Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2013 poz. 3871

Uchwała nr XXVI/252/13 Rady Powiatu w Opocznie

z dnia 26 czerwca 2013r.

w sprawie przekształcenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym wchodzącego w skład Zespołu Szkół Technicznych w Mroczkowie Gościnnym

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167, poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz. 887, Nr 217, poz. 1281), oraz art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zamianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979) oraz art. 59 ust. 6 w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917 oraz Nr 216 poz. 1370, Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979 oraz z 2013 r. poz. 87), Rada Powiatu uchwala, co następuje:

§ 1. Przekształca się z dniem 1 września 2013 r. Technikum Uzupełniające dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym, wchodzące w skład Zespołu Szkół Technicznych w Mroczkowie Gościnnym, Mroczków Gościnny 8, w Zaoczne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym wchodzące w skład Zespołu Szkół Technicznych w Mroczkowie Gościnnym, Mroczków Gościnny 8.

§ 2. Przekształconej szkole nadaje się statut stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3. 1. Dokumentacja przekształcanej szkoły pozostaje w szkole powstałej w wyniku przekształcenia.

2. Mienie, należności i zobowiązania po przekształcanym Technikum Uzupełniającym dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym przejmuje Zespół Szkół Technicznych w Mroczkowie Gościnnym.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wojewodztwa Łódzkiego, z mocą obowiązującą od dnia 1 września 2013 r.

Przewodniczący Rady Powiatu w Opocznie


mgr inż. Andrzej Kopania


Załącznik do Uchwały Nr XXVI/252/13
Rady Powiatu w Opocznie
z dnia 26 czerwca 2013 r.

Statut Zaocznego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym

Rozdział I.
Postanowienia ogólne.

§ 1. 1. Nazwa szkoły brzmi: Zaoczne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym.

2. Zaoczne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Mroczkowie Gościnnym zwane dalej "szkołą", jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną, o 3-letnim okresie nauczania, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.

3. Nazwa szkoły pozostającej w zespole składa się z nazwy zespołu i nazwy szkoły.

4. Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

5. Na wspólny wniosek rady pedagogicznej i samorządu słuchaczy, Rada Powiatu w Opocznie nadaje szkole imię.

6. Siedzibą szkoły jest miejscowość Mroczków Gościnny 8, powiat opoczyński, województwo łódzkie.

7. Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Opoczyński.

8. Nadzór pedagogiczny nad szkołą sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.

Rozdział II.
Cele i zadania szkoły oraz sposób ich realizacji.

§ 2. 1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z obowiązujących przepisów prawnych.

2. Szkoła w szczególności:

1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,

2) umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

3) ułatwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,

4) dąży do zapewnienia każdemu słuchaczowi warunków niezbędnych do jego rozwoju.

3. Cele kształcenia i wychowania szkoła osiąga poprzez realizację zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych, pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, we współpracy z organami szkoły, organami administracji samorządowej i rządowej, stowarzyszeniami i innymi instytucjami.

4. Szkoła realizuje również inne zadania. Należy do nich w szczególności:

1) podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej,

2) kształtowanie postaw tolerancji, poszanowania różnorodności kulturowej, narodowościowej i religijnej,

3) kierowanie samodzielną nauką słuchaczy, ułatwiając im osiąganie możliwie najlepszych wyników i zdobywanie wiedzy,

4) pobudzanie potrzeby dokształcania się i aktualizacji posiadanej wiedzy,

5) pogłębianie wiedzy z zakresu postępu naukowego, technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego, racjonalizacji oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,

6) rozwijanie norm społecznego współżycia,

7) kształtowanie postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym,

8) rozwijanie indywidualnych zainteresowań i aspiracji słuchaczy,

9) realizowanie indywidualnych programów nauczania umożliwiających ukończenie szkoły w skróconym czasie,

10) szkoła sprawuje opiekę nad słuchaczami odpowiednio do ich potrzeb i w miarę posiadanych środków, poprzez:

a) udzielenie w miarę posiadanych możliwości pomocy materialnej i psychologicznej słuchaczom oraz udzielanie im pomocy w pozyskaniu takiego wsparcia od innych uprawnionych organów,

b) otaczanie opieką słuchaczy mniejszości narodowych, grup etnicznych, językowych i religijnych,

c) sprawowanie opieki nad słuchaczami mającymi trudności w nauce, w szczególności poprzez organizację dodatkowych zajęć.

