Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Świętokrzyskiego rok 2014 poz. 2774

Uchwała nr XLV/430/14 Rady Gminy Morawica

z dnia 30 września 2014r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Morawica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013, poz. 594) Rada Gminy Morawica uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Statut Gminy Morawica w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr III/27/03 Rady Gminy w Morawicy z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Morawica, uchwała Nr XI/72/05 Rady Gminy w Morawicy z dnia 29 listopada 2005 r., uchwała Nr XII/80/05 Rady Gminy w Morawicy z dnia 8 grudnia 2005 r., uchwała Nr XI/63/06 Rady Gminy
w Morawicy z dnia 9 października 2006 r., uchwała Nr XV/147/08 Rady Gminy
w Morawicy z dnia 4 kwietnia 2008 r., uchwała Nr XVII/161/08 Rady Gminy
w Morawicy z dnia 25 maja 2008 r. , uchwała Nr XXVII/256/09 Rady Gminy
w Morawicy z dnia 5 marca 2009 r. oraz uchwała Nr XIII/115/11 Rady Gminy
w Morawicy z dnia 4 października 2011 r.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Morawica.

§ 4. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy


inż. Janusz Wojtyś


Załącznik do Uchwały Nr XLV/430/14
Rady Gminy Morawica
z dnia 30 września 2014 r.

Statut Gminy Morawica

Postanowienia ogólne

§ 1. Gmina Morawica stanowi wspólnotę samorządową mieszkańców zamieszkałych na jej terytorium.

§ 2. Terytorium gminy obejmuje obszar o powierzchni 14.045 ha. Granice gminy przedstawia mapa stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.

§ 3. Siedzibą organów gminy jest miejscowość Morawica.

§ 4. Gmina posiada herb, flagę i pieczęć jak w załączniku Nr 2 do Statutu.

§ 5. 1. Gmina działa na podstawie obowiązujących ustaw oraz niniejszego Statutu.

2. Ilekroć w Statucie mówi się o:

a) "ustawie ustrojowej" - rozumie się przez to ustawę z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym,

b) "właściwych przepisach" - rozumie się przez to ustawy i przepisy wykonawcze do ustaw regulujące określoną dziedzinę.

§ 6. Zakres działania i zadania gminy określają:

a) ustawa ustrojowa oraz inne właściwe przepisy,

b) porozumienia z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 7. Gmina realizuje zadania poprzez:

a) własne organy,

b) samorządowe jednostki organizacyjne,

c) zawieranie umów z innymi podmiotami,

d) zawieranie porozumień z administracją rządową, powiatem i województwem,

e) współdziałanie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 8. 1. Organami gminy są:

- Rada gminy jako organ stanowiący i kontrolny zwana w Statucie "radą",

- Wójt gminy jako organ wykonawczy, zwany w Statucie "wójtem".

2. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawa ustrojowa i inne właściwe przepisy nie stanowią inaczej.

3. Do właściwości wójta należy wykonywanie uchwał rady i realizacja zadań gminy określonych ustawą ustrojową i innymi właściwymi przepisami.

§ 9. 1. W celu realizacji określonych zadań gmina tworzy samorządowe jednostki organizacyjne, które mogą stanowić:

a) jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej,

b) gminne osoby prawne.

2. Wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 3 do Statutu.

§ 10. 1. Jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej są tworzone, likwidowane i reorganizowane na podstawie właściwych przepisów.

2. Rada gminy uchwala lub zatwierdza regulaminy (statuty) tych jednostek oraz wyposaża je w niezbędne składniki majątkowe.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych bez osobowości prawnej działają jednoosobowo w granicach swych kompetencji przewidzianych właściwymi przepisami oraz pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.

§ 11. 1. Gminne osoby prawne tworzone są na podstawie właściwych przepisów, przyznających im wprost taki status.

2. Gminne osoby prawne samodzielnie decydują o sposobie wykonywania należących do nich zadań oraz praw majątkowych, z zastrzeżeniem zasad wynikających z właściwych przepisów.

§ 12. W celu realizacji określonych zadań gmina może zawierać umowy z innymi podmiotami. Treść umowy określa szczegółowo prawa i obowiązki stron.

§ 13. Gmina może realizować przyjęte w drodze porozumienia zadania z zakresu administracji rządowej oraz zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa. Treść porozumienia określa szczegółowo prawa i obowiązki stron.

§ 14. 1. Gmina może współdziałać z innymi jednostkami samorządu terytorialnego w formie związków, porozumień międzygminnych, stowarzyszeń.

2. Zasady nawiązywania współdziałania określa ustawa ustrojowa.

§ 15. Gmina może nawiązać współpracę ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw na podstawie odrębnej uchwały.

Zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostki pomocniczej

§ 16. 1. Gmina tworzy jednostki pomocnicze - sołectwa.

2. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej rozstrzyga rada z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych mieszkańców.

