Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Pomorskiego rok 2016 poz. 2979

Uchwała nr XV/74/2016 Rady Gminy Osiek

z dnia 26 lipca 2016r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Osiek

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r. poz. 250) oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Osiek uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Osiek stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy Osiek.

§ 3. Tracą moc uchwały Rady Gminy Osiek nr XVII/100/2012 z dnia 30 listopada 2012 r., nr XX/122/2013 z dnia 25 marca 2013 r. oraz XXVII/164/2014 z dnia 6 marca 2014 r.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia

Wiceprzewodniczący Rady Gminy


Artur Skalski


Załącznik do Uchwały Nr XV/74/2016
Rady Gminy Osiek
z dnia 26 lipca 2016 r.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY OSIEK

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Osiek dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:

a) prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zużytych opon, a także odpadów zielonych, metali,

b) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,

c) mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,

2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych urządzeń,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:

1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) o odpadach;

3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich;

5) o ochronie zwierząt;

oraz w zapisach Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami 2018 dla Województwa Pomorskiego, który wskazuje Regionalną Instalację Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Starym Lesie (RIPOK Stary Las).

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych

§ 3. 1. Każda nieruchomość, na której wytwarzane są odpady komunalne, jest miejscem prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych.

2. Ustala się następujący zakres i sposób prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych:

1) odpady kuchenne i zielone ulegające biodegradacji, zwane dalej "BIO", tj.:

a) odpady kuchenne frakcji stałej powstające w gospodarstwie domowym, (bez odpadów pochodzenia zwierzęcego), takie jak pozostałości potraw i produktów, resztki warzyw i owoców, itp.,

b) odpady zielone, pochodzące z pielęgnacji ogródków oraz terenów zielonych, takie jak trawa, chwasty, liście, pozostałości po przycięciu drzew i krzewów itp., a także rośliny domowe - kwiaty cięte, doniczkowe itp. należy gromadzić w pojemniku/worku oznakowanym "BIO".

2) papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, zwane dalej "SUROWCE", tj:

a) opakowania z tworzyw sztucznych i opakowania wielomateriałowe takie jak opakowania po produktach spożywczych, chemii gospodarczej i kosmetykach, folie, doniczki, zakrętki od butelek i innych opakowań, styropian opakowaniowy, itp.,

b) makulatura - gazety, zeszyty, książki, pudełka z kartonu, opakowania papierowe, tektura, itp.,

c) tekstylia, odzież, tkaniny, ubrania, itp.,

d) szkło opakowaniowe takie jak butelki, słoiki, itp.,

e) metale takie jak puszki po konserwach, puszki aluminiowe po napojach, inne opakowania metalowe, zakrętki od słoików i butelek, puste opakowania po dezodorantach, garnki, narzędzia, drobny złom, itp. należy gromadzić w pojemniku/ worku oznakowanym "SUROWCE".

3) pozostałe po segregacji odpady lub niesegregowane odpady komunalne, zwane dalej "ZMIESZANE" tj.

a) pozostałe po segregacji odpady z tworzyw sztucznych i szkła, które nie są opakowaniami, ceramikę (porcelanę, naczynia, talerze, doniczki), odpady mineralne, popiół z pieców i kominków, odchody zwierząt domowych, pieluchy jednorazowe, kalkę techniczną, prospekty, foliowane i lakierowane katalogi, powstające w gospodarstwie domowym odpady kuchenne frakcji stałej pochodzenia zwierzęcego, itp., z wyłączeniem odpadów, o których mowa w ust. 4,

b) niesegregowane odpady komunalne z wyłączeniem odpadów, o których mowa w ust. 4 należy gromadzić w pojemniku/worku oznakowanym "ZMIESZANE".

