Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego rok 2016 poz. 3774

Uchwała nr XXII/128/16 Rady Gminy Maków

z dnia 4 sierpnia 2016r.

w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Maków

Na podstawie art.4 ust.1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250), oraz art.18 ust. 2 pkt. 15, art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) po zasięgnięciu opinii Państwowego Inspektora Sanitarnego w Skierniewicach, Rada Gminy Maków uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Maków, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Maków.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XX/116/16 Rady Gminy Maków z dnia 10 czerwca 2016 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Maków (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z dnia 1 lipca 2016r. poz.2807).

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

Przewodniczący Rady


dr inż. Dariusz Kuleta


Załącznik do Uchwały Nr XXII/128/16
Rady Gminy Maków
z dnia 4 sierpnia 2016 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKUNA TERENIE GMINY MAKÓW

Rozdział 1.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Maków, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Maków.

§ 2. 1. Ustanawia się prowadzenie selektywnego zbierania oraz odbierania lub przyjmowania od właścicieli nieruchomości następujących frakcji odpadów komunalnych:

1) papier;

2) metal;

3) tworzywa sztuczne;

4) opakowania wielomateriałowe;

5) szkło;

6) odpady zielone;

7) przeterminowane leki i chemikalia;

8) zużyte baterie i akumulatory;

9) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

10) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

11) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne;

12) zużyte opony.

2. Właściciel nieruchomości udostępnia zebrane odpady komunalne wymienione w ust.1 pkt. 1-5 oraz zmieszane odpady komunalne, podmiotowi uprawnionemu do ich odbioru, z zastrzeżeniem ust.4.

3. Właściciel nieruchomości przekazuje selektywnie zebrane odpady komunalne wymienione w §2 pkt. 6-12, uprawnionemu podmiotowi prowadzącemu punk selektywnego zbierania odpadów komunalnych, umieszcza je w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki tego rodzaju odpadów lub przekazuje odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy.

4. Odpady zielone mogą być poddawane procesowi kompostowania w celu uzyskania kompostu na potrzeby własne właścicieli nieruchomości.

§ 3. Właściciel nieruchomości zapewni utrzymanie czystości i porządku z części nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez uprzątanie chodnika położonego wzdłuż jego nieruchomości, ze śniegu, błota, lodu i innych zanieczyszczeń poprzez:

1) uprzątnięcie mechaniczne lub ręczne;

2) błoto, śnieg, lód oraz inne zanieczyszczenia należy spryzmować w miejsce które, nie zagraża zieleni i nie utrudnia ruchu pieszych i pojazdów.

§ 4. Dopuszcza się mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

a) wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych;

b) na terenie nieruchomości wyłącznie dla własnych potrzeb i pod warunkiem, że czynność ta nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego oraz nie stanowi to uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 2.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 5. Ustala się następujące rodzaje pojemników do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 240 litrów;

3) pojemniki na odpady o pojemności 1100 litrów;

4) pojemniki na odpady (KP7, KP10) o pojemności od 7m3 do 10m3;

5) pojemniki na odpady komunalne segregowane odpowiednio oznakowane w stosunku do każdego rodzaju odpadów selektywnie zbieranych, o których mowa w §2 pkt 1-5 o pojemnościach 120 litrów do 240 litrów;

6) specjalne pojemniki na zużyte baterie i przeterminowane leki;

7) pojemniki zlokalizowane przy drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego o pojemności od 20 l do 70 l;

2. Odpady komunalne, które są segregowane, należy gromadzić w pojemnikach oznaczonych kolorem:

1) żółtym - odpady, o których mowa w §2 pkt1-4;

2) pomarańczowym - odpady, o których mowa w §2 pkt5;

3) zielony - odpady zmieszane.

3. Dodatkowo będą ustawione specjalne pojemniki na:

1) zużyte baterie - w placówkach oświatowych oraz w innych obiektach użyteczności publicznej;

2) przeterminowane leki - w punkcie aptecznym oraz w innych obiektach użyteczności publicznej.

