Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2014 poz. 5603

Uchwała nr XLVII/604/2014 Rady Gminy Rudziniec

z dnia 30 października 2014r.

w sprawie zwolnień nieruchomości położonych na terenie Gminy Rudziniec, z podatku od nieruchomości w ramach zasady de minimis

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. z 2013r.  poz 594 z późń. zm.) art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2014 r., poz. 849) po zgłoszeniu projektu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Rada Gminy Rudziniec

uchwala

§ 1. Na warunkach określonych w niniejszej uchwale zwalnia się z podatku od nieruchomości;

1) budynki i budowle stanowiące nowe inwestycje,

2) grunty działek na których położone są budynki i budowle, o których mowa w pkt 1,

3) grunty, budynki i budowle lub ich części zajęte  na  prowadzenie  działalności  gospodarczej przez podmioty podejmujące po raz pierwszy działalność na terenie Gminy Rudziniec,

4) grunty, budynki i budowle lub ich części  zajęte  na  prowadzenie  działalności  gospodarczej jeżeli powstały nowe miejsca pracy lub nastąpił wzrost zatrudnienia na warunkach określonych w § 5 lub w § 6 niniejszej uchwały.

§ 2. 1. Przez nową inwestycję należy rozumieć;

a) nowo wybudowane budynki i budowle zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

b) budynki i budowle przebudowane zgodnie z przepisam i ustawy Prawo budowlane, jeżeli w wyniku przebudowy nastąpił przyrost powierzchni użytkowej zajętej na działalność gospodarczą lub wzrost wartości budowli zajętych na działalność gospodarczą,

c) budynki, budowle które w wyniku zmiany sposobu użytkowania dokonanej stosownie do przepisów ustawy Prawo budowlane, zajęte zostały na prowadzenie działalności gospodarczej.

2. Przez przedsiębiorcę należy rozumieć podatnika podatku od nieruchomości prowadzącego działalność gospodarczą na terenie Gminy Rudziniec.

3. Przez grunty, budynki lub budowle wymienione w § 1 należy rozumieć grunty, budynki i budowle wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

§ 3. 1. Nabycie prawa do zwolnienia na mocy niniejszej uchwały, o którym mowa w § 1 pkt. 1 i 2 następuje maksymalnie na okres 5 lat podatkowych.

2. Nabycie prawa do zwolnienia na mocy niniejszej uchwały, o którym mowa w § 1 pkt 3 i 4 następuje maksymalnie na okres 3 lat podatkowych.

§ 4. 1. Zwolnienie o którym mowa w § 1, stanowi pomoc de minimis, a jej udzielenie następuje z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. O postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.) na zasadach określonych w Rozporządzeniu Komisji ( UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 roku w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis ( Dz. Urz. Unii Europejskiej L 352/1 z dnia 24 grudnia 2013r.) zwanego dalej rozporządzeniem.

2. Przepisów uchwały nie stosuje się do pomocy podmiotom działającym w sektorach wymienionych w art. 1 ust. 1 ww. rozporządzenia.

§ 5. 1. Warunkiem uzyskania zwolnienia o którym mowa w § 1 pkt 1 i 2 jest zrealizowanie w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy nowej inwestycji, w wyniku której  został zatrudniony na podstawie umowy o pracę co najmniej jeden pracownik w przeliczeniu na pełen etat.

2. Z zastrzeżeniem § 8 niniejszej uchwały zwolnienie o którym mowa w § 1 pkt 1 i 2 przysługuje w zależności od liczby zatrudnionych pracowników na okres i w wartości określonej w poniższej tabeli

I rok

II rok

III rok

IV rok

V rok

1.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 1 pracownika


50%


50%


40%


30%


20%

2.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 2 pracowników


70%


70%


60%


50%


40%

3.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 3 pracowników


80%


80%


70%


60%


50%

4.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 4 pracowników


90%


90%


80%


70%


60%

5.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 8 pracowników


100%


100%


90%


80%


70%

3. Warunek zatrudnienia nowych pracowników, uważa się za spełniony, jeżeli inwestycja spowodowała wzrost zatrudnienia w stosunku do poziomu zatrudnienia przed dokonaniem inwestycji. Warunek uznaje się za spełniony także wtedy, gdy nowe miejsca pracy utworzył przedsiębiorca inny niż podatnik wykorzystując budynki, grunty lub budowle stanowiące nową inwestycję, na podstawie zawartej umowy.

