Akt prawny
Alerty
Uchwała nr XLVI/926/14 Rady Miasta Tychy
z dnia 30 października 2014r.
w sprawie powołania Tyskiej Rady Seniorów oraz nadania jej statutu
Na podstawie art. 5c ust. 2 i ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.), na wniosek zainteresowanych środowisk, po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi, po zaopiniowaniu przez Komisję Samorządową,
Rada Miasta Tychy uchwala:
§ 1
Powołuje się Tyską Radę Seniorów zwaną dalej Radą.
§ 2
Tryb wyboru członków Rady oraz zasady działania Rady określa statut, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 3
Odpowiedzialny za wykonanie uchwały jest Prezydent Miasta Tychy.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Przewodniczący Rady Miasta Tychy |
Załącznik do Uchwały Nr XLVI/926/14
Rady Miasta Tychy
z dnia 30 października 2014 r.
Statut
Tyskiej Rady Seniorów
§ 1
Statut określa w szczególności tryb wyboru członków i zasady działania Tyskiej Rady Seniorów, zwanej dalej „Radą”.
§ 2
1. Siedzibą i obszarem działania Rady jest Miasto Tychy.
2. Obsługę techniczną niezbędną do funkcjonowania Rady zapewnia Prezydent Miasta Tychy.
3. Koszty działania Rady pokrywane są z budżetu miasta Tychy.
§ 3
Rada działa głównie w następujących obszarach:
1) zapobieganie i przełamywanie marginalizacji seniorów.
2) wspieranie aktywności ludzi starszych.
3) profilaktyka i promocja zdrowia seniorów.
4) przełamywanie stereotypów na temat seniorów i starości oraz budowanie ich autorytetu.
5) rozwój form wypoczynku, dostępu do edukacji i kultury.
6) mieszkalnictwo dla seniorów.
7) współpraca międzypokoleniowa.
§ 4
1. Rada ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny w kwestiach związanych z osobami starszymi i działaniami podejmowanymi na ich rzecz przez działające w mieście instytucje publiczne, organizacje pozarządowe, uniwersytet trzeciego wieku i kluby seniora, w zakresie określonym w § 3.
2. Do zadań Rady o charakterze konsultacyjnym należy w szczególności:
1) wyrażanie na wniosek Rady Miasta, Prezydenta Miasta, instytucji publicznej, organizacji pozarządowej, uniwersytetu trzeciego wieku lub z własnej inicjatywy opinii o projektach uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących osób starszych oraz działań realizowanych na ich rzecz przez instytucje publiczne, organizacje pozarządowe lub uniwersytet trzeciego wieku;
2) wyrażanie opinii o programie współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie dotyczącym osób starszych lub działań realizowanych na ich rzecz;
3) wyrażanie opinii o sprawozdaniu z realizacji programu współpracy miasta z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie dotyczącym osób starszych lub działań realizowanych na ich rzecz.
3. Do zadań Rady o charakterze doradczym należy w szczególności:
1) wyrażanie na wniosek Rady Miasta, Prezydenta Miasta, instytucji publicznej, organizacji pozarządowej, uniwersytetu trzeciego wieku lub z własnej inicjatywy opinii w sprawach dotyczących osób starszych;
2) określanie sytuacji osób starszych oraz rekomendacja działań na rzecz poprawy jakości ich życia.
4. Do zadań Rady o charakterze inicjatywnym należy w szczególności:
1) inicjowanie debaty publicznej na temat sytuacji osób starszych, jakości ich życia i działań podejmowanych na ich rzecz przez instytucje publiczne, organizacje pozarządowe i uniwersytet trzeciego wieku;
2) inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do integracji społecznej seniorów, poprawienia jakości ich życia, wzmacniania ich aktywności obywatelskiej oraz służących ochronie praw i poszanowaniu godności osób w wieku senioralnym.