3. Uchwała rady o utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej może być podjęta po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
W przypadku, gdy uchwała podejmowana jest na wniosek zainteresowanych mieszkańców uchwała może być poprzedzona konsultacjami z innymi mieszkańcami.

4. Uchwała rady powinna uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne, więzi społeczne oraz wskazywać nazwę, obszar, granice, siedzibę organów.

5. Organizacje i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada uchwałą
w sprawie statutu sołectwa.

6. Wykaz jednostek pomocniczych stanowi załącznik nr 4 do Statutu.

Zasada jawności

§ 17. 1. Działalność organów gminy jest jawna, co oznacza prawo mieszkańców do:

- uzyskiwania informacji,

- wstępu na sesje rady,

- wstępu na posiedzenia komisji rady,

- dostępu do dokumentów dotyczących wykonywania zadań publicznych.

2. Uprawnionym do dostępu do dokumentów i korzystania z nich jest każdy zainteresowany bez potrzeby wykazywania interesu faktycznego lub prawnego.

3. Dysponentem informacji publicznych jest wójt, przewodniczący rady gminy oraz kierownicy jednostek organizacyjnych. Dysponent jest zobowiązany do podjęcia niezbędnych działań, aby dysponować dokumentami publicznymi w formie i postaci nadającej się do udostępnienia.

4. Udostępnieniu podlegają dokumenty o charakterze urzędowym sporządzone przez:

- organy gminy,

- organy nadzoru i kontroli nad gminą

związane z wykonywaniem zadań publicznych.

Udostępnieniu podlegają w szczególności:

- uchwały rady gminy,

- zarządzenia wójta,

- wnioski, opinie i uchwały komisji rady gminy,

- interpelacje i wnioski radnych,

- protokoły z posiedzeń rady i komisji,

- protokoły kontroli RIO, NIK, UKS i innych instytucji,

- akty nadzoru.

5. Dokumenty publiczne są jawne z wyłączeniem tych, co do których wyłączenie jawności wynika z ustawy.

6. Udostępnienie dokumentów publicznych obejmuje prawo do:

a) bezpłatnego uzyskania informacji o dokumentach,

b) wglądu do dokumentów.

7. Informacji o dokumentach publicznych udziela pracownik wskazany przez dysponenta. Udzielając informacji pracownik informuje uprawnionego o formie w jakiej dany dokument jest udostępniany.

8. Dostęp do dokumentów publicznych jest realizowany w formie:

a) powszechnej publikacji,

b) sukcesywnego udostępniania dokumentów do wglądu powszechnego,

c) bezpośredniego udostępnienia dokumentu uprawnionemu na jego wniosek.

9. Powszechnej publikacji dokonuje się w:

- Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego,

- w gazecie lokalnej,

- Biuletynie Informacji Publicznej.

Zasady i tryb ogłaszania dokumentów w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego oraz w Biuletynie Informacji Publicznej określają właściwe przepisy.

10. Sukcesywne udostępnianie do wglądu powszechnego dokumentów publicznych odbywa się w drodze:

- wykładania lub wywieszenia dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych,

- poprzez zainstalowanie urządzeń umożliwiających z zapoznaniem się z dokumentem (urządzenia elektroniczne).

11. Sukcesywnemu udostępnianiu podlegają następujące dokumenty:

- uchwały rady,

- zarządzenia wójta.

12. Dysponent może ustalić rodzaj dokumentów do których wgląd odbywa się
w obecności wyznaczonego pracownika. Uprawniony ma prawo do sporządzania notatek
i odpisów.

13. Bezpośrednie udostępnienie dokumentu publicznego dotyczy tych dokumentów, których udostępnienie nie może być dokonane w formie powszechnej publikacji lub sukcesywnego udostępniania. Udostępnienia dokonuje się na pisemny wniosek uprawnionego. Udostępnienie następuje niezwłocznie w formie zgodnej z wnioskiem o ile środki techniczne, którymi dysponuje urząd umożliwiają przekazanie w taki sposób o jaki wnioskował uprawniony. Jeżeli dokument nie może być udostępniony niezwłocznie należy podać uprawnionemu przyczynę tej zwłoki i określić termin udostępnienia nie dłuższy niż 7 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dokument nie może być udostępniony w formie zgodnej z wnioskiem uprawnionego wójt decyduje o innej formie udostępnienia podając uzasadnienie tego stanu rzeczy.

14. Odmowa udostępnienia dokumentu następuje w formie decyzji. W przypadku nieudostępnienia dokumentów z tytułu wyłączenia jawności niektórych danych należy podać podstawę i zakres takiego wyłączenia oraz wskazać organ lub osobę, która takiego wyłączenia dokonała.

15. Na wniosek uprawnionego wójt lub wyznaczony przez niego pracownik uwierzytelnia kopie przez złożenie podpisu na pieczęci. Dokumentów publicznych podlegających powszechnej publikacji nie uwierzytelnia się.