4) Ponadto ze strumienia odpadów komunalnych należy wydzielić:

a) przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie, akumulatory i inne odpady niebezpieczne, do których należy zaliczyć takie odpady jak: świetlówki, rtęciówki, baterie, akumulatory, paliwa, oleje silnikowe, hydrauliczne, itp., smary, filtry olejowe, paliwowe i powietrzne, detergenty, kwasy, alkalia, lekarstwa, środki ochrony roślin, rozpuszczalniki, farby, lakiery, a także opakowania po tych preparatach itp.,

b) meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony, tj. odpady, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w pojemnikach, do których należy zaliczyć takie odpady jak: stoły, szafy, krzesła, sofy, dywany, wózki dziecięce, materace, kołdry, rowery, zabawki dużych rozmiarów, opony, itp.,

c) odpady budowlane i rozbiórkowe tj. odpady, które powstają podczas remontów, budów i rozbiórek, do których należy zaliczyć takie odpady jak: okna, drzwi, panele, deski, gruz, styropian budowlany, materiały budowlane, aparatura sanitarno-grzewcza itp.

d) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, do których należy zaliczyć: sprzęt AGD - artykuły gospodarstwa domowego, sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny, sprzęt audiowizualny, sprzęt oświetleniowy, narzędzia elektryczne, urządzenia pomiarowe.

3. W przypadku zadeklarowania dla danej nieruchomości selektywnego sposobu zbierania odpadów komunalnych, nieruchomość ta winna być wyposażona w pojemniki/worki służące do zbierania trzech podstawowych grup odpadów komunalnych - "BIO", "SUROWCE" i "ZMIESZANE", z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Właściciele nieruchomości, którzy zadeklarują zagospodarowanie we własnym zakresie odpadów ulegających biodegradacji poprzez kompostowanie, nie mają obowiązku wyposażania nieruchomości w pojemniki/worki "BIO".

Rozdział 3.
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz warunki ich rozmieszczania i utrzymania

§ 4. 1. Określa się następujące pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych:

1) pojemniki plastikowe lub metalowe na kółkach;

2) kosze uliczne;

3) worki wykonane z tkaniny polipropylenowej lub z foli polietylenowej LDPE lub HDPE o grubości dostosowanej do ilości i rodzaju odpadów, uniemożliwiającej rozerwanie się worka.

2. Pojemniki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 powinny posiadać konstrukcję umożliwiającą ich opróżnianie grzebieniowym, widłowym, hakowym lub bramowym mechanizmem załadowczym pojazdów do odbioru odpadów oraz powinny spełniać wymagania obowiązujących norm dla określonego rodzaju pojemników.

3. Pojemniki/worki przeznaczone do selektywnego zbierania trzech podstawowych grup odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 ust. 1, pkt 1) 2) 3), winny być oznakowane czytelnym napisem:

1) BIO;

2) SUROWCE;

3) ZMIESZANE.

§ 5. 1. Określa się następujące minimalne pojemności pojemników, worków lub koszy ulicznych:

1) dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych i zagrodowych;

a) pojemnik o pojemności 120 litrów lub worek o pojemności 60 litrów z przeznaczeniem na "BIO",

b) pojemnik o pojemności 120 litrów lub worek o pojemności 60 litrów z przeznaczeniem na "SUROWCE",

c) pojemnik o pojemności 120 litrów z przeznaczeniem na "ZMIESZANE",

2) dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielorodzinnych - pojemniki dla wszystkich grup selektywnej zbiórki o pojemności 120 litrów;

3) dla właścicieli nieruchomości, na terenie których organizowane są imprezy publiczne - jeden pojemnik o pojemności 120 litrów na 40 osób uczestniczących w imprezie;

4) dla właścicieli nieruchomości na terenach przeznaczonych do użytku publicznego - na drogach, chodnikach, przystankach komunikacji publicznej - kosze uliczne o pojemności do 50 litrów;

5) dla właścicieli nieruchomości, na których powstają odpady, nie wymienionych w pkt 1), 2), 3) i 4) - pojemniki dla wszystkich grup selektywnej zbiórki o pojemności 120 litrów;

6) w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się organizowanie wspólnych miejsc gromadzenia odpadów komunalnych dla określonej liczby nieruchomości, w szczególności gdy do danych nieruchomości jest utrudniony dojazd lub na danych nieruchomościach występuje nieregularność wytwarzania odpadów (np. nieruchomości letniskowe).

