Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego rok 2016 poz. 5024

Uchwała nr XVII/113/2016 Rady Gminy Chocz

z dnia 27 lipca 2016r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2016r. poz. 446) oraz art. 4 ust 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2016r. poz 250), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pleszewie, Rada Miejska Gminy Chocz uchwala, co następuje:

§ 1. Celem zapewnienia należytego utrzymania czystości i porządku uchwala się "Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz" stanowiący załącznik do uchwały zwany dalej "Regulaminem".

§ 2. Traci moc uchwała nr XIX/116/2012 Rady Gminy Chocz z dnia 07 grudnia 2012 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Chocz oraz uchwała XXVI/155/2013 Rady Gminy Chocz z dnia 17 września 2013 roku w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chocz.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodniczący Rady


mgr Jan Woldański


Załącznik do Uchwały Nr XVII/113/2016
Rady Miejskiej Gminy Chocz
z dnia 27 lipca 2016 r.

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz

Rozdział 1.
Postanowienia Ogólne

§ 1. 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz, zwany dalej Regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz.

2. Pojęcia i definicje zawarte w regulaminie są tożsame z pojęciami i definicjami zawartymi w ustawach:

1) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

2) o odpadach;

3) o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

4) o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarczych;

5) o ochronie zwierząt gospodarskich;

6) o prawie budowlanym.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymanie tych urządzeń w należytym stanie technicznym i sanitarnym;

2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku gdy nie istnieje sieć kanalizacyjna, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do selektywnego zbierania następujących odpadów komunalnych:

1) tworzywa sztucznego m.in. butelki typu PET oraz opakowania po chemii gospodarczej;

2) szkła białego;

3) szkła kolorowego;

4) puszek aluminiowych i metali;

5) papieru;

6) odpadów niebezpiecznych i odpadów problemowych pochodzących z gospodarstw domowych takich jak przeterminowane leki, chemikalia farby i lakiery;

7) zużyte baterie i akumulatory;

8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;

9) meble i inne odpady wielkogabarytowe;

10) odpady budowlane i rozbiórkowe;

11) zużyte opony;

13) odpady zielone.

§ 4. 1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek niezwłocznego oczyszczenia ze śniegu, lodu i usunięcia śliskości z nawierzchni chodnika oraz usuwania błota i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego wzdłuż nieruchomości, przy czym za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy nieruchomości:

2. Obowiązek oczyszczenia ze śniegu i lodu powinien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych ani pojazdów oraz podjęcie działań w celu usunięcia lub ograniczenia śliskości chodnika. Piasek zużyty do tych celów należy usunąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego występowania.

§ 5. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się pod warunkiem, że czynności te są wykonywane na wydzielonych utwardzonych częściach nieruchomości, a powstające ścieki będą odprowadzane do kanalizacji sanitarnej lub do zbiornika bezodpływowego.

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się pod warunkiem dokonywania tych czynności na utwardzonych częściach nieruchomości, a powstające odpady, będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie technicznym, sanitarnym i porządkowym

§ 6. 1. Odpady komunalne mogą być zbierane w zamykanych i szczelnych typowych zestandaryzowanych pojemnikach, spełniających normę PN-EN 840 o pojemności 80l, 110l, 120l, 140l, 180l, 240l, 360l, 1100l oraz w kontenerach o pojemności od 2200l do 7000l.

2. Do zbierania odpadów przy drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego służą kosze uliczne o minimalnej pojemności 10l.

3. Ustala się następujące minimalne pojemności pojemników przy częstotliwości co najmniej 2 x w miesiącu dla nieruchomości:

1) 30l na mieszkańca, jednak co najmniej 1 pojemnik 110l na każdą nieruchomość;

2) dla szkół wszelkiego typu 5l na ucznia i pracownika;

3) dla żłobków i przedszkoli 3l na każde dziecko i pracownika;

4) dla lokali handlowych 50 l na każde 20 m2 powierzchni całkowitej lokalu lecz nie mniej niż jeden pojemnik 110l na jeden lokal;

5) dla punktów handlowych poza lokalem 50l na każdego pracownika, jednak nie mniej niż jeden pojemnik 110l na każdy punkt;

6) dla szpitali, internatów i hoteli itp 10 l na jedno łóżko;

7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu dla pomieszczeń biurowych i socjalnych pojemnik 110l na 10 zatrudnionych;

8) dla lokali gastronomicznych 10l na jedno miejsce;

9) dla urzędów, instytucji itp. 5l na jednego pracownika;

10) dla cmentarzy co najmniej 2m3 na 0,5 ha powierzchni cmentarza;

11) dla domków letniskowych i innych obiektów rekreacyjno-wypoczynkowych, conajmiej 30l na osobę, jednak nie mniej niż 1 jeden pojemnik 110l na jeden punkt.

4. Na każdej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy powinien się znajdować pojemnik o pojemności będącej co najmniej iloczynem liczby osób mieszkańców na terenie nieruchomości i obowiązującej dla danej nieruchomości normatywnej ilości odpadów, jednak nie mniej niż 1 pojemnik 110l na nieruchomość.

5. W przypadku budynków wielorodzinnych należy ustawić co najmniej jeden pojemnik stały o pojemności 110l na jedno mieszkanie lub kontener dla budynków wielorodzinnych o minimalnej pojemności będącej iloczynem liczby mieszkańców i normatywnej pojemności 30l na jednego mieszkańca.

6. Właściciele nieruchomości są zobowiązani dostosować pojemności pojemników do ilości odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości.