16. W przypadku, gdy nie jest niezbędne udostępnienie całego dokumentu upoważniony przez wójta pracownik sporządza wyciąg z dokumentu, który podlega uwierzytelnieniu.

Organizacja wewnętrzna i tryb pracy rady gminy

§ 18. Ustawowy skład rady wynosi 15 radnych.

§ 19. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego wiceprzewodniczącego. Tryb odwołania lub rezygnacji z funkcji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego reguluje ustawa ustrojowa.

§ 20. 1. Zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad.

2. W ramach organizowania pracy rady przewodniczący:

a) reprezentuje radę na zewnątrz,

b) koordynuje prace komisji,

c) zwołuje sesje,

d) ustala porządek obrad sesji.

3. W ramach prowadzenia obrad przewodniczący:

a) otwiera sesję,

b) przewodniczy obradom,

c) zarządza i przeprowadza głosowania,

d) podpisuje uchwały,

e) czuwa nad właściwym przebiegiem sesji,

f) zamyka sesje.

4. Przewodniczący może powierzyć wykonywanie zadań wiceprzewodniczącemu.
O powierzeniu przewodniczący informuje radnych ustnie do protokołu na sesji.

§ 21. W razie wakatu na stanowisku przewodniczącego lub jego nieobecności wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę ustrojową lub Statut dla przewodniczącego należy do wiceprzewodniczącego.

§ 22. 1. Rada obraduje na sesjach, na których rozpatruje i rozstrzyga wszelkie sprawy należące do jej właściwości.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje się w trybie wskazanym w ustawie ustrojowej.

3. Kolejne sesje rady zwołuje jej przewodniczący w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

4. Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku, co oznacza, iż
w tym terminie ma się odbyć sesja.

5. W przypadku sesji zwołanej na wniosek wójta lub 1/4 ustawowego składu rady zmiana porządku obrad jest możliwa wyłącznie za zgodą wnioskodawców.

§ 23. 1. O sesji zawiadamia się radnych na piśmie w terminie co najmniej 7 dni przed jej terminem. Do zawiadomienia dołącza się porządek obrad oraz projekty uchwał.

2. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości publicznej przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.

§ 24. W przypadkach uzasadnionych rangą spraw i pilnym rozstrzygnięciem przewodniczący może dokonać zwołania sesji nadzwyczajnej bez zachowania terminów,
o których mowa w § 24 przez gońca. Zawiadomienie o terminie sesji, projekt porządku obrad i projekty uchwał doręcza goniec co najmniej na 2 dni przed terminem sesji. Do zasad doręczania zawiadomień przez gońca zastosowanie mają odpowiednie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 25. Sesja odbywa się podczas jednego posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach jedna sesja może się składać z dwóch lub więcej posiedzeń. Terminy dalszych posiedzeń tej samej sesji ustala przewodniczący i informuje o nich ustnie radnych.

§ 26. Rada rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu. Liczbę radnych obecnych stwierdza się na podstawie listy obecności. W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji podczas jej przebiegu zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu przewodniczący przerywa obrady.

§ 27. 1. Głosowanie jawne imienne przeprowadza się, gdy przedmiotem głosowania są uchwały związane z:

- udzielaniem absolutorium,

- uchwalaniem budżetu Gminy,

- gospodarką nieruchomościami w zakresie sprzedaży nieruchomości,

- strategią rozwoju Gminy,

- referendum,

- zmianą formy zarządzania jednostek organizacyjnych gminy.

2. Rada może podjąć decyzję o przeprowadzeniu głosowania imiennego w innych sprawach.

3. Jawne głosowanie ma zawsze charakter imienny w przypadku, gdy taki wymóg przewidują odrębne przepisy.

4. Głosowanie jawne imienne polegać będzie na tym, że protokolant dokonuje
w protokole z obrad sesji zapisu dotyczącego głosowania poszczególnych radnych, wymieniając radnego z imienia i nazwiska oraz jego decyzję w sprawach wymienionych
w ust. 1: głos "za", "przeciw", "wstrzymał się od głosu".

5. Na wniosek radnego można wprowadzić pisemne głosowanie jawne imienne.

6. Jeżeli w porządku obrad przewiduje się przeprowadzenie pisemnego głosowania jawnego imiennego lub głosowania tajnego Rada dokonuje wyboru spośród radnych co najmniej trzyosobowej komisji skrutacyjnej, której zadaniem jest obliczanie wyników głosowania. Wybór członków komisji odbywa się łącznie.

§ 28. 1. Przedmiot sesji stanowią sprawy objęte porządkiem obrad ustalonym przez przewodniczącego.

2. Wniosek o zmianę w porządku obrad ustalonego przez przewodniczącego mogą zgłaszać radni na sesji, po punkcie dotyczącym stwierdzenia kworum.