2. Wymagania zawarte w ust. 1 pkt 2 i 5 odnoszą się do trzech podstawowych grup selektywnego zbierania odpadów komunalnych, takich jak: "BIO", "SUROWCE" i "ZMIESZANE".

§ 6. 1. W celu określenia potrzeb w zakresie minimalnej pojemności pojemników należy stosować następujące wskazania:

1) pojemniki przeznaczone na odpady zmieszane ("ZMIESZANE"), powinny mieć łączną pojemność odpowiadającą co najmniej:

a) 15 litrom na każdego mieszkańca nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,

b) 1 litrowi na każdego pracownika i ucznia dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych,

c) 10 litrom na każde 10 m2 powierzchni użytkowej lokalu handlowego,

d) 3 litrom na jedno siedzące miejsce konsumpcyjne lokalu gastronomicznego,

e) 5 litrom na każdego pracownika dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych,

f) 10 litrom na jedno łóżko dla domów opieki, hoteli, pensjonatów oraz innych nieruchomości o podobnej funkcji (agroturystyka),

g) 2 litrom na 1 kwaterę (nagrobek na cmentarzu),

2) pojemniki lub worki przeznaczone na odpady surowcowe ("SUROWCE"), powinny mieć łączną pojemność odpowiadającą co najmniej:

a) 60 litrom na każdego mieszkańca nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,

b) 2 litrom na każdego pracownika i ucznia dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych,

c) 30 litrom na każde 10 m2 powierzchni użytkowej lokalu handlowego,

d) 10 litrom na jedno siedzące miejsce konsumpcyjne lokalu gastronomicznego,

e) 15 litrom na każdego pracownika dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych,

f) 20 litrom na jedno łóżko dla domów opieki, hoteli, pensjonatów oraz innych nieruchomości o podobnej funkcji (agroturystyka),

g) 2 litrom na 1 kwaterę (nagrobek na cmentarzu),

3) Pojemniki lub worki przeznaczone na odpady ulegające biodegradacji ("BIO"), powinny mieć łączną pojemność odpowiadającą co najmniej:

a) 15 litrom na każdego mieszkańca nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,

b) 1 litrowi na każdego pracownika i ucznia dla budynków użyteczności publicznej i placówek oświatowych,

c) 5 litrom na każde 10 m2 powierzchni użytkowej lokalu handlowego,

d) 5 litrom na jedno siedzące miejsce konsumpcyjne lokalu gastronomicznego,

e) 1 litrowi na każdego pracownika dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych,

f) 10 litrom na jedno łóżko dla domów opieki, hoteli, pensjonatów oraz innych nieruchomości o podobnej funkcji (agroturystyka),

g) 2 litrom na 1 kwaterę (nagrobek na cmentarzu).

§ 7. 1. Określa się następujące warunki rozmieszczania pojemników:

1) pojemniki lub worki do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych na nieruchomościach należy umieścić w miejscu wyodrębnionym umożliwiającym segregację odpadów (np. wygrodzona pergola) dostępnym dla pracowników uprawnionego przedsiębiorcy od strony drogi dojazdowej samochodów wywożących odpady, bez konieczności otwierania bram i wchodzenia na teren nieruchomości;

2) w przypadku braku wyznaczenia miejsca, o którym mowa w pkt 1 pojemniki/worki należy wystawiać w dniu odbioru odpadów na chodnik lub w pasie drogowym przed wejściem na teren nieruchomości lub w innym miejscu (uzgodnionym z przedsiębiorcą odbierającym odpady) przy trasie dojazdowej samochodów wywożących odpady;

3) w przypadku, gdy niemożliwym jest wyznaczenie odpowiedniego miejsca gromadzenia odpadów na terenie własnej nieruchomości, ze względu na brak możliwości spełnienia wymagań zawartych w obowiązujących przepisach, właściciel tej nieruchomości zobowiązany jest do zapewnienia usytuowania pojemników na terenie innej nieruchomości, na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem w formie pisemnej.

