Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2015 poz. 2685

Uchwała nr V/36/2015 Rady Gminy Żelazków

z dnia 30 marca 2015r.

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.), Rada Gminy po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków w formie "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków", stanowiącego Załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Żelazków.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXXV/184/13 Rady Gminy Żelazków z dnia 7 marca 2013r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.


Załącznik do Uchwały Nr V/36/2015
Rady Gminy Żelazków
z dnia 30 marca 2015 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków, zwany dalej "Regulaminem", ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelazków.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości i na terenach służących do użytku publicznego

§ 2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno - higienicznego i estetycznego nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki wymienione w niniejszym Regulaminie służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2) obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, obowiązek wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych;

3) zakaz wprowadzania ścieków bytowych i przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych przeznaczonych do odprowadzania wód opadowych, a także wprowadzania ścieków opadowych wód drenażowych do kanalizacji sanitarnej;

4) oddzielne gromadzenie nieczystości ciekłych w postaci ścieków bytowych oraz gnojówki i gnojowicy, w przypadku prowadzenia działalności rolniczo - hodowlanej;

5) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami niniejszego Regulaminu;

6) prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania następujących frakcji odpadów komunalnych: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe i popiół w systemie "suche - mokre" w tym powstających w gospodarstwach domowych: komunalnych odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon;

7) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów;

8) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych do pojemników i worków o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;

9) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych podmiotowi w sposób zgodny z niniejszym Regulaminem;

10) uprzątanie, poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno - higienicznego;

11) uprzątanie przez właścicieli nieruchomości, niezwłocznie po opadach: błota, śniegu, lodu z powierzchni chodników, uprzątnięte błoto, śnieg, lód należy złożyć na skraju chodnika, tak by mogły je sprzątnąć służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię;

12) utrzymywanie w stanie czystości pojemników i miejsc gromadzenia odpadów komunalnych;

13) mycie pojazdów mechanicznych powinno się odbywać w miejscach do tego wyznaczonych właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy osobowe na swoim terenie pod warunkiem, że nie spowoduje to przedostania się do gruntu i do wód powstających ścieków, na utwardzonej i nieprzepuszczalnej powierzchni. Nie wolno myć pojazdów mechanicznych i innych środków transportowych na terenie nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, poboczach dróg, placach, skwerach i zieleńcach, terenach leśnych i parkowych oraz w pobliżu zbiorników wodnych oraz innych wód powierzchniowych otwartych (cieków wodnych);

14) naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach. Właściciel może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości, jeżeli czynności te nie powodują zanieczyszczenia powietrza, wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów;

15) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku budowy i remontów lokali oraz budynków.

Rozdział 3.
Selektywne zbieranie i odbieranie odpadów komunalnych

§ 3. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych z podziałem na frakcje mokrą i suchą z dalszym wydzieleniem frakcji suchej następujących surowców wtórnych:

1) papieru,

2) metali, tworzyw sztucznych i opakowań wielomateriałowych,

3) szkła,

4) zbieranie odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych w wydzielonych miejscach i innych odpadów komunalnych, o których mowa w niniejszym Regulaminie,

5) popiołu i żużlu z palenisk domowych.

2. Zbieranie odpadów komunalnych z podziałem na frakcję mokrą i suchą bez dalszego wydzielenia z frakcji suchej surowców wtórnych, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 - 3 nie stanowi selektywnego zbierania odpadów.

3. Odpady, o których mowa wyżej zgodnie z zasadami selektywnej zbiórki odbierane będą zgodnie z harmonogramem odbioru podanym do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do selektywnego odbierania selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie.

5. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się pojemniki/worki o następującej kolorystyce:

1) niebieski z przeznaczeniem na papier,

2) zielony/biały z przeznaczeniem na szkło,

3) żółty z przeznaczeniem na metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe,

4) brązowy z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne, w tym zielone,

5) pojemnik o max. pojemności 120 l z przeznaczeniem na popiół.