3. Wnioski o zmianę w porządku obrad podlegają głosowaniu niezwłocznie.

§ 29. W porządku obrad sesji, winny znajdować się punkty:

a) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

b) sprawozdanie z wykonania uchwał rady z poprzedniej sesji,

c) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

d) zapytania i interpelacje radnych.

§ 30. 1. Przewodniczący udziela głosu radnym tylko w sprawach objętych porządkiem obrad według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych wypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

2. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.

3. Przewodniczący udziela głosu w sprawach nie objętych porządkiem obrad jedynie dla zgłoszenia wniosków formalnych, do których zalicza się:

- stwierdzenie quorum,

- dokonanie zmiany w porządku obrad,

- zgłoszenie autopoprawki do projektu uchwały lub wycofanie projektu,

- zarządzenie przerwy,

- ograniczenie czasu wypowiedzi,

- ograniczenie czasu dyskusji,

- odroczenie dyskusji,

- zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

- głosowanie bez dyskusji,

- przeprowadzenie głosowania imiennego,

- ponowne przeliczenie głosów,

- odesłanie projektu uchwały do komisji bądź przekazanie jego inicjatorom,

- zamknięcie listy kandydatów przy wyborach,

- przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.

4. O wniosku formalnym rozstrzyga rada po wysłuchaniu wnioskodawcy
i ewentualnie jednego przeciwnego głosu.

§ 31. W debacie nad daną sprawą radny może zabierać głos tylko dwa razy. Łącznie czas trwania wystąpienia radnego nie może przekraczać 5 minut. Wystąpienie reprezentujące stanowisko komisji nie może przekraczać 10 minut.

§ 32. Poza kolejnością mówców przewodniczący może udzielić głosu:

a) wójtowi lub osobie przez niego upoważnionej,

b) innym osobom nie będącymi radnymi, w tym zaproszonym gościom.

§ 33. 1. Przewodniczący czuwa nad przestrzeganiem w toku obrad powagi
i porządku na sali oraz podejmuje niezbędne czynności dla przywrócenia tego porządku.

2. Przewodniczący może zwrócić uwagę radnemu, który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, przywołaniem radnego "do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu "do rzeczy" przewodniczący odbiera radnemu głos.

3. Przewodniczący ma prawo przywołać radnego "do porządku", jeżeli zakłóca on porządek obrad. Po dwukrotnym przywołaniu radnego "do porządku" przewodniczący żąda opuszczenia przez radnego sali obrad.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób nie będących radnymi.

§ 34. Rada swoje stanowisko wyraża w formie uchwał. Rada, w trybie przewidzianym dla uchwał, może także podjąć apele - nie zawierające prawnie wiążącego wezwania do określonego zachowania się.

§ 35. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

a) wójtowi,

b) komisjom,

c) przewodniczącemu rady,

d) grupie radnych, stanowiących co najmniej 1/4 ustawowego składu rady,

e) grupie mieszkańców Gminy Morawica którym przysługuje czynne prawo wyborcze do rady gminy w liczbie nie mniejszej niż 150.

§ 36. 1. Podjęcie inicjatywy uchwałodawczej przez Wójta, komisje, Przewodniczącego Rady, grupę radnych następuje przez złożenie projektu uchwały
w formie pisemnej Przewodniczącemu który jest zobowiązany umieścić go w porządku obrad najbliższej sesji.

2. Do projektu uchwały załącza się uzasadnienie, które winno wyjaśniać cel podjęcia uchwały, ewentualnie wskazywać źródła finansowania, jeśli projekt uchwały powoduje obciążenie budżetu gminy.

§ 37. 1. Podjęcie inicjatywy uchwałodawczej przez mieszkańców następuje poprzez złożenie do Przewodniczącego Rady pisemnego wniosku do którego załącza się:

a) projekt uchwały wraz uzasadnieniem,

b) listę co najmniej 150 mieszkańców popierających wniosek zawierającą imiona i nazwiska, adresy, numery PESEL i własnoręczne podpisy,

c) wskazanie osoby bądź osób reprezentujących grupę inicjatywną

2. Wniosek, który nie spełnia wymogów formalnych określonych w ust. 1 podlega zwrotowi bez rozpatrzenia.

3. Wniosek spełniający wymogi formalne określone w ust. 1 podlega opiniowaniu przez:

- skarbnika w przypadku uchwał skutkujących zobowiązaniami finansowymi,

- radcę prawnego pod względem formalno prawnym,

- komisje stałe rady,

- inne organy, o ile wyrażenia takiej opinii wymagają przepisy szczególne

4. Przewodniczący Rady kieruje wniosek wraz z opiniami na najbliższą sesję,
w której uczestniczy osoba lub osoby reprezentujące grupę inicjatywną.

5. Rada rozpatrując wniosek może:

- przyjąć wniosek bez poprawek,

- przyjąć wniosek z poprawkami po wyrażeniu na te poprawki zgody grupy inicjatywnej,

- odrzucić wniosek

6. W przypadku gdy Rada przyjmuje wniosek bez poprawek lub gdy grupa inicjatywna wyrazi zgodę na poprawki Przewodniczący Rady zobowiązuje Wójta do przygotowania ostatecznego projektu uchwały i umieszcza głosowanie nad tym projektem w porządku obrad kolejnej sesji Rady Gminy.