§ 5
1. Rada liczy 15 członków, w tym przedstawicieli osób starszych oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz osób starszych, w szczególności przedstawicieli organizacji pozarządowych, podmiotu prowadzącego uniwersytet trzeciego wieku, klubów seniora działających przy instytucjach publicznych, spółdzielniach mieszkaniowych i zakładach pracy prowadzących działalność na terenie Miasta Tychy.
2. Kandydatami na członków rady mogą być:
1) przedstawiciele osób starszych - mieszkańcy Miasta Tychy, posiadający poparcie co najmniej 15 mieszkańców Miasta Tychy powyżej 60. roku życia,
2) przedstawiciele podmiotów działających na rzecz osób starszych, desygnowani przez te podmioty w trybie zgodnym z ich wewnętrznymi regulacjami.
3. Lista osób popierających kandydata zawiera: imię (imiona) i nazwisko popierającego, jego adres zamieszkania, nr ewidencyjny Pesel oraz podpis.
4. Każdy z podmiotów wymienionych w § 5 ust. 1 może zgłosić jednego kandydata na członka Rady na każde rozpoczęte 300 członków organizacji.
5. Zgłoszeń kandydatów dokonuje się w formie pisemnej w terminie określonym w § 6 ust.2. Zgłoszenie zawiera: imię (imiona) i nazwisko kandydata, jego adres zamieszkania, nr ewidencyjny Pesel, w przypadku zgłoszenia przez:
1) przedstawiciela osób starszych - podpis kandydata;
2) podmioty działające na rzecz osób starszych - nazwę podmiotu i podpis reprezentanta.
6. Do zgłoszenia kandydata dołącza się jego pisemną zgodę na kandydowanie.
§ 6
1. Prezydent Miasta Tychy podaje do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu naboru kandydatów na członków Rady, poprzez publikację w prasie lokalnej i w Biuletynie Informacji Publicznej oraz umieszczenie na tablicy informacyjnej Urzędu Miasta Tychy.
2. Nabór kandydatów na członków Rady kończy się po upływie 30 dni od daty jego opublikowania w prasie lokalnej.
3. W przypadku pierwszego naboru kandydatów na członków Rady informację, o której mowa w ust. 1 publikuje się w styczniu 2015 r.
4. W przypadku kolejnych kadencji Rady informację, o której mowa w ust. 1 publikuje się nie później niż 60 dni przed upływem kadencji Rady .
§ 7
1. Prezydent Miasta Tychy, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zakończenia przyjmowania zgłoszeń kandydatów, ogłasza w sposób określony w § 6 ust. 1. informację o terminie i miejscu otwartego spotkania poświęconego wyborom członków Rady.
2. Organizację i obsługę spotkania zapewnia Prezydent Miasta Tychy, powołując w tym celu komisję ds. obsługi spotkania oraz ustalenia wyników wyborów do Rady, zwaną dalej „komisją”. W skład komisji wchodzi pięć osób, w tym 3 osoby wskazane przez Prezydenta Miasta i 2 osoby wskazane przez Przewodniczącego Rady Miasta.
3. Członkowie Rady wybierani są w głosowaniu bezpośrednim, tajnym, na spotkaniu, o którym mowa w ust. 1.
4. Uprawnionymi do oddania głosu na kandydata do Rady są mieszkańcy miasta Tychy, którzy ukończyli 60. rok życia, obecni na spotkaniu, o którym mowa w ust. 1.
5. Z przeprowadzonych wyborów sporządza się protokół zawierający dane kandydatów oraz liczbę głosów, jaką otrzymali.
6. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów, spośród przedstawicieli o których mowa w § 5 ust. 2.
7. W przypadku równej liczby głosów przy ostatnim mandacie na liście przeprowadza się losowanie tych kandydatur, których ta sytuacja dotyczy.
8. Losowanie przeprowadza komisja. Z przeprowadzonego losowania sporządza się protokół.
9. Prezydent Miasta podaje do publicznej wiadomości informację o wynikach wyborów Rady w terminie 14 dni od dnia ich zakończenia, w sposób określony w § 6 ust. 1.
10. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych kandydatów jest mniejsza niż 15, spotkanie, o którym mowa w § 7 ust. 9 nie odbywa się, a powtórny nabór kandydatów na członków Rady ogłasza się po upływie najpóźniej 12 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o rozpoczęciu poprzedniego naboru.
§ 8
1. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez Prezydenta Miasta Tychy.
2. Członkowie Rady pełnią swoje funkcje społecznie.
3. Ustanie członkostwa w Radzie następuje wskutek:
1) pisemnego zrzeczenia się członkostwa,
2) nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Rady,
3) śmierci,
4) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
5) trwalej niezdolności do pełnienia obowiązków członka Rady z powodu choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim,
6) wniosku podmiotu reprezentowanego przez członka Rady.
4. W przypadku zmniejszenia liczby członków Rady w związku z sytuacją określoną w ust. 3. skład Rady uzupełnia się o osobę, która na spotkaniu, o którym mowa w § 7 ust. 1 otrzymała kolejno najwyższą liczbę głosów.
§ 9
1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
2. Odwołanie osoby pełniącej funkcję, o której mowa w ust. 1 następuje w trybie określonym dla jej powołania, na wniosek tej osoby, lub co najmniej 1/3 członków Rady.
3. Przewodniczący Rady kieruje jej pracami i reprezentuje Radę na zewnątrz, a w szczególności:
1) ustala termin posiedzenia i porządek obrad,
2) zwołuje posiedzenia,
3) powiadamia członków Rady o terminie, godzinie i miejscu posiedzenia,
4) przesyła członkom Rady projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem obrad,
5) prowadzi posiedzenia,
6) zaprasza na posiedzenia Rady przedstawicieli organizacji i instytucji, które nie mają w Radzie swojej reprezentacji,
7) podejmuje decyzje w sprawie trybu pracy Rady nad projektem uchwały lub innymi materiałami przekazanymi radzie do zaopiniowania,
8) przedstawia Przewodniczącemu Rady Miasta Tychy sprawozdanie z funkcjonowania Rady w roku ubiegłym najpóźniej do dnia 31 marca kolejnego roku,
9) przekazuje podjęte uchwały Przewodniczącemu Rady Miasta Tychy, z określeniem celu ich przekazania.
4. Zwoływanie i prowadzenie pierwszego posiedzenia Rady nowej kadencji do momentu wyboru jej przewodniczącego należy do Przewodniczącego Rady, której kadencja upływa.
Pierwsze posiedzenie pierwszej kadencji Rady zwołuje i prowadzi Przewodniczący Rady Miasta Tychy, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady. Termin pierwszego posiedzenia Rady ustala się do 21 dni od daty ogłoszenia wyników wyborów.
5. W przypadku braku możliwości pełnienia swoich obowiązków przez Przewodniczącego Rady, zastępuje go Wiceprzewodniczący Rady.
6. Posiedzenia Rady są jawne i odbywają się co najmniej raz na kwartał.
7. O posiedzeniu Rady zawiadamia się członków Rady oraz Przewodniczącego Rady Miasta najpóźniej 7 dni przed ustalonym terminem obrad. Zawiadomienie przekazane drogą elektroniczną z wykorzystaniem Internetu uważa się za dostarczone z dniem jego wysłania.
8. Posiedzenia Rady są protokołowane. Protokół powinien zawierać w szczególności:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia
2) ustalony porządek obrad
3) listę członków Rady obecnych na posiedzeniu
4) stwierdzenie ważności obrad
5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia
6) zwięzły opis przebiegu obrad
7) teksty podjętych decyzji wraz z wynikiem głosowania
8) podpis osoby sporządzającej protokół oraz Przewodniczącego Rady.
9. Protokoły z posiedzeń, listy obecności i inna dokumentacja Rady przechowywana jest w siedzibie Rady.
10. Decyzje Rady podejmowane są w postaci uchwał, opinii, stanowisk i apeli.
11. Decyzje Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ składu Rady.
§ 10
Zmiany niniejszego statutu wprowadzane są w trybie przewidzianym dla jego przyjęcia.