6. Na pojemnikach i workach do zbierania odpadów komunalnych winna być umieszczona czytelna informacja zawierająca dane (w tym numer telefonu) identyfikujące podmiot odbierający odpady komunalne oraz powinny być oznaczone odpowiednim napisem dla każdego rodzaju frakcji do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 4. 1. Odbiór odpadów wielkogabarytowych będzie odbywał się w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z informacją ich odbierania podaną do publicznej wiadomości mieszkańcom w sposób zwyczajowo przyjęty.

2. Dla nieruchomości niezamieszkałych odbiór odpadów, o których mowa w ust. 1 określi umowa między właścicielem nieruchomości a podmiotem odbierającym odpady komunalne.

§ 5. 1. Odpady budowlane i rozbiórkowe powinny być zbierane w pojemnikach w wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości, służącym do zbierania odpadów komunalnych.

2. Podmiot odbierający odpady komunalne, w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnoszonej przez właściciela nieruchomości jako wytwórcy tego odpadu, odbierze wyłącznie te odpady budowlane i rozbiórkowe, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót budowlanych nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu administracji w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z informacją ich odbierania podaną do publicznej wiadomości mieszkańcom w sposób zwyczajowo przyjęty.

3. Dopuszcza się przekazanie tych odpadów osobom fizycznym i osobom prawnym w przypadku wykorzystania ich na własny użytek zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem.

§ 6. 1. Komunalne odpady niebezpieczne, przeterminowane leki, przenośne baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, chemikalia i opony z gospodarstw domowych, zbierane będą za pomocą punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych zgodnie z informacją ich zbierania, podaną do publicznej wiadomości mieszkańcom w sposób zwyczajowo przyjęty.

2. Zużyte przenośne baterie i przenośne akumulatory można przekazywać do punktów ich sprzedaży detalicznej, których powierzchnia sprzedaży przekracza 25 m2, do punktów sprzedaży hurtowej, a także przedsiębiorcom świadczącym usługi w zakresie wymiany zużytych baterii lub zużytych akumulatorów.

3. Przeterminowane leki z gospodarstw domowych można przekazać do przychodni i aptek, uczestniczących w ich zbiórce.

4. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny można przekazać do punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym punktów sprzedaży sprzętu.

§ 7. 1. Odpady ulegające biodegradacji mogą być kompostowane na terenie nieruchomości właściciela we własnym zakresie w obszarze zabudowy jednorodzinnej, rozproszonej i zagrodowej oraz wielolokalowej w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia, w kompostowniku.

2. Dla nieruchomości zamieszkałych odbiór odpadów, o których mowa w ust. 1 określi harmonogram odbioru podany do publicznej wiadomości mieszkańcom. Z obowiązku tego zwalnia się właścicieli nieruchomości dokonujących ich kompostowania we własnym zakresie bądź zagospodarowujących drewno we własnym zakresie.

3. Dla nieruchomości niezamieszkałych odbiór odpadów biodegradowalnych w tym zielonych określi umowa między właścicielem nieruchomości a podmiotem odbierającym odpady komunalne.

Rozdział 4.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz wymagania dotyczące ich rozmieszczania i utrzymania oraz zasady zbierania i usuwania

§ 8. 1. Odpady komunalne powstające na terenie nieruchomości należy gromadzić w pojemnikach i workach wymienionych w niniejszym Regulaminie, spełniających wymagania obowiązujących norm.

2. Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy oblicza opłatę za odbiór odpadów w zależności od ilości osób zamieszkujących nieruchomość zgodnie ze złożoną deklaracją.

3. Do potrzeb zbierania odpadów komunalnych stosuje się pojemniki/worki mogące stanowić w szczególności własność:

1) podmiotów odbierających odpady komunalne,

2) właścicieli nieruchomości.

4. Podmiot odbierający odpady komunalne zobowiązany jest stworzyć warunki właścicielowi nieruchomości do zbierania odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zebranych przez dostarczenie właścicielowi nieruchomości pojemników i worków do zbierania odpadów komunalnych. Realizację usługi określi właściciel nieruchomości z podmiotem odbierającym odpady komunalne.

