Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego rok 2015 poz. 1343

Uchwała nr V/34/2015 Rady Miejskiej Będzina

z dnia 25 lutego 2015r.

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu udzielania dotacji celowej ze środków budżetu miasta do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.), art. 403 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 z późn. zm.), uchwały Nr XXXI/316/2012 Rady Miejskiej Będzina z dnia 19 grudnia 2012 r. sprawie przyjęcia "Miejskiego programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Będzina" oraz uchwały Nr III/11/2014 Rady Miejskiej Będzina z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie budżetu miasta Będzina na 2015 rok, po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 234 poz. 1536 z późn. zm.)

Rada Miejska Będzina
uchwala:

§ 1. Zatwierdzić Regulamin udzielania dotacji celowej ze środków budżetu miasta do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i położonych na terenie miasta Będzina, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Prezydent Miasta określi w drodze zarządzenia wzór: wniosku, zgłoszenia, umowy, protokołu, które obowiązywać będą podmioty ubiegające się o dotację celową zadania.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Będzina.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego

Przewodniczący Rady Miejskiej Będzina


Krzysztof Dudziński


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity - Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej m.in. w zakresie gospodarki odpadami. Udzielanie dotacji celowej do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina ma na celu przyspieszenie usunięcia i utylizacji azbestu znajdującego się na terenie miasta Będzina, a tym samym poprawę jakości naszego środowiska i otoczenia. Projekt uchwały poddano konsultacjom społecznym zgodnie z uchwałą Nr LIV/958/2010 Rady Miejskiej Będzina z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie konsultowania z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. W zarządzonym terminie żaden z uprawnionych podmiotów nie wniósł uwag i opinii do ww. projektu uchwały.


Załącznik do uchwały Nr V/34/2015
Rady Miejskiej Będzina
z dnia 25 lutego 2015 r.

Regulamin udzielania dotacji celowej ze środków budżetu miasta do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina

Rozdział 1.
Przepisy ogólne

I. Miasto Będzin udzieli dotacji celowej z budżetu miasta właścicielom nieruchomości, tj.:

a) wspólnotom mieszkaniowym

b) spółdzielniom mieszkaniowym,

c) osobom prawnym,

d) kościołom i innym związkom wyznaniowym,

do demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina.

II. Dotacja nie obejmuje budynków, w których prowadzona jest działalność gospodarcza. Wyjątek stanowią budynki pełniące funkcję mieszkaniową, w których do 20% powierzchni użytkowej przeznaczone jest pod działalność gospodarczą.

III. Dotacja obejmuje koszty demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji zawierających azbest z budynków mieszkalnych i gospodarczych w części nie stanowiącej pomocy publicznej lub pomocy de minimis, tj.:

1) w przypadku Wspólnot Mieszkaniowych dotację proporcjonalnie pomniejsza się o udział procentowy powierzchni wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej w budynkach w całkowitej powierzchni budynków,

2) w przypadku Spółdzielni Mieszkaniowych dotację proporcjonalnie pomniejsza się o udział procentowy powierzchni wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej i powierzchni lokali mieszkalnych, zajmowanych przez osoby fizyczne z tytułu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, w budynkach w całkowitej powierzchni budynków,

3) w przypadku osób prawnych dotację proporcjonalnie pomniejsza się o udział procentowy powierzchni wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej w budynkach w całkowitej powierzchni budynków.

IV. O dotację może ubiegać się wnioskodawca, który dokona czynności demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest po podpisaniu umowy z Miastem Będzin.

Rozdział 2.
Warunki udzielenia dotacji

I. Z budżetu Miasta Będzina udzielana będzie dotacja do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina.

II. Dotacja jest udzielana jednorazowo na wniosek i stanowi częściową refundację poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów związanych z zadaniem polegającym na demontażu, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest.

III. Wysokość dotacji jest uzależniona od poniesionych nakładów finansowych wnioskodawcy i wynosi 1,00 zł za jeden kilogram usuniętych i przekazanych do unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest, na dany obiekt budowlany, jednak nie więcej niż 20% zabezpieczonych na ten cel środków w budżecie miasta Będzina.

IV. Wysokość kwoty dotacji zostanie określona w umowie o dotację stanowiącą załącznik do zarządzenia prezydenta miasta w sprawie zatwierdzenia wzoru wniosku, zgłoszenia, umowy i protokołu stanowiących załączniki do Regulaminu udzielania dotacji celowej ze środków budżetu miasta do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina.

V. Dotacje będą udzielane do wyczerpania środków finansowych przyjętych na przedmiotowy cel w danym roku kalendarzowym.

Rozdział 3.
Wymagania formalne

I. W drodze zarządzenia Prezydenta Miasta Będzina zostaną zatwierdzone wzory: wniosku, zgłoszenia, umowy i protokołu stanowiących załączniki do regulaminu udzielania dotacji celowej ze środków budżetu miasta do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina.

