inicjatywy lub na wniosek komórki organizacyjnej, wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych o charakterze systemowym lub mających istotne znaczenie dla realizacji zadań należących do właściwości Ministra, po uprzednim przedstawieniu stanowiska przez komórkę wnioskującą;

14) ogłasza właściwe akty normatywne Ministra w Dzienniku Urzędowym Ministra Aktywów Państwowych;

15) kieruje akty prawne i inne dokumenty do redakcji Dziennika Ustaw RP i Dziennika Urzędowego RP „Monitor Polski”, w celu ich ogłoszenia;

16) prowadzi rejestr upoważnień i pełnomocnictw;

17) prowadzi wykaz prac legislacyjnych Ministra;

18) przygotowuje, na potrzeby Rządowego Centrum Legislacji, informacje dotyczące niezrealizowanych upoważnień ustawowych do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działania Ministra;

19) opracowuje roczną informację o działaniach podejmowanych wobec Ministra przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową.

2. W przypadku zatrudnienia radcy prawnego w ramach stosunku pracy lub innego stosunku prawnego w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny, wykonuje on zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, na rzecz tej komórki. Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, radca prawny zatrudniony w komórce organizacyjnej innej niż Departament Prawny wykonuje na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez dyrektora Departamentu Prawnego lub inną upoważnioną osobę.

3. W celu zapewnienia jednolitej interpretacji przepisów w ministerstwie dla ochrony interesu Skarbu Państwa w sprawach szczególnie skomplikowanych, nietypowych lub istotnych dla funkcjonowania ministerstwa, komórka organizacyjna zatrudniająca radcę prawnego występuje o opinię do Departamentu Prawnego, dołączając do wniosku swoje stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Departament Projektów Strategicznych (DPS)

§ 28. 1. Departament Projektów Strategicznych odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa;

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

– w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za kreowanie jednolitej polityki ministerstwa związanej z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa.

3. Departament odpowiada za realizację projektów konsolidacyjnych w sektorze spółek z udziałem Skarbu Państwa obejmującym spółki przypisane departamentowi, zgodnie z załącznikiem do regulaminu.

4. Departament odpowiada za tworzenie podmiotów gospodarczych wykonujących zadania strategiczne dla interesów gospodarczych i bezpieczeństwa państwa.

5. Departament odpowiada za tematykę spraw offsetowych, w szczególności zespołów negocjacyjnych, związanych z umowami offsetowymi, a także spraw dotyczących funkcjonowania krajowego przemysłu zbrojeniowego i obsługę Ministra w obszarach związanych z Zespołem Trójstronnym ds. Rozwoju Przemysłowego Potencjału Obronnego i Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych przy Radzie Dialogu Społecznego.

Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych (DPE)

§ 29. 1. Departament Spółek Paliwowo-Energetycznych odpowiada za:

1) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, w tym:

a) wykonywanie prawa głosu oraz innych praw korporacyjnych i majątkowych wspólnika/akcjonariusza, z zastrzeżeniem § 34 pkt 16,

b) wykonywanie czynności związanych z realizacją praw i obowiązków wspólnika/akcjonariusza,

c) monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek,

d) wykonywanie innych zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego;

2) pozyskiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do prowadzenia przez członków kierownictwa ministerstwa polityki właścicielskiej, a w szczególności dokonywanie analizy funkcjonowania zasad i instrumentów polityki właścicielskiej oraz ochrony interesów Skarbu Państwa,

3) udzielanie wsparcia członkom organów nadzoru spółek Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister, w ramach współpracy z przedstawicielami Skarbu Państwa w tych organach;

4) opracowywanie okresowych i doraźnych informacji o kondycji ekonomiczno-finansowej spółek z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji albo udziałów wykonuje Minister;

5) prowadzenie czynności w zakresie zbywania akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa, wnoszenia akcji lub udziałów jako wkładu niepieniężnego na utworzenie, lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki z udziałem Skarbu Państwa;

6) prowadzenie spraw związanych z notyfikacją programów pomocowych spółek;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra praw z akcji albo udziałów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa;

8) prowadzenie, zgodnie z art. 8a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, listy:

a) członków organów zarządzających i nadzorczych spółek oraz pełnomocników wspólnika, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników,

b) osób będących akcjonariuszami spółek z udziałem Skarbu Państwa reprezentujących co najmniej jedną dwudziestą kapitału zakładowego

– w zakresie podmiotów, które zgodnie z podziałem pracy w kierownictwie ministerstwa określonym w przepisach odrębnych, podlegają członkowi kierownictwa ministerstwa nadzorującemu prace tego departamentu oraz zgodnie z podziałem wskazanym w załączniku do regulaminu.