2. Rozmieszczenie pojemników na drogach publicznych winno zapewnić właściwe utrzymanie czystości i porządku na tych nieruchomościach.

§ 8. Określa się następujące warunki utrzymania pojemników:

1) pojemniki winny być utrzymywane w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, w szczególności nie powinny powodować uciążliwości odorowych;

2) pojemniki winny być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, nie powinny być uszkodzone, w szczególności pozbawione pokrywy;

3) gromadzenie odpadów w pojemniku nie powinno powodować jego przeciążania;

4) pojemniki powinny być poddawane okresowej dezynfekcji.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 9. 1. Pozbywanie się odpadów komunalnych odbywa się poprzez ich umieszczenie w odpowiednich pojemnikach, a następnie odebranie ich przez odbierającego odpady.

2. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania tych odpadów, w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny do nich dojazd.

3. Usuwanie odpadów komunalnych z terenów, na których prowadzona jest działalność, w szczególności handlowa, gastronomiczna, usługowa, itp. i zlokalizowanych poza budynkami, winno się odbywać codziennie niezwłocznie po zakończeniu działalności w danym dniu.

4. Opróżnianie pojemników na terenach przeznaczonych do użytku publicznego - na drogach, chodnikach, przystankach komunikacji publicznej itp., winno się odbywać z częstotliwością dostosowaną do potrzeb, nie dopuszczając do ich przepełniania.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości oraz na podstawie ustalonego harmonogramu.

2. Określa się minimalną częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:

1) odpady BIO, SUROWCE i ZMIESZANE określone w § 3 ust. 2 pkt 1), 2) i 3) - nie rzadziej niż 1 raz na 4 tygodnie, a w miesiącach od czerwca do września - 1 raz na dwa tygodnie, z zastrzeżeniem ust. 3;

2) odpady określone w § 3 ust. 2 pkt 4) nie rzadziej niż 1 raz na rok, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach realizację odbioru odpadów komunalnych według częstotliwości indywidualnie ustalonej dla określonej nieruchomości, w szczególności gdy do danej nieruchomości jest utrudniony dojazd lub na danej nieruchomości występuje nieregularność wytwarzania odpadów (np. sezonowość wytwarzania odpadów).

4. Określa się następujące sposoby pozbywania się odpadów komunalnych:

1) odpady określone w § 3 ust. 2 pkt 1), 2) i 3) będą odbierane z terenu nieruchomości przez uprawnionego przedsiębiorcę.

2) odpady określone w § 3 ust. 2 pkt 4) należy indywidualnie przekazywać do wyznaczonego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), za wyjątkiem odpadów zawierające azbest i innych odpadów niebezpiecznych określonych w Regulaminie PSZOK.

5. Warunki i rodzaj przyjmowanych odpadów określa regulamin PSZOK. Adres znajduje się na stronie internetowej BIP Gminy Osiek.

6. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można również indywidualnie przekazywać do wyspecjalizowanych punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

§ 11. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości co najmniej 1 raz na cztery miesiące, z zastrzeżeniem ust. 1.

3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników przydomowych oczyszczalni wynika z instrukcji ich eksploatacji.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 12. Określa się następujące wymagania ograniczające ilość wytwarzanych odpadów, zmniejszające ich objętość oraz racjonalizujące proces segregacji:

1) przed umieszczeniem odpadu w pojemniku/worku na odpady surowcowe należy opróżniać opakowania z ich zawartości (produktu);

2) przed umieszczeniem odpadów w pojemniku/worku na odpady surowcowe należy redukować ich objętość poprzez zgniatanie plastikowych butelek, opakowań wielomateriałowych oraz tekturowych;