5. Ilość, wytrzymałość i pojemność worków oraz pojemników usytuowanych na terenie nieruchomości musi być dostosowana do ilości osób uprawnionych do korzystania z danej nieruchomości z uwzględnieniem normatywnej ilości wszystkich odpadów komunalnych wytwarzanych przez jedną osobę na obszarze Gminy Żelazków. Ilość tę ustala się na średnim poziomie w wysokości: 25 l/tydzień/osobę na obszarze gminy.

6. Dopuszcza się stosowanie następujących pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz przy drogach publicznych:

1) pojemniki na odpady komunalne o pojemności 60 litrów (l), 80l, 120l, 240l, 1100l,

2) pojemniki z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego, o rozmiarach 60, 80, 120, 210, 1100, 1500L, i inne znormalizowane,

3) worki wykonane z LDPE o pojemności od 60l do 120l,

4) pojemniki (kontenery) o pojemności od 5 do 10 m3,

5) kosze uliczne o pojemności od 10l do 60l.

§ 9. 1. Do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych i selektywnie zbieranych, ustala się minimalną pojemność pojemnika/worka:

1) na nieruchomości zamieszkałej przez 1 - 2 osoby: jeden pojemnik o pojemności 60 l do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej po jednym worku z folii LDPE na odpowiednią frakcję odpadów gromadzonych selektywnie;

2) na nieruchomości zamieszkałej przez 3 - 4 osoby: jeden pojemnik o pojemności 80 l do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej po jednym worku z folii LDPE na odpowiednią frakcję odpadów gromadzonych selektywnie;

3) na nieruchomości zamieszkałej przez 5 - 6 osób: jeden pojemnik o pojemności 120 l do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej po dwa worki z folii LDPE na odpowiednią frakcję odpadów gromadzonych selektywnie;

4) na nieruchomości zamieszkałej przez 7 i więcej osób: jeden pojemnik o pojemności 240 l do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej po dwa worki z folii LDPE na odpowiednią frakcję odpadów gromadzonych selektywnie.

2. Dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi, istnieje możliwość zastosowania zbiorczych pojemników o wielkości co najmniej 1100 l dla zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej po sześć worków z folii LDPE na odpowiednią frakcje odpadów gromadzonych selektywnie lub odpowiednie pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

3. Dopuszcza się przy zachowaniu minimalnej pojemności, zastosowanie do gromadzenia odpadów komunalnych innych, niż zostały określone w ust. 1 znormalizowanych pojemników.

§ 10. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i budynków użyteczności publicznej minimalną pojemność pojemnika/worka przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości zmieszanych oraz zbieranych selektywnie odpadów komunalnych uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:

1) dla szkół wszelkiego typu - 2 l na każdego ucznia (studenta) i pracownika,

2) dla żłobków i przedszkoli - 2 l na każde dziecko i każdego pracownika,

3) dla lokali handlowych - 30 l na każde 10m2 powierzchni całkowitej, jednak, co najmniej jeden pojemnik 80 l na lokal,

4) dla punków handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak, co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt,

5) dla lokali gastronomicznych - 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak, co najmniej jeden pojemnik 120 l,

6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik 120 l,

7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 80 l na każdych 10 pracowników,

8) dla szpitali, internatów, koszar, sanatoriów, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko,

9) dla działek letniskowych - 60 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku i 5 l poza tym okresem.

2. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych przy wykonywaniu obowiązku zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z podmiotem odbierającym odpady komunalne, z uwzględnieniem średnich ilości stałych odpadów komunalnych określonych w wyżej wymienionym ustępie, a także do przechowywania i okazywania osobom upoważnionym do kontroli aktualnej umowy zawartej z podmiotem odbierającym odpady oraz dowodów zapłaty za usługę.

3. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych zlokalizowane przy drogach, na parkingach, placach i ulicach, w parkach i na zieleńcach oraz innych miejscach publicznych, powinny być tak zlokalizowane , aby były widoczne, a ich pojemność nie może być mniejsza niż 60 l.

§ 11. Paragraf 8 - 10 stosuje się odpowiednio do właścicieli nieruchomości, na których częściowo zamieszkują mieszkańcy oraz na których częściowo nie zamieszkują mieszkańcy (tzw. nieruchomości mieszane np. w części prowadzona działalność gospodarcza w części zabudowa mieszkaniowa).