§ 6. 1. Warunkiem uzyskania zwolnienia o którym mowa w § 1 pkt 3 jest zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełen etat co najmniej dwóch pracowników w związku z rozpoczętą działalnością gospodarczą.

2. Warunkiem uzyskania zwolnienia, o którym mowa w § 1 pkt 4 jest zatrudnienie w bieżącym roku podatkowym na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełen etat co najmniej dwóch pracowników w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

3. Z zastrzeżeniem § 8 niniejszej uchwały zwolnienie, o którym mowa w § 1 pkt 3 i 4 przysługuje w zależności od liczby zatrudnionych pracowników na okres i w wartości określonej w poniższej tabeli

I rok

II rok

III rok

1.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 2 pracowników


50%


40%


25%

2.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 3 pracowników


60%


50%


30%

3.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 4 pracowników


70%


60%


35%

4.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 6 pracowników


80%


70%


40%

5.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 8 pracowników


90%


80%


45%

6.

Jeżeli zatrudniono co najmniej 10 pracowników


100%


90%


50%

§ 7. 1. Zwolnienie od podatku przysługuje, jeżeli zwiększony poziom zatrudnienia zostanie utrzymany w roku podatkowym za które przysługuje zwolnienie.

2. Po spełnieniu warunków określonych w § 5 ust. 1, § 6 ust. 1 i 2 Podatnik nabywa prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości z zastrzeżeniem, że w oparciu o zapisy niniejszej uchwały oraz poprzednio obowiązującej uchwały Rady Gminy Rudziniec w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach zasady de minimis, Podatnik nabywa prawo do otrzymania pomocy de minimis wyłącznie jeden raz.

3. Nabycie prawa do zwolnienia uwarunkowane jest brakiem zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym jest Wójt Gminy Rudziniec.

§ 8. 1. Przedsiębiorca ubiegający się o pomoc zobowiązany jest do złożenia;

a) wniosku o udzielenie pomocy de minimis zawierającego podstawowe informacje o przedsiębiorcy oraz o rodzaju inwestycji,

b) wykazu przedmiotów opodatkowania związanych z realizacją inwestycji, o której mowa § 1 pkt 1 i 2,

c) wykazu przedmiotów opodatkowania zajętych na cele prowadzenia działalności gospodarczej, w przypadku ubiegania się o zwolnienie na podst. § 1 pkt 3 i 4 niniejszej uchwały,

d) dokumentu potwierdzającego stan zatrudnienia ( ilość etatów) na dzień zakończenia inwestycji oraz dokumentu potwierdzającego stan zatrudnienia (ilość etatów) w miesiącu złożenia wniosku, w przypadku o którym mowa w § 1 pkt 1 i 2,

e) dokumentu potwierdzającego stan zatrudnienia ( ilość etatów) na dzień złożenia wniosku, w przypadku o którym mowa w § 1 pkt 3,

f) dokumentu potwierdzającego stan zatrudnienia w danym roku podatkowym przed zwiększeniem poziomu zatrudnienia oraz dokumentu potwierdzającego stan zatrudnienia na dzień złożenia wniosku, w przypadku o którym mowa w § 1 pkt 4,

g) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

h) informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311), dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis,

i) tytułu prawnego do nieruchomości,

j) wpisu do rejestru działalności gospodarczej lub odpisu z KRS,

k) oświadczenia o miejscu prowadzenia działalności,

l) pozwolenia na użytkowanie budynku lub budowli powstałej w wyniku  nowej inwestycji,

m) innych dokumentów, o które wystąpi organ podatkowy udzielający pomocy, mających na celu uwiarygodnienie prawa do zwolnienia z podatku.