§ 3. 1. Szkoła umożliwia osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nich zajęcia wynikające z programu nauczania, na zasadach określonych przez dyrektora szkoły.

2. Osoby przygotowujące się do egzaminu eksternistycznego składają umotywowany wniosek do dyrektora szkoły o umożliwienie uczestnictwa w wybranych zajęciach edukacyjnych.

§ 4. Kształcenie w szkole jest prowadzone w formie zaocznej.

Rozdział III.
Zespoły nauczycielskie.

§ 5. 1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół.

2. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu.

3. Zadania zespołów nauczycielskich obejmują w szczególności:

1) opracowanie planu pracy zespołu na dany rok szkolny,

2) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników szkolnych oraz materiałów uzupełniających do prowadzenia zajęć,

3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposobów badania wyników nauczania,

4) ustalanie terminów, zakresu materiału i przeprowadzanie sprawdzianów porównawczych oraz opracowanie ich wyników,

5) opracowanie narzędzi do badania osiągnięć słuchaczy,

6) opracowywanie wyników osiągnięć słuchaczy i przedstawianie ich radzie pedagogicznej,

7) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli poprzez: konsultowanie rozkładów materiału, prowadzenie lekcji otwartych i ich omawianie, wymianę doświadczeń,

8) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

9) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.

Rozdział IV.
Wewnątrzszkolny system oceniania.

§ 6. 1. W szkole obowiązują zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania słuchaczy, określone w niniejszym rozdziale oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

§ 7. 1. Ustala się ogólne kryteria stopni:

6 - słuchacz spełnił wymagania przewidziane na ocenę bardzo dobry a ponadto zdobył wiedzę naukowąi umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, twórczo rozwija własne uzdolnienia, wykazuje szczególne zainteresowanie przedmiotem, proponuje własne rozwiązania, samodzielniei sprawnie posługuje się wiedzą;

5 - słuchacz opanował pełny zakres umiejętności określonych programem nauczania. Biegle posługuje się wiedzą i potrafi ją zastosować do rozwiązania problemów (bez ingerencji nauczyciela). Jego wypowiedzi cechuje samodzielne argumentowanie, wnioskowanie i ocenianie, swobodny styl wypowiedzi, bogate słownictwo przedmiotowe;

4 - słuchacz opanował materiał programowy w stopniu pozwalającym na rozumienie relacji między elementami wiedzy. Stosowanie umiejętności w sytuacjach problemowych wymaga jednak inspiracji nauczyciela. Posługuje się poprawnym językiem;

3 - zakres materiału opanowanego ograniczony do treści podstawowych (elementarny poziom zrozumienia wiadomości, pozwalający na operowanie umiejętnościami w zakresie uznanym za niezbędny w danym etapie nauczania). Rozwiązuje zadania typowe o średnim stopniu trudności (często z pomocą nauczyciela), odtwórcze myślenie. W wypowiedziach błędy merytoryczne;

2 - słuchacz w minimalnym stopniu opanował wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach podstawowych, braki nie przekreślają możliwości uzyskania wiedzy w ciągu dalszej nauki. Trudnościw zastosowaniu wiedzy nawet w sytuacjach typowych, dominuje bierne odtwarzanie. W wypowiedziach liczne błędy merytoryczne, ubogie słownictwo;

1 - słuchacz nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w wymaganiach programowych koniecznych. Rażące braki w wiadomościach uniemożliwiają rozwiązanie zadań o niewielkim stopniu trudności (nawet przy pomocy nauczyciela). Udziela odpowiedzi nie na temat lub brak odpowiedzi. Nie spełnia wymagań na stopień dopuszczający a braki stanowią zagrożenie dla pełnienia przyszłej roli zawodowej.

2. Podczas informowania o ocenie należy używać cyfr. Niedopuszczalne jest utożsamianie nazw ocen bieżących z nazwami ocen klasyfikacyjnych.

