Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego rok 2014 poz. 2840

Uchwała nr 0102-161/14 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie

z dnia 5 sierpnia 2014r.

w sprawie badania zgodności z prawem Uchwały Nr XXXVIII/255/14 Rady Gminy Iłowo-Osada z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w składzie:
Przewodniczący: Iwona Bendorf-Bundorf
Członkowie:
1. Bogdan Gaber
2. Mirosław Czerny
3. Małgorzata Mazur-Wysocka
4. Krzysztof Mościbrocki
5. Zenona Nowak
6. Bogumił Pliszka
7. Ireneusz Rek

na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust.1 pkt.5 i ust.3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 1113 z późn. zm.) oraz art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm. )

uchwala, co następuje

Stwierdza się nieważność § 3, 4, 5, 7, 8 Uchwały Nr XXXVIII/255/14 Rady Gminy Iłowo-Osada z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis.


Uzasadnienie

Rada Gminy Iłowo-Osada na sesji w dniu 17 lipca 2014r. podjęła uchwałę Nr XXXVIII/255/14 w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis.W dniu 22 lipca 2014 r. przedmiotowa uchwała wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie, celem zbadania jej postanowień pod względem zgodności z prawem.Pismem z dnia 29 lipca 2014 r. zawiadomiono Gminę Iłowo-Osada, iż uchwała ta będzie rozpatrywana na posiedzeniu Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie w dniu 5 sierpnia 2014 r.Zgodnie z art. 18 ust. 3 cyt. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, w posiedzeniu kolegium ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana. W posiedzeniu kolegium nie uczestniczył przedstawiciel Gminy Iłowo-Osada.Stosownie do art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, orzekanie o nieważności uchwał i zarządzeń, w sprawach wymienionych w art. 11 ust. 1 pkt. 5 w/w ustawy, zastrzeżono dla kolegium regionalnej izby obrachunkowej. Przepis art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych stanowi, że właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy Ordynacja podatkowa.Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie badając przedmiotową uchwałę stwierdziło, że Rada Gminy Iłowo-Osada postanowiła:- w § 3 ust 1, iż zwolnienie przysługuje po złożeniu wniosku przez podatnika, jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat lub do dnia wygaśnięcia niniejszej uchwały i liczone będzie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniało zdarzenie wymienione w § 1 ust.1 pkt 2 uchwały albo od 1 stycznia roku następnego po zaistnieniu zdarzenia.- w § 3 ust. 2, że wniosek o zwolnienie musi zostać złożony po spełnieniu przez podatnika warunków, w okresie obowiązywania niniejszej uchwały.- w § 4 ust. 1, że podatnik korzystający z pomocy zobowiązany jest wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy przedłożyć:1) informacje dotyczące nieruchomości objętej zwolnieniem,2) oświadczenie, że nabycie nieruchomości nie nastąpiło od osoby bliskiej,3) zaświadczenie o oddaniu do użytkowania obiektu budowlanego,4) wszystkie świadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu tej pomocy w tym okresie,5) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności podatnika i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie, których ma być przeznaczona pomoc de minimis, na formularzu według wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,- w § 4 ust. 2, że informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 5, podatnik korzystający ze zwolnienia zobowiązany jest przedłożyć również na początku każdego roku podatkowego do dnia 15 stycznia.- w § 4 ust. 3, że organ podatkowy w trakcie prowadzonych czynności wyjaśniających może zażądać od podatnika innych dokumentów i informacji nie wymienionych w niniejszej uchwale.- w § 5 ust. 1, że w przypadku utraty warunków uprawniających do zwolnienia, podatnik jest zobowiązany powiadomić pisemnie Wójta Gminy Iłowo-Osada w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujące utratę prawa do zwolnienia,- w § 5 ust. 2, że podatnik traci prawo do zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę prawa do zwolnienia,- w § 5 ust.3 uchwały wprowadzone zostały sankcje w postaci utraty prawa do zwolnienia od podatku od nieruchomości a mianowicie: zobowiązano przedsiębiorcę do informowania Wójta o okolicznościach powodujących utratę prawa do zwolnienia i zapisano, że przedsiębiorca, który nie dopełnił tego obowiązku traci prawo do zwolnienia od początku roku podatkowego, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę prawa do zwolnienia,- w § 7 ust. 1, że pomoc w formie przewidzianej niniejsza uchwałą nie może być łączona, jeżeli podatnik otrzymał pomoc państwa w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych lub z pomocą państwa dla tego samego finansowania ryzyka, w przypadku gdyby taka kumulacja miała przekroczyć odpowiedni maksymalny poziom intensywności pomocy lub kwotę pomocy ustaloną pod kątem specyficznych uwarunkowań każdego przypadku w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych lub decyzji Komisji (UE),- w § 7 ust., 2 że uchwała nie ma zastosowania w odniesieniu do pomocy określonej w art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis ( Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 352/1 z dnia 24 grudnia 2013 r.).-, w § 8, że pomoc udzielana na podstawie niniejszej uchwały podlega kumulacji z inna pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych oraz z każdą pomocą inna niż de minimis, otrzymana w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych lub tego samego środka finansowania ryzyka.Stosownie do treści art. 18 ust. 2 pkt.8 ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach, przy czym wskazać należy, iż do właściwości organów władzy publicznej w sferze zobowiązań publiczno-prawnych (np. podatków) nie stosuje się zasady, "co nie jest zakazane jest dozwolone", lecz zasadę "dozwolone jest tylko to, co prawo wyraźnie przewiduje" - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 listopada 2007 r. sygn. akt. I OSK 50/07.Jako podstawę prawną podjęcia przedmiotowej uchwały Rada Gminy Iłowo-Osada wskazała m. in. art. 7 ust. 3 ustawy w dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz.613 z późn. zm.) Na podstawie, tego przepisu rada gminy w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust.1, oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 z późn. zm.). Natomiast z niepowołanego w podstawie prawnej do podjęcia przedmiotowej uchwały art. 20b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że w przypadkach, o których mowa w art. 5 ust. 2-4, art.7 ust. 3, art 10 ust. 2 art. 12 ust. 4 oraz art. 19 pkt1 i 3 jeżeli uchwała rady gminy przewiduje udzielanie pomocy publicznej, uchwała ta powinna być podjęta z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej.Zgodnie z art. 7 i 217 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa a nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.Mając na uwadze powołane wyżej art. 7 i 217 Konstytucji RP i art. 7 ust. 3 i 20b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie stwierdza, że powołane w podstawie prawnej przedmiotowej uchwały przepisy jak również żadne inne przepisy nie upoważniają Rady Gminy Iłowo-Osada do normowania spraw określonych w § 3, 4, 5, 7, 8 tej uchwały.Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Na niniejszą uchwałę przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, w terminie 30 dni od daty jej otrzymania, za pośrednictwem tutejszej Izby.

Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie


Iwona Bendorf-Bundorf

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00