§ 12. 1. Pojemniki o których mowa w Rozdziale 4 niniejszego Regulaminu, powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy niej na terenie własnej nieruchomości przy drodze publicznej. W przypadku braku takiej możliwości bezpośrednio przy ogrodzeniu przed posesją z wyjątkiem ulic i chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej utwardzonej nawierzchni. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest zobowiązany utrzymywać w czystości.

2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani zapewnić pracownikom podmiotu świadczącego usługi w zakresie utrzymania czystości i porządku dostęp do pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych w czasie ustalonym w harmonogramie odbioru, w sposób umożliwiający opróżnienie wyżej wymienionych bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów. Nie wystawienie ich w wyznaczonym terminie skutkuje nieodebraniem odpadów.

3. Obowiązek określony w ust.1 dotyczy także dostępu do urządzeń służących do gromadzenia nieczystości ciekłych.

4. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, a w szczególności utrzymywania ich w czystości oraz dezynfekowania, co najmniej raz w miesiącu w okresie letnim oraz raz na kwartał w pozostałych okresach.

Rozdział 5.
Sposób i częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości

§ 13. 1. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Nieprzestrzeganie tych wymogów może spowodować odmowę odbioru odpadów komunalnych i zgłoszenie tego faktu gminie przez podmiot odbierający odpady komunalne.

2. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki metali nie można wrzucać w szczególności metali łączonych z innymi materiałami, np. gumą.

3. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki opakowań wielomateriałowych nie należy wrzucać w szczególności opakowań ani materiałów innych aniżeli opakowania wielomateriałowe, np. tetra pak.

4. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych nie należy wrzucać w szczególności:

1) tworzyw sztucznych pochodzenia medycznego, mokrych folii,

2) opakowań i butelek po olejach i smarach, puszek i pojemników po farbach i lakierach,

3) opakowań po środkach chwasto- i owadobójczych.

5. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nieopakowaniowego nie należy wrzucać w szczególności:

1) ceramiki (porcelana, naczynia typu arco, talerze, doniczki),

2) luster,

3) szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z pozostałościami zawartości,

4) szkła budowlanego (szyby okienne, szkło zbrojone),

5) szyb samochodowych.

6. Do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nieopakowaniowej nie należy wrzucać w szczególności:

1) opakowań z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,

2) kalki technicznej,

3) prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów.

7. Nie należy umieszczać w koszach ulicznych, pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne śniegu, lodu, błota, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, przeterminowanych leków zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych a w koszach ulicznych także opadłych liści i ściętej trawy.

8. Nie należy umieszczać w pojemnikach do zbierania odpadów komunalnych odpadów pochodzących z działalności gospodarczej.

9. Do przydomowych kompostowników ani worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie należy wrzucać w szczególności odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.

§ 14. 1. Odpady komunalne są odbierane od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z następującą częstotliwością bez względu na rodzaj zabudowy:

a) z nieruchomości:

- odpady zmieszane - raz w miesiącu, za wyjątkiem miesięcy od maja do sierpnia dwa razy w miesiącu,

- papier - raz w miesiącu,

- metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe - raz w miesiącu,

- szkło - raz w miesiącu,

- odpady ulegające biodegradacji - 1 raz w miesiącach od kwietnia do października,

- popioły i żużle z palenisk domowych - w okresie grzewczym 2 razy w miesiącu od października do kwietnia,

b) w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

- odpady wielkogabarytowe - 2 razy w roku,

- odpady budowlane i rozbiórkowe - 2 razy w roku,

- zużyte opony - 2 razy w roku,

- komunalne odpady niebezpieczne, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - 1 dzień w tygodniu w godz. od 8.00 do 13.00 (sobota).

Rozdział 6.
Zasady gromadzenia i usuwania nieczystości ciekłych

§ 15. 1. Właściciel nieruchomości zabudowanej, podłączonej do gminnej sieci kanalizacji sanitarnej zobowiązany jest do posiadania umowy na odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

2. Właściciel nieruchomości zabudowanej, usytuowanej na terenach nieuzbrojonych w sieć kanalizacji sanitarnej winien wyposażyć nieruchomość w przydomową oczyszczalnię ścieków lub szczelne zbiorniki bezodpływowe, przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych. Wymagania techniczne oraz warunki budowy i eksploatacji tych urządzeń określają aktualnie obowiązujące przepisy budowlane i sanitarne.

3. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymania w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym zbiorników bezodpływowych do gromadzenia nieczystości ciekłych.

4. Pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe musi być dostosowana do potrzeb właściciela nieruchomości, a ich eksploatacja i opróżnianie musi być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wypływ nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego.

5. Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:

1) Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę;

2) Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

6. Każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez podmiot określony w ust.5.

7. W przypadku nieruchomości wyposażonych w lokalną oczyszczalnię ścieków komunalnych, właściciel tej nieruchomości zobowiązany jest do posiadania pozwolenia wodno-prawnego na odprowadzanie oczyszczonych ścieków do wód powierzchniowych lub do ziemi (dotyczy to odprowadzania ścieków w ilości przekraczającej wielkość 5m3/ dobę), wyników badań oczyszczonych ścieków oraz dokumentów za wywóz z oczyszczalni osadów i innych pozostałości technologicznych.

8. Właściciel nieruchomości wyposażonej w lokalną oczyszczalnię ścieków, odprowadzający ścieki w ilości do 5m3/dobę obowiązany jest okazać się dokumentem zgłoszenia danej instalacji w Urzędzie Gminy Żelazków.

9. Ilości nieczystości ciekłych odprowadzanych do zbiorników bezodpływowych ustala się na podstawie zużycia wody, określonego na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku w oparciu o przeciętne normy zużycia wody, wynikające z odrębnych przepisów powszechnie obowiązujących.

Rozdział 7.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 16. 1. Właściciele nieruchomości w ramach prawidłowego postępowania z odpadami dążą do zmniejszania ilości wytworzonych odpadów komunalnych oraz prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów dla osiągnięcia założonych celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.

2. Gmina Żelazków zgodnie z wojewódzkim planem gospodarki odpadami należy do regionu X, wobec powyższego odebrane od właścicieli nieruchomości zmieszane odpady komunalne, odpady zielone należy kierować do regionalnej instalacji- Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych "Orli Staw", Orli Staw 2, 62 - 834 Ceków.

3. W przypadku awarii instalacji zastępczą instalacją zostanie ta w regionie VIII.

Rozdział 8.
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

§ 17. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.

§ 18. 1. Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:

1) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt,

2) nie były uciążliwe dla innych osób,

3) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) nie zakłócały ciszy domowej, szczególnie w porze nocnej przez wycie, szczekanie albo inne głośne zachowanie.

2. Właściciel psa, wyprowadzając go na teren publiczny, zobowiązany jest do prowadzenia psa na smyczy lub w kagańcu, a psa rasy uznawanej za agresywną albo psa w typie tej rasy - na smyczy i w kagańcu. Powyższe zasady obowiązują także w budynkach wielorodzinnych, w pomieszczeniach wspólnego użytku takich jak: windy, korytarze, klatki schodowe oraz w innych obiektach, w których administrator dopuścił wprowadzanie zwierząt.

3. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu oraz w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, a właściciel psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem, co oznacza, iż pies reaguje w każdej sytuacji na komendę właściciela.

§ 19. 1. Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany do uprzątania zanieczyszczeń spowodowanych przez to zwierzę w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, w szczególności: klatek schodowych, wind, chodników, ulic, placów, parków, poprzez zebranie, zmycie lub usunięcie zanieczyszczeń w inny sposób.

2. Właściciel zwierzęcia domowego jest zobowiązany stosować się do zakazów wprowadzania psów lub innych zwierząt do lokali, budynków lub na określone tereny prywatne czy publiczne, określonych przez właścicieli lub zarządców tych lokali, budynków lub terenów (postanowienie to nie dotyczy opiekunów psów wykorzystanych do celów specjalnych).

§ 20. 1. Zabrania się właścicielom utrzymującym zwierzęta domowe :

1) wypuszczania zwierzęcia bez opieki właściciela,

2) pozostawiania zwierzęcia bez dozoru w miejscu publicznym.

2. Zwierzęta pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, wyłapywane i doprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt.