II. Termin składania wniosków o udzielenie dotacji celowej upływa 30 września danego roku kalendarzowego.

III. O kolejności rozpatrywania wniosków decydować będzie data wpływu do Urzędu Miejskiego.

IV. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno-prawnych lub innych wad we wniosku wzywa się Wnioskodawcę do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek nie poprawiony przez Wnioskodawcę we wskazanym terminie skutkuje odrzuceniem wniosku w całości. Rozpatrywane będą tylko wnioski kompletne.

V. Wniosek o dotację należy złożyć przed rozpoczęciem realizacji zadania, dotacja nie przysługuje na inwestycje już zrealizowane.

VI. Wnioskodawcy ubiegającemu się o dotację, któremu odmówiono jej udzielenia po weryfikacji wniosku z przyczyn formalnych, merytorycznych, rachunkowych bądź z powodu wyczerpania środków w budżecie na ten cel, nie przysługuje z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie.

VII. W przypadku braku udzielenia dotacji celowej wnioskodawcom, którzy złożyli wniosek w danym roku kalendarzowym - ze względu na wyczerpanie środków finansowych zabezpieczonych na dany rok kalendarzowy - wnioski będą rozpatrywane w pierwszej kolejności w następnym roku, w którym Miasto Będzin zabezpieczy środki finansowe na ten cel.

VIII. Po weryfikacji kompletności wniosku Miasto Będzin zawrze umowę o dotację celową zgodnie z załącznikiem przyjętym zarządzeniem Prezydenta Miasta Będzina w sprawie zatwierdzenia wzoru wniosku, zgłoszenia, umowy i protokołu stanowiących załączniki do Regulaminu udzielania dotacji celowej ze środków budżetu miasta do zadań z zakresu demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, powstałych przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji z budynków mieszkalnych i gospodarczych położonych na terenie miasta Będzina.

IX. Wnioskodawca ubiegający się o dotację celową zobowiązany jest do złożenia:

A. Wymagane dokumenty przed rozpoczęciem realizacji zadania:

Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami wymienionymi poniżej:

1) Informacja o wyrobach zawierających azbest" określona w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest.

2) "Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest" określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest.

3) Zgłoszenie zamiaru przystąpienia do wykonania robót budowlanych lub pozwolenie na budowę, wymianę elementów konstrukcyjnych dachu - w trybie przepisów Prawa budowlanego.

4) Oświadczenie o procentowym udziale lokali użytkowych w stosunku do całości budynku, którego dotyczy wniosek.

5) Oświadczenie osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu wnioskodawcy o zabezpieczeniu środków finansowych na zadania z zakresu demontażu transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest. Dokument potwierdzający powołanie Zarządu Wspólnoty (aktualna uchwała, akt notarialny itp.).

6) Oświadczenie, że oferta na wykonanie zadania została/zostanie wybrana zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującymi jego wykonanie w sposób efektywny, oszczędny i terminowy oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych w przypadku, gdy jest to wymagane.

7) Oświadczenie, że wydatki kwalifikowane podlegające dotacji ze środków budżetu miasta Będzina na realizację zadania nie są finansowane z innych źródeł.

8) Dokument potwierdzający powołanie Zarządu Wspólnoty (aktualna uchwała, akt notarialny itp.) lub dokument potwierdzający prawo do reprezentowania spółdzielni mieszkaniowej (aktualny odpis z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego) lub dokument potwierdzający prawo do reprezentowania osoby prawnej, kościoła lub innego związku wyznaniowego, lub dokument potwierdzający prawo do reprezentowania wnioskodawcy przez osoby składające podpis na wniosku.

9) Dokument określający sposób zarządu nieruchomością objętą wnioskiem o udzielenie dotacji celowej, (akt notarialny, w którym członkowie - właściciele wspólnoty mieszkaniowej określają sposób zarządu nieruchomością wspólną albo akty notarialne w oparciu, o które wyodrębnione zostało prawo własności poszczególnych lokali mieszkalnych, w których wskazano sposób zarządu nieruchomością wspólną, ewentualnie, uchwałę członków - właścicieli wspólnoty mieszkaniowej o powołaniu zarządu wspólnoty o ile wcześniej nie rozstrzygnięto problematyki zarządu nieruchomością wspólną w formie aktu notarialnego.

10) W przypadku, gdy zarząd nieruchomością wspólną powierzono, w formie aktu notarialnego, osobie prawnej lub osobie fizycznej, należy przedłożyć aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla danej osoby prawnej, gdzie wskazany będzie sposób reprezentacji danej osoby prawnej oraz wymienione będą osoby uprawnione do reprezentacji osoby prawnej lub zaświadczenie wystawione przez właściwy urząd gminy, potwierdzające wpis do ewidencji działalności gospodarczej osoby fizycznej, której powierzono zarząd wspólnotą mieszkaniową.