§ 8. 1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nich programu nauczania.

2. W szkole obowiązują następujące formy sprawdzania wiedzy:

1) pisemne prace kontrolne,

2) ćwiczenia,

3) egzaminy w formie pisemnej i ustnej.

3. Ocena z pisemnej formy sprawdzenia wiedzy musi być podana do wiadomości nie później niż dwa tygodnie po zebraniu prac ale minimum pięć dni nauki przed klasyfikacją.

4. Ustala się przeprowadzenie w semestrze co najmniej dwuch zapowiedzianych, z tygodniowym wyprzedzeniem, pisemnych prac kontrolnych z języka polskiego, języka obcego i matematyki. Pisemne prace kontrolne mogą być przeprowadzane także z innych przedmiotów w ilości nie większej niż dwie dla przedmiotu w ciągu jednego semestru.

5. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne słuchacz otrzymuje do wglądu.

6. Prace, o których mowa w ust. 4 stanowią część dokumentacji osiągnięć edukacyjnych słuchacza. Pisemne prace kontrolne nauczyciel przechowuje do końca roku szkolnego.

7. Korzystanie przez słuchacza w czasie prac kontrolnych i innych form sprawdzania wiedzy z niedozwolonych przez nauczyciela pomocy stanowi podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej.

§ 9. 1. W szkole obowiązuje podział roku szkolnego na dwa semestry.

2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się po każdym semestrze według skali o której mowa w ust. 4.

3. Nauczyciel powinien poinformować słuchacza o przewidywanych dla niego semestralnych ocenach klasyfikacyjnych z wyprzedzeniem przynajmniej 30 dni kalendarzowych przed klasyfikacją. Fakt ten powinien być udokumentowany.

4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według skali:

- celujący (cel.) - 6,

- bardzo dobry (bdb.) - 5,

- dobry (db.) - 4,

- dostateczny (dst.) - 3,

- dopuszczający (dop.) - 2,

- niedostateczny (ndst.) - 1.

5. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.

6. W szkole zachowania nie ocenia się.

§ 10. 1. Postawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej są egzaminy semestralne, przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.

2. W szkole promowanie słuchaczy odbywa się po każdym semestrze.

3. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50 % czasu przeznaczonego na te konsultacje, oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne. W przypadku gdy słuchacz otrzymał z pracy kontrolnej ocenę negatywną, zobowiązany jest wykonać drugą pracę kontrolną, w terminie określonym przez nauczyciela.

4. Do egzaminu semestralnego może być również dopuszczony słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny pozytywne.

5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

6. Termin o którym mowa w ust. 5, wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego, lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.

7. Egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć egzaminy semestralne przeprowadza się w formie ustnej.

8. Oceny z części pisemnej i ustnej egzaminów semestralnych ustala się według skali ocen określonej w § 9 ust. 4 niniejszego statutu.

9. Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą, w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, i uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

10. Zwolnienie, o który mowa w ust. 9 jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego z danych zajęć i uzyskaniem oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.

11. Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3 nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.

§ 11. 1. Słuchacz, który uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo z dwóch egzaminów semestralnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego (nieprzystąpienie do egzaminu z przyczyn usprawiedliwionych).

3. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia w terminie: po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego i po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.

4. Słuchacz, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.

5. Na pisemny, uzasadniony wniosek słuchacza, dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru.

6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, słuchacz składa do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych.

7. Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w danej szkole.

8. W wyjątkowych przypadkach dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru w danej szkole po raz drugi.

§ 12. 1. Słuchacz może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, muszą być złożone na piśmie i zawierać uzasadnienie.

3. W przypadku stwierdzenia, że semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala semestralną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

4. Zadania do sprawdzianu przygotowuje nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.

5. Termin sprawdzianu uzgadnia się ze słuchaczem. Sprawdzian, o którym mowa w ust. 3 przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1.

6. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

3) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

8. Ustalona przez komisję semestralna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

9. Z prac komisji sporządza się protokół, który zawiera w szczególności: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania (pytania) sprawdzające, wyniki sprawdzianu oraz ustaloną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza i zwięzłą informacje o jego ustnych odpowiedziach. Stanowią one załącznik do arkusza ocen słuchacza.

10. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

11. Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku semestralnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

Rozdział V.
Organy szkoły i ich kompetencje.

§ 13. Organami szkoły są:

1) Dyrektor szkoły,

2) Rada pedagogiczna,

3) Samorząd słuchaczy.

§ 14. Dyrektor szkoły w szczególności:

1) kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,

2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,

3) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencj stanowiących,

4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

5) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,

6) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów,

7) stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

8) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

9) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom,

10) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej szkoły w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły,

11) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 15. 1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. W skład rady pedagogicznej wchodzi dyrektor szkoły jako jej przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy.

4. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy szkoły,

2) projekt planu finansowego szkoły,

3) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

5. Rada pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w szkole.

6. W przypadkach określonych w ust. 5 odpowiednio organ prowadzący szkołę lub dyrektor szkoły są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

7. Rada pedagogiczna uchwala statut szkoły.

§ 16. 1. W szkole działa samorząd słuchaczy, który tworzą wszyscy słuchacze szkoły.

2. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu słuchaczy. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół słuchaczy szkoły.

3. Samorząd słuchaczy może przedstawiać w formie pisemnej radzie pedagogicznej i dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,

6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

4. Na wniosek, opinię lub skargę samorządu słuchaczy, rada pedagogiczna lub dyrektor szkoły mają obowiązek udzielić odpowiedzi w formie pisemnej w terminie 14 dni.

5. Samorząd słuchaczy może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł, w celu wspierania działalności statutowej szkoły. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin, o którym mowa w ust. 2.

§ 17. Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji. Organy szkoły są zobowiązane do współpracy, wzajemnego informowania o podjętych lub planowanych decyzjach i działaniach oraz tworzenia dobrego klimatu szkoły.

§ 18. Wszystkie spory zaistniałe pomiędzy członkami społeczności szkolnej powinny być rozstrzygane na zasadzie wzajemnego poszanowania stron, porozumienia i negocjacji.

1) Spory między radą pedagogiczną a samorządem słuchaczy rozstrzyga dyrektor szkoły.

2) Spory między samorządem słuchaczy a dyrektorem rozstrzyga rada pedagogiczna, jeżeli sama nie jest stroną sporu.

3) Spory między dyrektorem szkoły a radą pedagogiczną rozstrzyga organ prowadzący.

Rozdział VI.
Organizacja szkoły.

§ 19. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może ustalić inny czas trwania godziny lekcyjnej, nie dłuższy jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

3. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.

4. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych słuchaczy.

§ 20. 1. Konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach, co dwa tygodnie przez dwa dni.

2. Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20 % ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze.

3. Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru:

1) pierwszą - wprowadzającą do pracy w semestrze,

2) drugą - przedegzaminacyjną.

§ 21. 1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.

2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

3. Do zadań biblioteki należy:

1) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,

2) udostępnianie zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,

3) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną,

4) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań słuchaczy oraz popularyzacja czytelnictwa,

5) kształtowanie kultury czytelniczej słuchaczy i zaspokajanie potrzeb kulturalnych,

6) współpraca ze słuchaczami, nauczycielami i innymi bibliotekami w szczególności w zakresie planowania zakupu książek i organizacji konkursów czytelniczych.

4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

5. Biblioteka szkolna działa w oparciu o regulamin uchwalany przez radę pedagogiczną szkoły.

§ 22. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę - do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

Rozdział VII.
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

§ 23. 1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy ekonomiczno - administracyjni i pracownicy obsługi.

2. Zatrudnienie nauczycieli i innych pracowników odbywa się na zasadach regulowanych odrębnymi przepisami.

§ 24. 1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece słuchaczy.

2. W szczególności nauczyciel:

1) odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo słuchaczy w czasie zajęć lekcyjnych, przerw, oraz innych organizowanych przez szkołę zarówno na terenie szkoły jak i poza szkołą,

2) odpowiada za prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,

3) dba o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,

4) sprawiedliwie traktuje wszystkich słuchaczy, bezstronnie i obiektywnie ich ocenia,

5) doskonali umiejętności dydaktyczne i podnosi poziom wiedzy merytorycznej poprzez samokształcenie,

6) obowiązany jest wspierać każdego słuchacza w jego rozwoju oraz dbać o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych ras, narodów i światopoglądów.

3. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:

1) prowadzenie biblioteki stosownie do potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenie postępu pracy nauczyciela oraz popularyzacji wiedzy czytelniczej,

2) umożliwienie korzystania z biblioteki na warunkach określonych w niniejszym statucie,

3) udział w gromadzeniu i wzbogacaniu zbiorów bibliotecznych, katalogowanie zbiorów i troska o ich stan,

4) organizowanie zajęć, warsztatów bibliotecznych, konkursów czytelniczych wśród słuchaczy.

4. Nauczyciele zobowiązani są do uzgadniania sposobów realizacji programów, ich wyboru i korelacji treści nauczania przedmiotów pokrewnych (w zależności od potrzeb) zgodnie z planem pracy szkoły.

5. Wszyscy zatrudnieni nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybianie godności zawodu nauczyciela lub obowiązków.

§ 25. 1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

2. Wychowawcy klas zobowiązani są do starannego prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen słuchaczy).

3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

4. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku słuchaczy, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

§ 26. 1. W szkole zatrudnia się pracowników administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami - uwzględniając potrzeby szkoły.

2. Stanowiska pracowników administracji i obsługi tworzy dyrektor.

3. Pracownicy administracji i obsługi realizują zadania, zgodnie z rodzajem umówionej pracy.

4. Szczegółowe zadania pracowników administracji i obsługi określają, ustalone dla nich przez dyrektora - zakresy czynności.

Rozdział VIII.
Zasady rekrutacji słuchaczy.

§ 27. 1. Rekrutacja słuchaczy prowadzona jest zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26 poz. 232 z późn. zm.).

2. Do szkoły przyjmowane są osoby mające 18 lat, a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym przyjmowane są do szkoły.

3. O przyjęcie na semestr I ubiegać się mogą absolwenci gimnazjum i ośmioletnich szkół podstawowych, natomiast o przyjęcie na semestr III mogą ubiegać się absolwenci trzyletnich zasadniczych szkół zawodowych.

4. Rekrutacja do klas pierwszych odbywa się w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

5. Rekrutację prowadzi szkolna komisja rekrutacyjna, powołana przez dyrektora szkoły, w terminie ustalonym przez organ nadzoru pedagogicznego.

6. Kandydat składa wymagane dokumenty.

7. Rekrutacje prowadzi się do ustalonej przez organ prowadzący liczby oddziałów.

8. O przyjęciu kandydata na pierwszy semestr szkoły decydują kryteria uwzględniające:

1) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli szkoła taki egzamin lub rozmowę przeprowadza,

2) sumę punktów za oceny uzyskane na egzaminie wstępnym lub z rozmowy kwalifikacyjnej i za oceny z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych wymienionych w świadectwie ukończenia szkoły niższego stopnia,

3) inne kryteria określone w § 8 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 ustalone przez dyrektora szkoły.

9. Dyrektor szkoły może odstąpić od przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła.

10. Egzamin wstępny odbywa się w formie pisemnej z dwóch przedmiotów, ustalonych przez radę pedagogiczną.

11. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym, pierwszeństwo mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

Rozdział IX.
Prawa i obowiązki słuchaczy, system nagradzania i karani słuchaczy.

§ 28. 1. Słuchacz ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

2) zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymogami,

3) zapoznania się ze statutem oraz innymi dotyczącymi słuchaczy dokumentami wewnętrznymi,

4) poszanowania jego godności i ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,

5) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,

6) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,

8) pomocy w przypadku trudności w nauce,

9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,

10) udziału w organizowanych formach działalności kulturalnej, sportowej i rozrywkowej.

2. Słuchacz może zgłosić w formie pisemnej lub ustnej wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły lub organowi prowadzącemu szkołę, fakt nieprzestrzegania jego praw.

