Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2014 poz. 1807

Rozstrzygnięcie nadzorcze nr NK-I.4131.125.2014.PPlu Wojewody Lubuskiego

z dnia 30 września 2014r.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.) stwierdzam nieważność uchwały Nr XLVIII/263/2014 Rady Gminy Nowa Sól z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie opłat za świadczenia udzielane przez Publiczne Przedszkole w Lubięcinie prowadzone przez Gminę Nowa Sól w części dotyczącej § 2 ust. 1 w zakresie wyrażenia "rozpoczętą".

Uzasadnienie

W dniu 29 sierpnia 2014 r. Rada Gminy Sól podjęła uchwałę Nr XLVIII/263/2014 w sprawie opłat za świadczenia udzielane przez Publiczne Przedszkole w Lubięcinie prowadzone przez Gminę Nowa Sól. Przedmiotowa uchwała doręczona została organowi nadzoru w dniu 4 września 2014 roku.

Po dokonaniu analizy prawnej organ nadzoru stwierdza, że § 2 ust. 1 uchwały w zakwestionowanej części istotnie narusza prawo, tj. art. 14 ust. 5 pkt 1 lit. a i ust. 5a ustawy o systemie oświaty (Dz. U
z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, ze zm.).

Na podstawie art. 14 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy o systemie oświaty rada gminy określa wysokość opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w prowadzonych przez gminę publicznym przedszkolu w czasie przekraczającym wymiar zajęć, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2. Należy zauważyć, że artykuł 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty zawiera upoważnienie ustawowe dla rady gminy do wydania aktu prawa miejscowego w przedmiocie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych. Dopuszczalne jest jedynie wprowadzenie opłaty za ponadwymiarowy charakter opieki w przedszkolu miejskim, a to powinno bezpośrednio i jednoznacznie wynikać z treści uchwały (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2010 r. w sprawie I OSK 1646/09). Z powyższych przepisów wynika,że gmina ma obowiązek realizowania bezpłatnego nauczania,wychowania i opieki w wymiarze co najmniej 5 godzin dziennie, a opłata za przedszkole może być ustanowiona przez radę gminy tylko wobec świadczeń przekraczających zakres wskazany w art.6 ust. 1 pkt 2 ustawy. Rada nie może jednak ustalic tej opłaty dowolnie.Granica jej wysokości została określona w art.14 ust.5a ww.ustawy, a mianowicie nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę zajęć.

W ocenie organu nadzoru uchwała istotnie narusza prawo w części § 2 ust. 1 w zakresie w jakim Rada ustaliła opłatę za korzystanie z wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wysokości 1 za każdą "rozpoczętą"godzinę zajęć. Należy wskazać, że art. 14 ust. 5a ustawy zawiera ustawowe ograniczenie wysokości opłaty, która nie może wynosić więcej niż 1 za godzinę zajęć. W związku z powyższym niedopuszczalne jest więc ustalenie przez radę, że opłata 1 jest ponoszona za każdą rozpoczętą godzinę zajęć. Bowiem rodzic/opiekun dziecka nie może ponosić opłaty w wysokości 1 zł, czyli w pełnej wysokości odpowiadającej godzinie wychowania przedszkolnego, jeżeli dziecko korzysta ze świadczeń przedszkola przez niepełną godzinę. W takiej sytuacji opłata powinna być odpowiednio mniejsza, albowiem w przeciwnym wypadku faktycznie dojdzie do przekroczenia dopuszczalnej wysokości opłaty o której mowa art. 14 ust. 5a ustawy o systemie oświaty.

Nadto organ nadzoru wskazuje, że zarówno w tytule kwestionowanej Gminy Nowa Sól z dnia 29 sierpnia 2014 r. jak i w jej § 2 ust. 1 występują błędy mające charakter oczywistych omyłek pisarskich. Wskazując na powyższe organ nadzoru zwraca uwagę, by w przyszłości podobne naruszenie prawa nie wystąpiło. Jednocześnie w ocenie organu nadzoru powyższe omyłki pisarskie powinny zostać sprostowane przez organ uchwałodawczy w odpowiednim trybie określonym w art. 17 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 197, poz. 1172, ze zm.) (vide : np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 kwietnia 2008 r. w sprawie IV SA/Wa 73/08).

Zgodnie z art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały organu gminy wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.

Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.

Od niniejszego rozstrzygnięcia służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp., w terminie 30 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem Wojewody Lubuskiego.

z up. Wojewody Lubuskiego
Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli


Teresa Kaczmarek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00