2. Przedsiębiorca korzystający z pomocy jest zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie na wniosek organu udzielającego pomocy - dodatkowych informacji niezbędnych dla jej oceny oraz prawidłowego jej nadzorowania i monitorowania.

3. Brak któregoś z w/w dokumentów lub uniemożliwienie wglądu do oryginałów dokumentów oznacza, że przedsiębiorca nie spełnił warunków wynikających z niniejszej uchwały i pozbywa się prawa do udzielenia pomocy.

4. Udzielenie pomocy na zasadach określonych w niniejszej uchwale następuje od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym przedsiębiorca ubiegający się o pomoc złożył wniosek o przyznanie zwolnienia ( wraz z kompletem dokumentów),  spełniający wszystkie wymogi formalne.

§ 9. 1. Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia z podatku od nieruchomości na podstawie niniejszej uchwały zobowiązany jest do składania najpóźniej do 15 stycznia każdego roku objętego przedmiotowym zwolnieniem;

a) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

b) oświadczenia przedsiębiorcy lub podmiotu zatrudniającego o utrzymanym poziomie zatrudnienia na podstawie którego uzyskał zwolnienie z podatku od nieruchomości na podstawie niniejszej uchwały,

c) informacji o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.

2. Na podstawie informacji otrzymanych od przedsiębiorcy organ podatkowy udzielający pomocy dokonuje oceny udzielonej pomocy ze szczególnym uwzględnieniem przekroczenia dopuszczalnej wielkości tej pomocy.

§ 10. 1. Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości udzielonego na podstawie niniejszej uchwały i zobowiązany jest do zapłaty podatku od nieruchomości za cały okres zwolnienia wraz z odsetkami od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997roku Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy;

a) wprowadzi organ podatkowy udzielający pomocy w błąd co do spełnienia warunków od których uzależnione jest zwolnienie z podatku od nieruchomościach,

b) nie dotrzyma warunków wynikających z § 9 ust. 1, § 11

2. Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości udzielonego na podstawie niniejszej uchwały i zobowiązany jest do zapłaty za dany rok podatkowy, podatku od nieruchomości wraz z odsetkami od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, w przypadku gdy;

a) postawiony zostanie w stan likwidacji lub ogłoszona zostanie jego upadłość,

b) nie spełnił warunku wynikającego z § 7 ust. 1 niniejszej uchwały,

c) na koncie podatnika wystąpi zaległość dłuższa niż 14 dniowa z tytułu podatków i opłat lokalnych, dla których organem podatkowym jest Wójt Gminy Rudziniec.

§ 11. 1. Przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić pisemnie organ podatkowy udzielający pomocy o utracie warunków do przedmiotowego zwolnienia lub zmianie mającej wpływ na wielkość udzielanej pomocy, najpóźniej w terminie 7 dni od daty powstania okoliczności powodujących taką utratę bądź zmianę.

2. Przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić organ udzielający pomocy publicznej o każdym przypadku otrzymania pomocy de minimis w okresie zwolnienia oraz o innej pomocy otrzymanej w związku z inwestycją o której mowa w niniejszej uchwale najpóźniej w terminie 7 dni od daty jej otrzymania.

3. Przy składaniu informacji o których mowa w § 8 ust. 1 litera g przedsiębiorca zobowiązany jest wartość otrzymanej pomocy wyrazić w kwocie pieniężnej po przeliczeniu jej - zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - w sposób pozwalający na ustalenie kwoty, jaką otrzymałby przedsiębiorca, gdyby została udzielona w formie dotacji.

§ 12. Pomoc udzielona na podstawie niniejszej uchwały podlega kumulacji z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych oraz z każdą pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych lub tego samego środka finansowania ryzyka.

§ 13. Uchwała obowiązuje od dnia wejścia w życie do 31 grudnia 2020 roku z zastrzeżeniem, że będzie ona zgodna z regulacjami prawnymi obowiązującymi w tym czasie na obszarze Unii Europejskiej.

§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Rudziniec.

§ 15. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia.

Przewodniczący Rady Gminy


Bernard Kukowka

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00