§ 29. Obowiązkiem słuchaczy jest:

1) uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,

2) przygotowywanie się do zajęć i aktywne w nich uczestniczenie,

3) usprawiedliwianie nieobecności, najpóźniej w ciągu tygodnia po ustaniu przyczyny nieobecności w postaci zaświadczenia lub pisemnego oświadczenia,

4) punktualne przychodzenie na każdą godzinę lekcyjną,

5) przestrzeganie zasad współżycia społecznego,

6) szanowanie godności drugiego człowieka oraz unikanie form przemocy fizycznej i psychicznej,

7) dbanie o kulturę i czystość języka,

8) szanowanie własności osobistej innych ludzi,

9) przestrzeganie postanowień zawartych w statucie, w regulaminach samorządu słuchaczy, pracowni szkolnych,

10) szanowanie symboli narodowych /godło, hymn, flaga/ oraz symboli szkoły,

11) godne reprezentowanie szkoły,

12) dbanie o porządek i higienę pomieszczeń szkolnych oraz wyposażenie szkoły.

§ 30. Słuchaczom nie wolno używać telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć lekcyjnych. W sytuacjach nagłych informacje przekazywane są za pośrednictwem sekretariatu szkoły.

§ 31. Każdego słuchacza obowiązuje estetyczny strój oraz schludny wygląd.

§ 32. 1. Szczególne osiągnięcia słuchaczy w szkole mogą być nagradzane.

2. Przewiduje się następujące rodzaje nagród:

1) pochwała wychowawcy wobec klasy,

2) pochwała dyrektora wobec klasy,

3) pochwała dyrektora wobec całej szkoły,

4) nagrody rzeczowe,

5) świadectwo z wyróżnieniem. Otrzymuje je słuchacz, który ma średnią ocen ze wszystkich przedmiotów 4,75, nie otrzymał w wyniku klasyfikacji ocen dostatecznych, dopuszczających, niedostatecznych.

3. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu szkoły słuchacz może być ukarany:

1) upomnieniem wychowawcy klasy wobec klasy,

2) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec klasy,

3) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły wobec słuchaczy całej szkoły,

4) zawieszenie prawa udziału w zajęciach,

5) przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole.

§ 33. 1. Słuchacz może być również skreślony z listy słuchaczy. Może to nastąpić jeżeli:

1) opuści w danym semestrze więcej niż 50% godzin przeznaczonych na obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w szkolnym planie nauczania lub obowiązkowe konsultacje,

2) nie zda egzaminów semestralnych z obowiązkowych zajęć przewidzianych w szkolnym planie nauczania,

3) zachował się w sposób demoralizujący bądź agresywny, zagrażający zdrowiu lub życiu innych osób,

4) świadomie zniszczył mienie szkolne,

5) dopuścił się czynów łamiących prawo np. kradzież, wymuszenie, zastraszenie,

6) przebywał na terenie szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu,

7) używał jakichkolwiek środków odurzających albo wnosił je na teren szkoły,

8) stworzył sytuację zagrożenia publicznego, np. fałszywy alarm o podłożeniu bomby,

9) zniesławił szkołę, np. na stronie internetowej,

10) sfałszował dokumenty szkolne,

11) samowolnym zachowaniem naruszył przepisy bezpieczeństwa, czym spowodował narażenie zdrowia lub życia innych osób.

2. Zasady odwoływania słuchaczy od wymierzonych kar:

1) w przypadku udzielania kary przez wychowawcę - do dyrektora szkoły w terminie 14 dni od udzielenia kary,

2) w przypadku udzielania kary przez dyrektora szkoły - do rady pedagogicznej w terminie 14 dni od udzielenia kary,

3) w przypadku skreślenia z listy słuchaczy - do Kuratorium Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji dyrektora szkoły.

Rozdział X.
Postanowienia końcowe.

§ 34. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Tablice i pieczęcie szkoły wchodzącej w skład zespołu zawierają nazwę zespołu i nazwę szkoły.

3. Pieczęć urzędowa szkoły nie zawiera nazwy Zespołu.

4. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

5. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.

§ 35. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło i ceremoniał szkolny.

§ 36. W okresie funkcjonowania szkoły w zespole szkół w sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie lub uregulowanych odmiennie stosuje się odpowiednie postanowienia statutu zespołu.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00