§ 7. 1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się kontenery, pojemniki i worki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w regulaminie z tym, że powinny być utrzymane w następującej kolorystyce:

1) niebieski - z przeznaczeniem na makulaturę;

2) biały - z przeznaczeniem na szkło białe;

3) zielony - z przeznaczeniem na szkło kolorowe;

4) żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne.

2. Na terenach zabudowy wielorodzinnej pojemniki typu dzwon i dzwon siatkowy o pojemności 1,8-2,8 m3 do zbiórki odpadów segregowanych tworzące gniazdo do segregacji, powinny mieć zbliżony do siebie kształt i wymiary odpowiadające kolorystyce przyjętej w Regulaminie.

§ 8. 1. W zabudowie jednorodzinnej do zbierania odpadów selektywnie zbieranych należy stosować pojemniki lub worki o pojemności nie mniejszej niż 80l dla szkła, 120l dla makulatury i tworzyw sztucznych przy ich wywozie 1 x w miesącu.

2. W zabudowie wielorodzinnej na jedną osobę powinno przypadać co najmniej 10l pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów przy czym nie mniej niż 1 m3 dla szkła i papieru i 1,5 m3 dla tworzyw sztucznych przy wywozie 1 x w miesiącu.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposoby pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych

§ 9. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Pojemniki i worki na odpady należy umieszczać w sposób dostępny dla podmiotu odbierającego odpady bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, należy je wystawić na chodnik przed wejściem na teren nieruchomości.

3. Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości z zastrzeżeniem ust. 4. określa poniższa tabela:

Rodzaj odpadu

Nieruchomość w zabudowie jednorodzinnej

Nieruchomość w zabudowie wielorodzinnej

Nieruchomość niezamieszkała na której powstają odpady

odpady zmieszane

2 x w miesiącu

2 x w miesiącu

2 x w miesiącu

papier

1 x w miesiącu

1 x w miesiącu

1 x w miesiącu

szkło

1 x w miesiącu

1 x w miesiącu

1 x w miesiącu

tworzywa sztuczne

1 x w miesiącu

1 x w miesiącu

1 x w miesiącu

4. Odpady komunalne zmieszane z budynków wielolokalowych będą odbierane po uprzednim zgłoszeniu przez zarządcę, nie rzadziej niż raz w tygodniu.

5. Odpady zielone, które będą zbierane na terenie nieruchomości powinny być:

1) składowane na przydomowym kompostowniku;

2) dostarczone na własny koszt do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych lub do kompostowni.

6. Odpady selektywnie zbierane takie jak przeterminowane leki, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony meble i inne odpady wielkogabarytowe zbierane będą w punktach wyznaczonych na terenie gminy Chocz.

7. Odpady budowlane i rozbiórkowe, chemikalia, farby i lakiery, mieszkańcy mogą przekazywać samodzielnie i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych znajdującego się poza terenem gminy Chocz.

8. Kosze uliczne będą opróżniane z częstotliwością nie mniejszą niż 2 x w miesiącu.

§ 10. 1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości
w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 11. 1. Nieruchomość, na której przebywają swobodnie zwierzęta domowe powinna być ogrodzona i zabezpieczona
w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierząt poza jej obszar.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązuje się do natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez te zwierzęta w obiektach i na terenach przeznaczonych do wspólnego użytkowania, za wyjątkiem osób niewidomych, korzystających z psów przewodników.

3. osobom utrzymującym zwierzęta domowe nie wolno dopuszczać do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe.

4. Zwolnienie psa z kagańca jest dozwolone tylko na terenie nieruchomości ogrodzonej odpowiednio oznaczonej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

Rozdział 6.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 12. 1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich wyłączonych z produkcji rolniczej jest zabronione.

2. Zakaz utrzymywania zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, strefy przemysłowe itp.

3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1-2 nie dotyczy zwierząt gospodarskich utrzymywanych na własne potrzeby pod warunkiem, że prowadzący chów zwierząt przestrzegają poniższych zasad:

1) gromadzą i usuwają nieczystości w tym obornik w sposób nie powodujący uciążliwości dla okolicznych mieszkańców ani zanieczyszczenia środowiska;

2) przestrzegają przepisów sanitarno - epidemiologicznych.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 13. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do przeprowadzania, deratyzacji na terenie nieruchomości co najmniej raz w roku. Obowiązek ten w odniesieniu do właścicieli nieruchomości budynków jednorodzinnych może być realizowany tylko w miare potrzeby.

2. Na terenie nieruchomości, na której prowadzona jest deratyzacja należy umieścić informację o wyłożeniu trutki.


Uzasadnienie

do Uchwały Nr XVII/113/2016
Rady Miejskiej Gminy Chocz

z dnia 27 lipca 2016 r.

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chocz

Nowelizacja ustawy z dnia 28 listopada o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, wprowadziła m in. zapis w art. 6r pkt 3b dopuszczający zróżnicowanie częstotliwości odbioru odpadów. Zróżnicowanie to ma polegać na tym, iż w okresie od kwietnia do października odbiór odpadów komunalnych z terenów zabudowy wielorodzinnej nie może być rzadszy niż 1 x w tygodniu natomiast w zabudowie jednorodzinnej nie rzadszy niż 1 x na dwa tygodnie dla części miejskiej gminy.

Miejscowość Chocz z dniem 1 stycznia 2015 roku uzyskała prawa miejskie dlatego też podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.

Ponadto dotychczasowa uchwała ws. Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Chocz zachowuje moc na okres na jaki została wydana jednak nie dłużej niż na 18 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji z 28 listopada 2014 roku tj do dnia 31 lipca 2016r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00