2. Departament odpowiada za prowadzenie i koordynację – we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi – spraw związanych z wykonywaniem obowiązków i uprawnień Ministra wynikających z ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1050 i 2687), związanych z realizacją inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim, wydawaniem opinii na podstawie art. 23 ust. 2, art. 26 ust. 2, art. 27 ust. 1 i art. 27s ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2022 r. poz. 457, 1079, 1250, 1604, 2185, 2515 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 261) oraz na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 2, 2a i 2b ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 273 i 1846 oraz z 2023 r. poz. 595), a także zapewnia obsługę prac Pełnomocnika do spraw koordynacji działań podmiotów objętych nadzorem właścicielskim Ministra w procesie realizacji inwestycji w zakresie morskich farm wiatrowych.

3. Departament odpowiada za sprawy związane z wydawaniem przez Ministra opinii, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 lit. b–bb ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1484 oraz z 2023 r. poz. 595), dotyczących inwestycji w zakresie budowy obiektów energetyki jądrowej.

4. Departament odpowiada za realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o osłonach socjalnych dla pracowników sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego (Dz. U. poz. 1737).

Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM)

§ 30 1. Departament Współpracy Międzynarodowej odpowiada za:

1) prowadzenie spójnej polityki międzynarodowej ministerstwa, we współpracy z innymi departamentami;

2) koordynowanie merytorycznego przygotowania zagranicznych podróży służbowych członków kierownictwa ministerstwa i oficjalnych wizyt gości zagranicznych na szczeblu kierownictwa ministerstwa, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i innymi właściwymi ministerstwami i instytucjami;

3) prowadzenie współpracy z innymi ministerstwami w zakresie promocji interesów spółek, w których prawa z akcji lub udziałów wykonuje Minister, w ramach inicjatyw międzynarodowej współpracy gospodarczej, międzyministerialnych konsultacji gospodarczych, dwustronnych konsultacji międzyrządowych;

4) koordynowanie współpracy ministerstwa z międzynarodowymi instytucjami wielostronnymi, z wyłączeniem instytucji UE;

5) koordynowanie przygotowywania stanowiska Ministra do projektów umów i porozumień międzynarodowych inicjowanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej, we współpracy z innymi departamentami.

2. Departament zapewnia obsługę prac Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznych Inwestycji Zagranicznych Spółek z Udziałem Skarbu Państwa.

Biuro Administracyjne (BA)

§ 31. 1. Biuro Administracyjne odpowiada za:

1) zarządzanie nieruchomością będącą w trwałym zarządzie ministerstwa;

2) utrzymywanie nieruchomości w stanie niepogorszonym, w tym prowadzenie książki obiektu budowlanego i dokumentacji technicznej, wykonywanie przeglądów oraz kontroli stanu technicznego budynku i jego wyposażenia, usuwanie awarii i ich skutków, wykonywanie konserwacji i napraw;

3) sporządzanie planów remontów i inwestycji oraz ich realizację;

4) zapewnienie dostaw mediów, usług komunalnych, utrzymanie porządku i czystości oraz ubezpieczenie majątku ministerstwa;

5) obsługę administracyjną i techniczną w zakresie niezbędnym do funkcjonowania ministerstwa obejmującą, m.in.: zaopatrzenie, poligrafię, eksploatację, kontrolę dostępu oraz sprawy związane z zapewnieniem fizycznej ochrony osób i mienia;

6) planowanie i nadzór nad racjonalnym wykorzystywaniem powierzchni nieruchomości, zarówno części zabudowanej, jak i niezabudowanej, w tym nadzorowanie wykonywania spraw związanych z najmem, dzierżawą i użyczeniem powierzchni ministerstwa, a także z parkingami;