3. . Podmiotem uprawnionym do wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy jest schronisko lub inny podmiot, z którym gmina zawarła stosowną umowę.

4. W przypadku ustalenia właściciela zwierzęcia, które zostało złapane, koszty pobytu zwierzęcia w Schronisku oraz zapewnienia mu w tym czasie opieki weterynaryjnej ponosi jego właściciel, w wysokości wynikającej z cennika usług, ustalonego na dany rok przez schronisko.

Rozdział 9.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 21. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, jako takie.

2. . Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.);

2) wszelka uciążliwość hodowli dla środowiska w tym emisje będące jej skutkiem zostaną ograniczone do obszaru nieruchomości, na której jest prowadzona.

3. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na prywatnych posesjach jedynie dla potrzeb własnego gospodarstwa domowego.

4. Dopuszcza się prowadzenie hodowli i utrzymywanie gołębi w obrębie osiedli o zabudowie rozproszonej pod warunkiem, że działalność ta nie będzie uciążliwa dla innych mieszkańców i będzie prowadzona z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.

5. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązani są przestrzegać zapisów niniejszego Regulaminu, a ponadto:

1) gromadzić i usuwać powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości w taki sposób, aby nie przenikały one do wód powierzchniowych i podziemnych, co najmniej 10 m od linii rozgraniczającej nieruchomości,

2) nie powodować wobec osób trzecich uciążliwości takich jak hałas, odory itp.,

3) przestrzegać obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne,

4) usuwać odchody zwierzęce, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych,

5) zwierzęta padłe powinny zostać zgłoszone przez właściciela do zakładu utylizacji w celu ich odbioru i unieszkodliwiania przez zakład,

6) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

§ 22. Zabrania się chowu zwierząt gospodarskich :

1) w mieszkaniach i pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi,

2) w pomieszczeniach nie przeznaczonych do tego celu, w szczególności takich jak strychy, piwnice, komórki, garaże, balkony,

3) na nieruchomościach wpisanych na podstawie odrębnych przepisów przez właściwe organy do rejestru zabytków.

§ 23. Postanowienia § 22 nie mają zastosowania do chowu zwierząt gospodarskich :

1) utrzymywanych na terenach pracowniczych ogrodów działkowych,

2) przebywających w zakładach weterynaryjnych, zwierzyńcach, schroniskach dla zwierząt oraz stanowiących własność cyrków lub klubów sportowych,

3) pozostających we władaniu jednostek lub instytucji wojskowych, organów policji, służb porządkowych i ratowniczych,

4) utrzymywanych w instytucjach, pracowniach i laboratoriach dla celów naukowych, doświadczalnych i serologicznych.

Rozdział 10.
Wyznaczenie obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 24. 1. W celu zapobiegania powstawaniu chorób zakaźnych przenoszonych na ludzi i zwierzęta przez gryzonie w przypadku ich występowania zobowiązuje się właścicieli nieruchomości do niezwłocznego przeprowadzania deratyzacji niezależnie od terminów ustalonych w ust. 4.

2. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację miejsc oraz pomieszczeń nieruchomości, w szczególności takich, jak: węzły ciepłownicze i przyłącza, korytarze, pomieszczenia piwniczne, zsypy i komory zsypowe, osłony śmietnikowe, pomieszczenia produkcyjne i magazyny.

3. Do zwalczania szczurów i myszy należy używać preparatów (trutek) ogólnodostępnych, zatwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, o wysokiej skuteczności i relatywnie małej toksyczności dla środowiska naturalnego.

4. Trutkę należy wykładać dwukrotnie w ciągu roku: I termin - marzec - kwiecień, II termin wrzesień - październik, w ilości i według instrukcji stosowania danego preparatu.

5. Szczegółowe terminy przeprowadzania obowiązkowej deratyzacji obejmującej zasięgiem teren całej Gminy Żelazków określa Wójt Gminy w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział 11.
Postanowienia końcowe

§ 25. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.) oraz inne obowiązujące w tej mierze przepisy a objęte niniejszym Regulaminem.

2. Nie wykonanie obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie, zagrożone jest sankcjami określonymi w obowiązujących przepisach.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00