Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego rok 2014 poz. 3016

Uchwała Nr XIV.102.K.2014 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie

z dnia 2 lipca 2014 r.

w sprawie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXXVIII/296/2014 Rady Gminy Świdwin z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Świdwin przez inne niż Gmina Świdwin osoby prawne lub fizyczne oraz dla innych niż Gmina Świdwin, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania

Na podstawie Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) oraz art. 11 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1113, ze zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. Stwierdza się nieważność uchwały Nr XXXVIII/296/2014 Rady Gminy Świdwin z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Świdwin przez inne niż Gmina Świdwin osoby prawne lub fizyczne oraz dla innych niż Gmina Świdwin, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE

Rada Gminy Świdwin działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, ze zm.) oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.) w dniu 30 maja 2014 r. podjęła uchwałę Nr XXXVIII/296/2014 w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Świdwin przez inne niż Gmina Świdwin osoby prawne lub fizyczne oraz dla innych niż Gmina Świdwin, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Badając uchwałę w dniu 17 czerwca 2014 r. Kolegium powzięło wątpliwość, co do możliwości ustanowienia przez Radę poniższych zapisów:

- w § 2 ust. 1 - "Niepublicznym przedszkolom przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych...",

- w § 2 ust. 4 - "Organom prowadzącym niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego przysługuje na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotacja w wysokości nie niższej niż 40% wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Świdwin...",

- w § 4 ust. 1 - "Dotacja przekazywana jest w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły lub placówki"

O przedmiotowych wątpliwościach oraz terminie ostatecznego badania uchwały powiadomiono Przewodniczącego Rady Gminy Świdwin pismem z dnia 20 czerwca 2014 r. (znak: K.0010.159.HR.2014). W treści pisma wskazano, że do czasu zakończenia wszczętego postępowania przysługuje prawo wnoszenia wyjaśnień, a w posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 2 lipca 2014 r. może uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana.

W posiedzeniu Kolegium w dniu 2 lipca 2014 r. nie uczestniczył przedstawiciel Gminy Świdwin.

W dniu 2 lipca 2014 r. Kolegium ostatecznie zbadało uchwałę Nr XXXVIII/296/2014 Rady Gminy Świdwin z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Świdwin przez inne niż Gmina Świdwin osoby prawne lub fizyczne oraz dla innych niż Gmina Świdwin, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Kolegium Izby stwierdziło, że zgodnie z dyspozycją art. 90 ust. 2b. ustawy o systemie oświaty, "dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przed-szkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego....". Natomiast w świetle ust. 2d art.90 ww. ustawy, placówki niepubliczne o których mowa w art. 14a ust. 7, otrzymują na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotacje z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym ponoszonym przez gminę...

W § 2 ust. 1 uchwały, Rada Gminy postanowiła, że niepubliczne przedszkola, otrzymują dotacje na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych. W ust. 4 tego paragrafu postanowiono, że organom prowadzącym niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego przysługuje na każdego ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego dotacja w wysokości nie niższej niż 40% wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych, prowadzonych przez Gminę Świdwin.

Z treści ust. 2 i ust. 4 § 2 uchwały wynika, że Rada Gminy nie ustaliła podstawy obliczenia dotacji, określiła tylko jego dolną granicę. Z przywołanego wyżej art. 90 ust. 2b i 2d ustawy wynika, że przepisy normują dolną granicę podstawy ustalania wielkości dotacji. Natomiast dyspozycja art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty nakazuje ustalenie trybu udzielania i rozliczania dotacji, z uwzględnieniem podstawy obliczania dotacji. Wobec tego ustalenie podstawy obliczania dotacji leży w gestii Rady Gminy.

Z treści § 4 ust. 1 uchwały wynika, że dotacja przekazywana jest w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły lub placówki. Natomiast art. 90 ust. 3c ustawy o systemie oświaty stanowi, że dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym, że część za grudzień jest przekazywana do dnia 15 grudnia.

Przedstawione uchybienia stanowią istotne naruszenie prawa, skutkujące w myśl art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdzeniem nieważności uchwały Nr XXXVIII/296/2014 Rady Gminy Świdwin z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy Świdwin przez inne niż Gmina Świdwin osoby prawne lub fizyczne oraz dla innych niż Gmina Świdwin, osób prawnych i osób fizycznych prowadzących inne formy wychowania przedszkolnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidło-wości ich wykorzystania.

Na niniejszą uchwałę przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Przewodniczący Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie


mgr Bogusław Staszewski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00