7. Głosowanie uchwały następuje na zasadach określonych statutem Gminy.

§ 38. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym, chyba że ustawa ustrojowa lub inne właściwe przepisy stanowią inaczej. O przeprowadzeniu głosowania jawnego imiennego decyduje rada na wniosek co najmniej 5 radnych.

§ 39. 1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Pisemne głosowanie jawne imienne odbywa się przy użyciu ostemplowanej pieczęcią rady karty do głosowania podpisanej imieniem i nazwiskiem radnego.

3. Głosowanie tajne odbywa się przy użyciu ostemplowanej pieczęcią rady karty do głosowania.

4. javascript:void(0) W pisemnym głosowaniu jawnym imiennym i głosowaniu tajnym radni po wypełnieniu karty do głosowania kolejno w porządku alfabetycznym wyczytywani przez prowadzącego obrady wrzucają karty do urny.

§ 40. 1. Obliczenia głosów w głosowaniu jawnym dokonuje protokolant.

2. Otwarcia urny oraz obliczenia głosów w głosowaniu tajnym i jawnym imiennym dokonuje komisja skrutacyjna.

§ 41. W głosowaniu jawnym porządek głosowania jest następujący:

a) głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie projektu uchwały w całości, w razie zgłoszenia takiego wniosku,

b) głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie projektu uchwały w całości, w razie zgłoszenia takiego wniosku,

c) głosowanie nad poprawkami według kolejności ustalonej przez przewodniczącego,

d) głosowanie nad przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

§ 42. 1. Na kartach do głosowania jawnego imiennego i tajnego umieszcza się proponowane rozstrzygnięcia oraz rubryki z odpowiedziami "za", "przeciw", "wstrzymuję się".

2. Radny oddaje głos wpisując znak "x" przy wybranym rozstrzygnięciu. Wpisanie znaku "x" przy więcej niż jednym rozstrzygnięciu, braku znaku "x", dopiski lub skreślenia czynią głos nieważnym.

§ 43. 1. Uchwały, dla których podjęcia wymagana jest zwykła większość głosów, zapadają, gdy liczba głosów "za" jest większa od liczby głosów "przeciw". Głosów wstrzymujących nie liczy się.

2. Gdy przedmiotem głosowania jest wybór jednego spośród kilku rozstrzygnięć wówczas przez zwykłą większość należy rozumieć taką liczbę głosów optujących za jednym z nich, która jest większa od liczby głosów przypadających odrębnie na każdą jego alternatywę.

3. Uchwały, dla których podjęcia wymagana jest bezwzględna większość głosów, zapadają, jeżeli "za" padła taka liczba głosów, która stanowi co najmniej pierwszą liczbę całkowitą po połowie ważnie oddanych głosów.

4. Uchwały, dla których podjęcia wymagana jest bezwzględna większość ustawowego składu, zapadają, jeżeli "za" padła co najmniej liczba całkowita po połowie głosów ustawowego składu rady i zarazem tej połowie najbliższa.

§ 44. 1. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący.

2. W przypadku głosowania tajnego i pisemnego głosowania jawnego imiennego, wyniki ogłasza przewodniczący komisji skrutacyjnej na postawie protokołu sporządzonego przez komisję.

3. Protokół komisji skrutacyjnej zawiera:

a) skład komisji,

b) liczbę osób biorących udział w głosowaniu,

c) liczbę głosów oddanych, w tym ważnych i nieważnych,

d) liczbę głosów ważnie oddanych na poszczególne rozstrzygnięcia.

Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.

§ 45. 1. Wyniki głosowania są ostateczne, nie mogą być przedmiotem dyskusji. Wyniki głosowania tajnego i imiennego są podstawą do sporządzenia właściwej uchwały.

2. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji. Ponowne głosowanie w tej samej sprawie na tej samej sesji jest dopuszczalne tylko w przypadku stwierdzenia oczywistych omyłek.

§ 46. 1. Uchwały rady stanowią odrębne dokumenty, będące załącznikami do protokołu sesji.

2. Uchwała zawiera datę, numer, podstawę prawną, postanowienia merytoryczne, określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały, termin wejścia w życie.

3. Uchwały o znaczeniu proceduralnym dotyczące przebiegu sesji mogą być odnotowane w protokole bez sporządzania odrębnego dokumentu.

4. Uchwały podjęte na sesji podpisuje przewodniczący.

§ 47. 1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół, który stanowi urzędowe stwierdzenie jej przebiegu.