7) zarządzanie majątkiem ministerstwa, wykonywanie zadań związanych z ewidencjonowaniem składników majątkowych i nadzorem nad ich eksploatacją, prowadzenie gospodarki zaopatrzeniowo-materiałowej;

8) realizację zadań z zakresu zamówień publicznych;

9) prowadzenie gospodarki transportowej;

10) obsługę gospodarczą narad, konferencji i szkoleń realizowanych na potrzeby ministerstwa;

11) prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową w ministerstwie;

12) współpracę z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu;

13) realizację zadań wynikających z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych związanych z podejmowaniem decyzji o przeznaczeniu mienia likwidowanej państwowej jednostki budżetowej.

Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)

§ 32. 1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za:

1) organizację ministerstwa, z zastrzeżeniem § 27 ust. 1 pkt 8, w tym za działania podnoszące jakość i efektywność pracy;

2) koordynowanie spraw związanych z kontrolą zarządczą i planami działalności;

3) prowadzenie spraw wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy pracowników ministerstwa;

4) realizację polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w ministerstwie;

5) realizację świadczeń socjalnych na rzecz pracowników i emerytów ministerstwa, w tym projektowanie, analizę i kontrolę bieżącego wydatkowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;

6) obsługę rzecznika dyscyplinarnego, komisji dyscyplinarnej i antymobbingowej ministerstwa;

7) informatyzację ministerstwa, również w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną, a także za współpracę z właściwymi departamentami w zakresie wdrażania rozwiązań informatycznych, wprowadzanych przez nie i wynikających z ich wyłącznych kompetencji;

8) bezpieczeństwo w sieci strukturalnej LAN ministerstwa, w tym m.in. wewnętrznych systemów teleinformatycznych, również w zakresie cyberbezpieczeństwa;

9) zarządzanie dokumentacją i koordynowanie czynności kancelaryjnych;

10) prowadzenie archiwum ministerstwa;

11) obsługę kancelaryjną ministerstwa, w tym dekretowanie korespondencji kierowanej do ministerstwa;

12) obsługę sekretariatu dyrektora generalnego.

2. Biuro współpracuje z Departamentem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w zakresie zadań związanych z zapewnieniem funkcjonowania i ciągłości pracy urzędu, cyberbezpieczeństwem wewnętrznym, opiniowaniem projektów aktów prawnych i projektów informatycznych przekazywanych przez KRMC oraz świadczeniem usług drogą elektroniczną.

3. Biuro współpracuje z Departamentem Budżetu i Finansów w zakresie spraw wynikających z prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych oraz gospodarowania funduszem płac ministerstwa.

Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 (BKI)

§ 33. Biuro Koordynacji Igrzysk Europejskich 2023 odpowiada za:

1) koordynowanie realizacji zadań wykonywanych przez organizatorów i współorganizatorów związanych z organizacją i przeprowadzeniem III Igrzysk Europejskich 2023 oraz nadzór nad prawidłowością realizacji tych zadań;

2) zapewnienie wsparcia eksperckiego i obsługę Pełnomocnika do spraw koordynacji III Igrzysk Europejskich 2023 oraz obsługę Zespołu Zadaniowego do spraw koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023, o których mowa w uchwale Nr 124/2020 Rady Ministrów z dnia 4 września 2020 r. w sprawie koordynacji działań przygotowawczych do organizacji III Igrzysk Europejskich 2023;

3) prowadzenie prac legislacyjnych w zakresie ewentualnych zmian ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o wsparciu przygotowania III Igrzysk Europejskich w 2023 roku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1550 i 2666) oraz wydanego na jej podstawie aktu wykonawczego;

4) współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, organami administracji rządowej, związkami, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi w zakresie przygotowania i organizacji III Igrzysk Europejskich 2023;

5) weryfikację, opracowywanie materiałów i sprawozdań przekazywanych do biura przez organy administracji rządowej w sprawie realizacji zadań w zakresie przygotowania III Igrzysk Europejskich 2023;

6) gromadzenie informacji na temat przebiegu i realizacji przygotowań do III Igrzysk Europejskich 2023;

7) współpracę z innymi departamentami oraz podmiotami zewnętrznymi w zakresie spraw związanych z koordynacją III Igrzysk Europejskich 2023.