11) Oświadczenie o braku zaległości w podatkach i opłatach lokalnych na rzecz Miasta Będzina.

12) Harmonogram rzeczowo-finansowy przygotowany na podstawie kosztorysu, informacja o planowanej wysokości realizacji zadania.

13) Wskażą numer konta bankowego Wnioskodawcy, na jaki przekazana ma być dotacja.

14) W przypadku kserokopii dokumentów, należy je opatrzyć klauzulą "za zgodność z oryginałem" i własnoręcznie podpisać.

15) Kolorowe fotografie obiektów z których demontowane będą wyroby zawierające azbest wraz z opisem, zawierającym dokładny adres (dopuszczalne jest dostarczenie przedmiotowych fotografii w wersji elektronicznej).

B. Wymagane dokumenty w momencie podpisania umowy z Miastem Będzin:

1) Informacja wydana przez Starostę Będzińskiego o braku sprzeciwu do realizacji zadania (konieczne jest wcześniejsze zgłoszenie do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej tj. Wydziału Architektury Starostwa Powiatowego w Będzinie, ul. Krasickiego 17 faktu przystąpienia do prac polegających na likwidacji pokryć dachowych i elewacji zawierających azbest z budynków mieszkalnych i gospodarczych.

2) Kserokopia zezwolenia na transport odpadów przedsiębiorcy wykonującego usługę transportu.

3) Kopia decyzji na podstawie której składowisko, na które zostaną przekazane odpady zawierające azbest, posiada zezwolenie na unieszkodliwienie przedmiotowych odpadów lub pisemne oświadczenie osób uprawnionych do występowania w imieniu składowiska, na które zostaną przekazane odpady zawierające azbest, że składowisko posiada wymagane prawem zezwolenia na unieszkodliwianie wyrobów azbestowych.

4) Dokumenty poświadczające o możliwości prawidłowego demontażu wyrobów zawierających azbest przez uprawnionego przedsiębiorcę:

a) zaświadczenie o przeszkoleniu, przez uprawnioną instytucję, zatrudnionych pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przy zabezpieczaniu i usuwaniu wyrobów zawierających azbest,

b) szczegółowy plan prac usuwania wyrobów zawierających azbest,

c) potwierdzenie otrzymania zgłoszenia zamiaru przystąpienia do wykonywania prac demontażowych przez właściwy organ nadzoru budowlanego, właściwego okręgowego inspektora pracy oraz właściwego państwowego inspektora sanitarnego, w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac.

C. Wymagane dokumenty po zrealizowaniu zadania:

1) Pisemne oświadczenie podmiotu wykonującego usługę demontażu o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest lub wyniki badań jakości powietrza przeprowadzone przez akredytowane laboratorium na koszt Wykonawcy prac, każdorazowo po zakończeniu prac w obiektach budowlanych w przypadku usuwania wyrobów zawierających azbest o gęstości objętościowej mniejszej niż 1000 kg/m3 lub zawierających krokidolit, zgodnie z § 7 ust. 4 ww. rozporządzenia.

2) Faktura za wykonanie usługi demontażu, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z uwzględnieniem ilości odpadów oraz z wyszczególnienim kosztów zadania.

3) Karta przekazania odpadu potwierdzająca ilość odebranych od właściciela nieruchomości odpadów zawierających azbest oraz ich przekazanie na składowisko.

4) Odpady przeznaczone do transportu powinny zostać przygotowane przez uprawnioną firmę zgodnie z obowiązującymi przepisami m.in. w następujący sposób:

a) opakowane szczelnie w folię o grubości nie mniejszej niż 0,2 mm,

b) odpady zawierające azbest o gęstości objętościowej mniejszej niż 1000 kg/m3 powinny być zestalone przy użyciu cementu, a następnie po utwardzeniu umieszczone w workach z folii polietylenowej, szczelnie zamkniętych, umieszczonych w opakowaniu zbiorczym z folii,

c) na opakowaniach z odpadami zawierającymi azbest należy umieścić oznakowanie zgodnie z obowiązującymi przepisami,

d) magazynowanie przygotowanych do transportu opakowań w miejscach zabezpieczonych przed dostępem osób niepowołanych.

5) Fakt demontażu i przygotowania odpadów azbestowych do transportu na uprawnione składowisko zostanie skontrolowany przez pracowników Urzędu Miejskiego w Będzinie. W tym celu należy powiadomić Urząd Miejski - Referat Gospodarki Odpadami o planowanym terminie wywozu odpadów zawierających azbest z przynajmniej 3-dniowym wyprzedzeniem. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych zostanie sporządzony protokół.

6) Termin składania wniosków o udzielenie dofinansowania upływa 30 września danego roku kalendarzowego - liczy się data wpływu wniosku do Urzędu Miejskiego. Dofinansowanie powinno zostać rozliczone w terminie do 30 listopada danego roku kalendarzowego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00