2. Protokół zawiera:

- stwierdzenie kworum,

- ilość zgłoszonych interpelacji i zapytań,

- imiona i nazwiska osób zabierających głos w dyskusji,

- wyniki głosowania nad poszczególnymi uchwałami,

- stwierdzenie zdarzeń, które miały wpływ na przebieg sesji,

a także w załącznikach pełne teksty podjętych uchwał, przedłożonych sprawozdań
i wniosków oraz innych materiałów rozpatrywanych przez radę.

3. Protokół podpisuje przewodniczący oraz protokolant.

§ 48. 1. Radny oraz każdy uczestnik sesji biorący udział w dyskusji może zgłosić zastrzeżenia lub poprawkę do sporządzonego protokołu, nie później niż do chwili rozpoczęcia następnej sesji.

2. O uwzględnieniu zastrzeżenia lub poprawki protokołu rozstrzyga przewodniczący po wyjaśnieniach protokolanta.

3. Protokół przedstawiany jest radzie do zatwierdzenia na najbliższej sesji.

Komisje rady gminy

§ 49. 1. Rada powołuje ze swego grona stałe i doraźne komisje do wykonywania określonych zadań.

2. Komisje pełnią funkcję pomocniczą i nie mogą przejąć uprawnień rady.

3. Radny powinien uczestniczyć w pracach co najmniej jednej komisji, ale nie więcej niż w dwóch (nie dotyczy komisji konsultacyjnej i komisji doraźnych).

§ 50. Ustanawia się następujące komisje stałe:

1. Komisję rewizyjną, działającą w zakresie spraw kontroli działalności wójta, samorządowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych.

2. Komisję gospodarki i finansów, działającą m.in. w zakresie spraw budżetu gnilny, priorytetów rozwojowych gminy, spraw w zakresie gospodarki rolnej, nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

3. Komisję oświaty, kultury, kultury fizycznej, zdrowia i spraw socjalnych, działającą w zakresie edukacji publicznej, kultury, sportu, ochrony zdrowia i spraw socjalnych.

4. 4. Komisję bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej, działającą
w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

5. Komisję konsultacyjną, stanowiącą organ doradczy dla wójta i przewodniczącego rady.

§ 51. Komisje doraźne powoływane są przez radę w zależności od potrzeb.

§ 52. 1. Z zastrzeżeniem Komisji rewizyjnej i konsultacyjnej rada ustala odrębną uchwałą maksymalną liczbę radnych wchodzących w skład komisji.

2. Radni deklarują przynależność do poszczególnych komisji.

3. W przypadku, gdy deklarację członkostwa w komisji złoży większa liczba radnych niż maksymalna liczba członków ustalona przez radę, rada dokonuje wyboru spośród deklarujących.

4. W przypadku, gdy liczba radnych deklarujących przynależność do składu komisji nie przekracza maksymalnego składu określonego przez radę, rada zatwierdza jako skład osobowy komisji radnych, którzy zgłosili deklarację.

§ 53. W składach komisji można dokonywać zmian w przypadku:

- rezygnacji radnego z członkostwa w komisji,

- odwołania radnego z funkcji członka komisji na uzasadniony wniosek przewodniczącego komisji.

§ 54. 1. Przewodniczącego komisji wybiera i odwołuje rada spośród członków komisji.

2. Zastępcę przewodniczącego komisji wybiera i odwołuje rada spośród członków komisji.

§ 55. 1. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej posiedzenia.

2. W ramach swych obowiązków przewodniczący komisji:

a) opracowuje projekty planów pracy komisji,

b) ustala terminy i porządek obrad posiedzeń komisji,

c) przewodniczy obradom,

d) dba o dokumentowanie pracy komisji,

e) reprezentuje komisję na zewnątrz.

3. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji jego obowiązki pełni zastępca przewodniczącego.

§ 56. 1. Komisja działa na posiedzeniach.

2. O terminie, miejscu, porządku dziennym posiedzenia komisji przewodniczący komisji zawiadamia jej członków pisemnie, chyba że termin posiedzenia został podany do wiadomości na poprzednim posiedzeniu.

3. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości publicznej przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy oraz Biuletynie Informacji Publicznej co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia.

§ 57. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami, którzy mogą zabrać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 58. 1. Komisje przedstawiają swe stanowisko w formie uchwał.

2. Do przyjęcia uchwały wymagana jest zwykła większość głosów, w obecności połowy składu komisji. Głosowanie odbywa się jawnie przez podniesienie ręki.

3. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji.

§ 59. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół. Protokół i inne dokumenty związane z pracą komisji podpisuje przewodniczący komisji.

Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej

§ 60. Do działania komisji rewizyjnej stosuje się odpowiednio postanowienia § 49 do § 59 Statutu z zastrzeżeniem postanowień § 61 do § 67.

§ 61. Komisja rewizyjna składa się z trzech radnych wybranych przez radę.

§ 62. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę na podstawie rocznego planu kontroli, a ponadto wykonuje kontrole nie objęte planem rocznym:

- na polecenie rady,

- na wniosek wójta o ile uzna je za konieczne.