3) w celu redukcji objętości odpadów tzw. zielonych, pochodzących z pielęgnacji ogródków oraz terenów zielonych, takich jak: trawa, chwasty, pozostałości po przycięciu drzew i krzewów itp. - przed umieszczeniem ich w pojemniku/worku winny być rozdrobnione;

4) odpady budowlane i remontowe, które powstają podczas remontów, budów i rozbiórek, stanowiące odpady komunalne - przed umieszczeniem ich w pojemniku/worku winny być wstępnie posortowane według możliwych do wydzielenia grup, np. gruz budowlany, odpady materiałów izolacyjnych, drewno, szkło, tworzywa sztuczne, itp.

Rozdział 6.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujące uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§ 13. Określa się następujące wymagania w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego:

1) właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości - w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, poprzez usunięcie ich w sposób i w miejsca, które nie powodują zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów;

2) uprzątanie może się odbywać w sposób ręczny lub mechanicznie.

§ 14. Określa się następujące wymagania w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1) mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać wyłącznie w sposób niestwarzający uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i bezpieczny dla środowiska oraz pod warunkiem, że mycie dotyczy nadwozia pojazdu;

2) naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi może się odbywać pod warunkiem, że naprawa obejmuje drobne naprawy oraz wykonywana jest w sposób niestwarzający uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości i bezpieczny dla środowiska oraz gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

Rozdział 7.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 15. Określa się następujące obowiązki dla osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku:

1) właściciel nieruchomości utrzymujący psa, przebywającego na niej swobodnie, zobowiązany jest do zabezpieczenia tej nieruchomości w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia poza jej obszar;

2) na terenach ogólnie dostępnych należy tak sprawować nadzór nad psem, aby nie powodował on zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt;

3) na terenach ogólnie dostępnych psa należy prowadzić na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznanej za agresywną lub w inny sposób zagrażający otoczeniu - na smyczy i w kagańcu;

4) należy nie dopuszczać psa do stanu, np. poprzez umyślne szczucie, w którym może stać się niebezpieczny dla człowieka lub zwierzęcia;

5) należy nie pozostawiać psa bez skutecznego dozoru na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku;

6) zwolnienie psa z uwięzi na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku może się odbywać wyłącznie, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad jego zachowaniem;

7) osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia spowodowanego przez zwierzę w miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku - obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych z psem przewodnikiem;

8) nieczystości, o których mowa w pkt 7 należy zbierać do szczelnych, nie ulegających szybkiemu rozkładowi toreb oraz umieszczać w wystawionych w miejscach publicznych - specjalnie przeznaczonym do tego celu pojemnikach, a w przypadku ich braku w pojemnikach na odpady zmieszane.

Rozdział 8.
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach

§ 16. 1. Określa się następujące wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej:

1) zwierzęta należy utrzymywać w budynkach gospodarskich przeznaczonych do utrzymywania zwierząt spełniające wymogi przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane;

2) zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w sposób niepowodujący uciążliwości dla osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie;

3) wszelkie uciążliwości utrzymywania zwierząt dla środowiska, w tym emisje będące jej skutkiem winny zostać ograniczone do obszaru nieruchomości, na której są utrzymywane zwierzęta.

2. Ustanawia się zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich na nieruchomościach użyteczności publicznej.

Rozdział 9.
Obszary podlegające deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

§ 17. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do wykonania deratyzacji na terenie nieruchomości w terminie od 15 września do 15 października oraz w przypadku wystąpienia takiej potrzeby.

2. Deratyzacji podlegają nieruchomości na całym obszarze Gminy Osiek.

3. O terminie przeprowadzenia deratyzacji Gmina Osiek informuje mieszkańców za pośrednictwem obwieszczenia wywieszonego na tablicy ogłoszeń i zamieszczonego na stronie internetowej Urzędu Gminy Osiek oraz na tablicach ogłoszeniowych w poszczególnych sołectwach.

Wiceprzewodniczący Rady Gminy


Artur Skalski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00