Biuro Ministra (BM)

§ 34. Biuro Ministra odpowiada za:

1) wspomaganie Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, dekretowanie korespondencji kierowanej do Ministra oraz obsługę sekretariatu Ministra, szefa Gabinetu Politycznego i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa, z zastrzeżeniem § 32 ust. 1 pkt 12;

2) koordynowanie prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów, a także wykonywania zadań nałożonych na Ministra, zawartych w protokołach ustaleń Rady Ministrów i Stałego Komitetu Rady Ministrów;

3) koordynowanie opiniowania projektów dokumentów rządowych przewidzianych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, Stały Komitet Rady Ministrów i Komitet Społeczny Rady Ministrów;

4) koordynowanie udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynowanie spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra;

5) monitorowanie wykazu prac Rady Ministrów w zakresie aktów prawnych oraz ich założeń pozostających we właściwości Ministra;

6) udzielanie odpowiedzi na korespondencję otrzymaną z Sejmu RP, Senatu RP, Kancelarii Prezydenta RP i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym na interpelacje i zapytania poselskie oraz oświadczenia senatorskie, a także interwencje poselskie i senatorskie, w oparciu o projekty odpowiedzi przygotowane przez departamenty;

7) koordynowanie:

a) prac oraz udziału Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w posiedzeniach Sejmu RP, Senatu RP, komisji i podkomisji sejmowych i senackich, zespołów parlamentarnych oraz kierowanie spraw w tym zakresie do realizacji przez właściwe departamenty,

b) współpracy z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego,

c) na polecenie Ministra, realizacji wybranych spraw znajdujących się w rozproszonej właściwości departamentów oraz opracowania niezbędnych w tym zakresie materiałów;

8) koordynowanie współpracy z Radą Ochrony Pracy;

9) realizację zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o nadanie odznaczeń państwowych;

10) zapewnienie obsługi w zakresie obowiązków związanych z rejestrem korzyści, o którym mowa w art. 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1110 oraz z 2023 r. poz. 497);

11) zapewnienie obsługi Ministra oraz pozostałych członków kierownictwa ministerstwa w zakresie protokołu dyplomatycznego, w szczególności koordynowanie organizacyjnego przygotowania zagranicznych podróży służbowych i oficjalnych wizyt gości zagranicznych;

12) organizację i obsługę spotkań oraz wizyt krajowych Ministra i pozostałych członków kierownictwa ministerstwa;

13) koordynowanie spraw wizowych pracowników ministerstwa;

14) obsługę protokolarną oraz koordynowanie spraw udzielania patronatów honorowych i udziału w komitetach honorowych przez Ministra, prowadzenie elektronicznego rejestru zaproszeń na wydarzenia krajowe i zagraniczne, otrzymywanych przez członków kierownictwa ministerstwa oraz elektronicznego rejestru zaproszeń i próśb o spotkanie kierowanych do Ministra;

15) realizację zadań wynikających z art. 8a ust. 1 pkt 3 i art. 21 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym, dotyczących egzaminów dla kandydatów na członków organów nadzorczych;

16) przedkładanie Ministrowi wniosków w sprawie ustalenia składu lub zmian w składzie:

a) organu nadzorczego – rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnomocnika wspólnika, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników, lub organu nadzorczego państwowej osoby prawnej,

b) organu zarządzającego – zarządu, likwidatora w spółce, lub organu zarządzającego państwowej osoby prawnej

– w celu podjęcia decyzji.

Załącznik do regulaminu organizacyjnego
Ministerstwa Aktywów Państwowych

Wykaz spółek z udziałem Skarbu Państwa, których sprawy związane z wykonywaniem praw z akcji albo udziałów przez Ministra Aktywów Państwowych prowadzi:

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Aktywów Państwowych z dnia 1 grudnia 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Aktywów Państwowych (Dz.Urz.MAP. poz. 32). Zmiana weszła w życie 2 grudnia 2023 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00