§ 63. Roczny plan kontroli komisji rewizyjnej, obejmujący określenie podmiotu, przedmiotu i terminu kontroli, podlega zatwierdzeniu przez radę. O podmiocie, przedmiocie i terminie kontroli nie objętej rocznym planem przewodniczący komisji rewizyjnej zawiadamia przewodniczącego rady oraz wójta gminy przed rozpoczęciem kontroli.

§ 64. Członkowie komisji rewizyjnej dokonują czynności kontrolnych na podstawie imiennego upoważnienia wystawionego przez przewodniczącego komisji rewizyjnej.

§ 65. Kontrolę przeprowadza się w sposób jak najmniej utrudniający funkcjonowanie kontrolowanego.

§ 66. 1. Kontrolujący mają prawo:

- wstępu do pomieszczeń,

- wglądu do dokumentów,

- wezwania pracowników jednostki kontrolowanej do złożenia pisemnych wyjaśnień,

- sporządzania odpisów i kopii dokumentów.

2. Wójt, zastępca wójta a także w zakresie swej właściwości sekretarz, skarbnik, kierownicy komórek organizacyjnych i kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych zobowiązani są udzielać wszelkich informacji oraz udostępniać materiały i dokumenty do pracy komisji rewizyjnej, chyba że sprzeciwiają się temu przepisy prawa. Odmowa dopuszczenia do czynności kontrolnych wymaga pisemnego uzasadnienia kierownika jednostki kontrolowanej.

§ 67. Po zakończeniu czynności, kontrolujący sporządzają protokół pokontrolny zawierający:

- datę, miejsce i przedmiot kontroli,

- opis stanu faktycznego stwierdzony w czasie czynności,

- wykaz stwierdzonych nieprawidłowości,

- wnioski pokontrolne,

- projekt zaleceń pokontrolnych,

- wykaz dokumentów załączonych do protokołu,

- podpisy członków kontrolujących,

- adnotację o zapoznaniu kierownika jednostki kontrolowanej z treścią protokołu.

§ 68. Po otrzymaniu protokołu, przewodniczący rady na najbliższej sesji umieszcza w porządku obrad punkt dotyczący rozpatrzenia wyników kontroli i przyjęcia zaleceń pokontrolnych.

§ 69. Jeśli w toku czynności kontrolnych zaistnieje podejrzenie o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, komisja przedstawia sprawę odpowiednio przewodniczącemu rady lub wójtowi celem powiadomienia organów ścigania.

Zasady i tryb działania komisji konsultacyjnej

§ 70. W skład komisji konsultacyjnej wchodzi przewodniczący rady, wiceprzewodniczący rady oraz przewodniczący komisji stałych. Funkcję przewodniczącego komisji konsultacyjnej pełni przewodniczący rady. W razie nieobecności przewodniczącego lub w wypadku czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący.

§ 71. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby.

2. O terminie, miejscu posiedzenia oraz porządku zawiadamia przewodniczący
w każdy możliwy sposób.

3. W posiedzeniach uczestniczy wójt.

§ 72. Komisja przedstawia swoje stanowisko w formie opinii. Opinia wyrażana jest zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 73. Z posiedzeń komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący
i protokolant. Protokół stanowi urzędowe stwierdzenie przebiegu posiedzenia.

§ 74. Komisja konsultacyjna pełni funkcję opiniodawczą i doradczą dla wójta
i przewodniczącego rady.

Zasady uczestniczenia w pracach rady gminy przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej

§ 75. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej mogą uczestniczyć w pracach rady poprzez:

a) osobisty udział w sesjach,

b) osobisty udział w komisjach,

c) zgłaszanie zapytań i interpelacji w sprawach dotyczących jednostki.

§ 76. O terminie, miejscu obrad sesji zawiadamia się przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych na piśmie co najmniej 7 dni przed jej terminem. Do zawiadomienia doręcza się porządek obrad i projekty uchwał.

§ 77. Zasady otrzymywania diet oraz zwrot kosztów podróży przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych określa odrębna uchwała.

Organizacja i tryb pracy wójta

§ 78. Wójt sprawuje władzę wykonawczą przy pomocy:

- zastępców wójta, których liczbę określa zarządzeniem,

- sekretarza,

- skarbnika.

§ 79. 1. W celu wykonywania zadań i kompetencji przewidzianych w ustawach
i w Statucie wójt może powierzyć zastępcy wójta, sekretarzowi, skarbnikowi i innym pracownikom zakres spraw, w których będą działać z upoważnienia wójta.

2. Upoważnienia udzielane są na piśmie i gromadzone we właściwym rejestrze.

§ 80. Wykonując przypisane w ustawach i Statucie kompetencje i zadania wójt rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia w formie:

- zarządzeń,

- dyspozycji,

- decyzji i postanowień administracyjnych.