§ 6. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 4 osób - 120 l;

2) od 5 do 8 osób - 240 l lub 2 po 120 l;

3) powyżej 8 osób - odpowiednio do liczby zamieszkałych osób uwzględniając pojemności podane w pkt1 i 2.

2. Ilość i wielkość pojemników służących do gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych w przypadku nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku będzie dostosowana do liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość, w następujący sposób:

1) pojemnik o pojemności 120 l dla nieruchomości, którą zamieszkuje do 4 osób włącznie;

2) pojemnik o pojemności 240 l dla nieruchomości, którą zamieszkuje od 5 do 8 osób włącznie;

3) kombinacje pojemników o pojemności 120l i 240l dla nieruchomości, którą zamieszkuje powyżej 8 osób.

3. Dopuszcza się zbieranie z terenów nieruchomości zamieszkałych oraz z terenów nieruchomości na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, zmieszanych odpadów komunalnych w workach foliowych o pojemności 60l i 120l, w sytuacji gdy ilość wytworzonych zmieszanych odpadów komunalnych przekracza minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego na ten rodzaj odpadów.

§ 7. Pojemniki na odpady, o których mowa w §5 pkt 7 powinny być rozstawione w sposób i w ilościach zapewniających utrzymanie czystości w miejscach publicznych.

§ 8. 1. Pojemniki na odpady komunalne, należy ustawiać na nieruchomości której służą, w miejscu łatwo dostępnych dla pracowników firmy odbierającej odpady lub w dniu odbioru odpadów wystawione przed posesję albo ustawione w miejscu umożliwiającym dojazd do nich.

2. Właściciel nieruchomości utrzymuje pojemniki na odpady i ich otoczenie w takim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, aby korzystanie z nich mogło odbywać się bez przeszkód i nie powodowało zagrożeń dla zdrowia użytkowników.

Rozdział 3.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 9. 1. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, obowiązani są do pozbywania się niżej wymienionych odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, w następujący sposób i z częstotliwością:

1) zmieszane odpady komunalne winny być zbierane na terenie nieruchomości i przekazywane wskazanemu przez Gminę Maków podmiotowi - raz w miesiącu, w terminach podawanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;

2) odpady komunalne, o których mowa w §2 pkt1-4, winny być zbierane na terenie nieruchomości i przekazywane wskazanemu przez Gminę Maków podmiotowi - raz w miesiącu, w terminach podawanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;

3) szkło, winno być zbierane na terenie nieruchomości i przekazywane wskazanemu przez Gminę Maków podmiotowi - raz na kwartał, w terminach podawanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie;

4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny winny być zbierane na terenie nieruchomości i przekazywany wskazanemu przez Gminę Maków podmiotowi - raz w roku, w terminach podawanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie lub dostarczony własnym transportem do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych;

5) meble i inne odpady wielkogabarytowe winny być zbierane na terenie nieruchomości i przekazywane wskazanemu przez Gminę Maków podmiotowi - raz w roku, w terminach podawanych w powszechnie udostępnionym harmonogramie lub dostarczone własnym transportem do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych;

6) odpady komunalne ulegające biodegradacji, odpady zielone - zbierać i zagospodarowywać we własnym zakresie w kompostownikach lub dostarczyć własnym transportem do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Kompostowanie odpadów, powinno odbywać się w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia;

7) zużyte baterie i przeterminowane leki należy wydzielić z powstających odpadów komunalnych, a następnie wrzucać do specjalnych pojemników, rozmieszczonych w wyznaczonych punktach na terenie Gminy Maków:

a) punkty odbioru przeterminowanych leków: Apteka Rodzinna M.M. Smolczewscy w Makowie; Gmina Maków ul. Główna 12;

b) punkty odbioru zużytych baterii:

- Urząd Gminy Maków, ul. Główna 12,

- Gimnazjum Św. Wojciecha w Makowie,

- Szkoła Podstawowa w Makowie,

- Szkoła Podstawowa w Świętem,

- Szkoła Podstawowa w Woli Makowskiej,

- Szkoła Podstawowa w Dąbrowicach,

- Szkoła Podstawowa w Słomkowie,

- Szkoła Podstawowa w Pszczonowie,

lub dostarczyć własnym transportem do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych;

8) przeterminowane chemikalia, zużyte opony, odpady budowlane zbierać na terenie nieruchomości i dostarczyć własnym transportem do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych;

Zbiórka nie obejmuje odpadów powstałych w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej.

2. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne są zobowiązani do zawarcia indywidualnej umowy z przedsiębiorcą wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej, której przedmiotem będzie odbiór odpadów komunalnych z terenu nieruchomości. Częstotliwość oraz wielkość urządzeń przeznaczonych do odbioru odpadów powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb właściciela nieruchomości, tak aby pojemniki nie ulegały przepełnieniu, lecz odbiór odpadów nie powinien odbywać się rzadziej niż raz na miesiąc.

3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z nieruchomości na podstawie umowy zawartej z przedsiębiorcą uprawnionym do wywozu nieczystości ciekłych, na zlecenie właściciela nieruchomości z częstotliwością nie dopuszczającą do jego przepełnienia oraz do wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu i wód podziemnych.

4. Częstotliwość opróżniania koszy ulicznych powinna być dostosowana do ilości gromadzonych w nich odpadów i powinna odbywać się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

5. Adres i godziny otwarcia Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych zostaną podane na stronie internetowej Urzędu Gminy Maków oraz w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy.

Rozdział 4.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 10. W oparciu o Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami podejmowane będą działania, obejmujące:

1) ograniczenie masy wytworzonych odpadów komunalnych;

2) prowadzenie akcji edukacyjnych i informacyjnych, w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, a szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

3) ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowisko odpadów;

4) wyeliminowanie praktyk nielegalnego składowania odpadów;

5) wzmożenie działań kontrolnych i egzekwowanie przestrzegania przepisów ochrony środowiska przez właścicieli nieruchomości.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 11. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, ponoszą odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt i są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, w szczególności są zobowiązane do:

1) wprowadzania psów na tereny użytku publicznego tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem;

2) niezwłocznego usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku;

3) zabezpieczenia nieruchomości przed wydostaniem się zwierząt poza jej obręb.

Rozdział 6.
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

§ 12. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na następujących obszarach gminy wyłączonych z produkcji rolnej:

1) teren ośrodków zdrowia;

2) teren szkół i przedszkoli;

3) w innych obiektach do tego nie przystosowanych, na których stanowić mogą zagrożenie sanitarne bądź uciążliwość dla mieszkańców i środowiska.

§ 13. Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania niżej wymienionych zasad:

1) utrzymywanie zwierząt gospodarskich na posesji nie może powodować uciążliwości dla sąsiadów, otoczenia a także zanieczyszczenia okolicznych nieruchomości;

2) na nieruchomości winny być zapewnione odpowiednie warunki bytowe i sanitarne dla zwierząt.

§ 14. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:

1) posiadanie budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt;

2) gromadzenie i usuwanie odpadów i nieczystości powstających w związku z hodowlą zwierząt gospodarskich zgodnie z obowiązującymi przepisami, w sposób ograniczający zanieczyszczenie gruntu, wód powierzchniowych i podziemnych do granic własności;

3) należytą opiekę nad zwierzętami, szczególnie w zakresie zabezpieczenia pokarmu i wody;

4) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.

§ 15. Wprowadza się zakaz wypasu zwierząt gospodarskich w pasach dróg, na boiskach sportowych, zieleńcach.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 16. 1. Wyznacza się następujące obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji: budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zakłady handlowe i usługowe, sklepy, warsztaty, magazyny, usytuowane na terenie Gminy Maków.

2. Na terenach wymienionych ust. 1 deratyzację przeprowadza się co najmniej raz w roku w następujących terminie od 15 marca do 15 kwietnia lub od 15października do 15 listopada.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00