§ 81. 1. Zarządzenia wójt wydaje w sprawach:

a) gdy ustawa ustrojowa lub właściwe przepisy tak stanowią,

b) objętych zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej,

c) innych niż wymienione w pkt. a i b z zakresu administracji publicznej adresowanych do licznej grupy adresatów i nie mających jednorazowego zastosowania.

2. Zarządzenia mają postać odrębnych dokumentów, które zawierają:

- numer,

- datę,

- wskazanie postawy prawnej,

- określenie przedmiotu,

- wskazanie podmiotów zobowiązanych do wykonania,

- data wejścia w życie.

3. Zarządzenia gromadzone są we właściwym rejestrze.

§ 82. Dyspozycje wójt wydaje rozstrzygając o:

- sposobie załatwienia sprawy,

- terminie załatwienia sprawy.

Dyspozycje mają postać odręcznych paraf, podpisów, adnotacji na dokumentach.

§ 83. Decyzje administracyjne i postanowienia wydawane są zgodnie z właściwymi przepisami.

§ 84. Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, który działa w oparciu
o regulamin organizacyjny ustalony przez wójta.

§ 85. 1. Wójt uczestniczy z urzędu w sesjach rady.

2. Komisje mogą żądać obecności wójta na posiedzeniach komisji.

Oświadczenia woli

§ 86. 1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą.

2. Oświadczenia woli składane są w formie wymaganej dla ważności czynności prawnej.

§ 87. Kierownicy jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej składają oświadczenia woli na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta.

§ 88. Dokonywanie wydatków ze środków przewidzianych do dyspozycji jednostek pomocniczych wymaga złożenia oświadczenia woli przez wójta, z tym zastrzeżeniem, że złożenie takiego oświadczenia jest poprzedzone wnioskiem organu wykonawczego jednostki pomocniczej.

Uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej
w ramach budżetu gminy

§ 89. 1. Jednostki pomocnicze nie tworzą własnych budżetów, lecz prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Organy wykonawcze jednostek pomocniczych zgodnie z obowiązującą procedurą uchwalania budżetu składają wnioski budżetowe. Wnioski przedstawiają zakres i rodzaj zadań, które jednostka pomocnicza chce realizować.

Postanowienia końcowe

§ 90. W sprawach nie uregulowanych Statutem zastosowanie ma ustawa ustrojowa

i właściwe przepisy.

§ 91. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

§ 92. Z dniem wejścia w życie Statutu traci moc uchwała Nr III/27/03 Rady Gminy w Morawicy z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Morawica.

Przewodniczący Rady Gminy


inż. Janusz Wojtyś


Załącznik Nr 1 do załącznika  Nr 0
Zalacznik1.pdf


Załącznik Nr 2 do załącznika  Nr 0
Zalacznik2.pdf


Załącznik Nr 3 do Statutu Gminy

WYKAZ
JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY

1. Gminna Biblioteka Publiczna im. Jana Pawła II w Morawicy - instytucja kultury.

2. Samorządowe Centrum Kultury w Morawicy - instytucja kultury.

3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Morawicy - jednostka budżetowa.

4. Samorządowy Zespół Placówek Oświatowych w Morawicy - jednostka budżetowa:

- Samorządowe Przedszkole w Morawicy,

- Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Morawicy,

- Gimnazjum w Morawicy,

5. Zespół Szkół w Bilczy - jednostka budżetowa:

- Szkoła Podstawowa im. Ks. Piotra Ściegiennego w Bilczy,

- Gimnazjum im. Ks. Piotra Ściegiennego w Bilczy,

6. Zespół Szkół w Brzezinach - jednostka budżetowa

- Szkoła Podstawowa w Brzezinach,

- Gimnazjum w Brzezinach.

7. Zespół Szkół w Obicach - jednostka budżetowa:

- Szkoła Podstawowa w Obicach,

- Gimnazjum w Obicach.

8. Szkoła Podstawowa im. Jakuba Szelesta w Dębskiej Woli - jednostka budżetowa.

9. Samorządowy Żłobek w Bilczy - jednostka budżetowa.

10. „KORAL” sport i rekreacja spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

11. Zakład Gospodarki Komunalnej w Morawicy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przewodniczący Rady Gminy


inż. Janusz Wojtyś


Załącznik Nr 4 do Statutu Gminy

WYKAZ
JEDNOSTEK POMOCNICZYCH GMINY

1) Bieleckie Młyny

2) Bilcza

3) Brudzów

4) Brzeziny

5) Chałupki

6) Chmielowice

7) Dębska Wola

8) Drochów Dolny

9) Drochów Górny

10) Dyminy

11) Kawczyn

12) Kuby Młyny

13) Lisów

14) Łabędziów

15) Morawica

16) Nida

17) Obice

18) Piaseczna Górka

19) Podwole

20) Radomice I

21) Radomice II

22) Wola Morawicka

23) Zaborze

24) Zbrza

Przewodniczący Rady Gminy


inż. Janusz Wojtyś

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00