Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rok 2023 poz. 1
Wersja aktualna od 2023-01-10
Dziennik Urzędowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rok 2023 poz. 1
Wersja aktualna od 2023-01-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE NR 1
GENERALNEGO DYREKTOR A DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD

z dnia 9 stycznia 2023 r.

w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 27 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (Dz. Urz. GDDKiA poz. 27), zarządza się, co następuje:

§ 1. Zarządzenie określa warunki przeprowadzania:

1) oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zwanej dalej „Oceną BRD";

2) audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej „Audytem BRD".

§ 2. 1. W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej „GDDKiA", Oceny BRD i Audyty BRD przeprowadza się dla:

1) dróg lub ich odcinków w transeuropejskiej sieci drogowej;

2) autostrad i dróg ekspresowych lub ich odcinków poza transeuropejską siecią drogową;

3) dróg krajowych lub ich odcinków, które łącznie spełniają następujące przesłanki:

a) przebiegają poza granicami administracyjnymi miast oraz

b) są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane, z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub mogą być zaproponowane do finansowania z takich środków;

3) obwodnic miejscowości;

4) w przypadku ich znacznego stopnia złożoności - dróg lub ich odcinków, które realizowane są w ramach przebudowy i rozbudowy oraz działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, również w granicach administracyjnych miast, niezależnie od źródła finansowania.

2. O potrzebie wykonania Audytu BRD dla zadania, o którym mowa w pkt 4, rozstrzyga Dyrektor właściwego Oddziału GDDKiA, po zasięgnięciu opinii i akceptacji Centrali GDDKiA.

§ 3. 1. Ocena BRD jest strategiczną analizą wpływu wariantów planowanej drogi na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w sieci dróg publicznych znajdujących się w obszarze oddziaływania planowanej drogi.

2. Ocenę BRD przeprowadza się na etapie planowania tej drogi przed wszczęciem postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

3. Ocenę BRD przeprowadza się w szczególności w celu:

1) porównania między sobą wariantów planowanej drogi;

2) wskazania wariantów dopuszczalnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego dla możliwości porównania z wariantami wynikającymi z oceny środowiskowej oraz dla ułatwienia wyboru wariantu rekomendowanego.

4. Ocenę BRD przeprowadza się na jednym z poniższych etapów:

1) Studium Korytarzowego (SK),

2) Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) lub

3) pierwszego etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R I)

§ 4. 1. Audyt BRD jest niezależną, szczegółową, techniczną oceną cech planowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej drogi publicznej pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

2. Audyt BRD przeprowadza się, w szczególności, w celu wyeliminowania rozwiązań mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

3. Audyt BRD przeprowadza się:

1) dla rekomendowanego wariantu, w ramach opracowywania, wykonanego na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi (etap I) - jako podstawowej formy dokumentacji poddawanej Audytowi BRD na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ-R), tj. z elementami Koncepcji Programowej;

2) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót, tj. na etapie Projektu Budowlanego (etap II);

3) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed zawiadomieniem o zakończeniu budowy drogi albo przed zakończeniem przebudowy drogi (etap III);

4) przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania (etap IV).

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 (etap I), dopuszcza się wykonanie audytu wstępnego (równoległego) dla oceny częściowej opracowywanej dokumentacji (w ramach funkcjonalności w sieci drogowej i głównych założeń projektowych opracowywanych wariantów, najkorzystniejszych pod względem BRD, wskazywanych w ocenie środowiskowej dla etapu STEŚ) - jako etap Ia. Audyt taki wchodzi w skład końcowego wyniku Audytu BRD dla etapu I.

5. W przypadku odrębnego opracowywania Koncepcji Programowej, według aktualnie zlecanych lub wykonywanych opracowań, dopuszcza się w okresie przejściowym wykonanie odrębnego Audytu BRD dla tak przygotowywanej dokumentacji - jako etap KP.

§ 5. Ocena BRD porównująca warianty planowanej drogi nie jest zastępowana Audytami BRD dla każdego z tych wariantów.

§ 6. 1. Audyt BRD przeprowadza osoba posiadająca certyfikat audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24n ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zwana dalej „Audytorem BRD".

2. Ocenę BRD, wraz z jej wynikiem, przeprowadza wykonawca dokumentacji (projektant). Sprawdzenie i przyjęcie Oceny BRD w ramach Oddziału GDDKiA przeprowadzają osoby prowadzące temat, w szczególności Kierownicy Projektu, spełniające wymagania w zakresie kwalifikacji, wykształcenia i doświadczenia stawiane dla Audytora BRD określone w art. 24n ust. 2 pkt 4-5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych lub - w przypadku braku takich osób - Audytorzy BRD.

3. Przed przystąpieniem do przeprowadzania każdego Audytu BRD, Audytorzy BRD podpisują oświadczenia stwierdzające, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Wzór oświadczenia, określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

4. W przypadku powzięcia przez Audytora BRD, po podpisaniu oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, informacji o tym, że zachodzą wobec niego przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, ma on obowiązek bezzwłocznego odstąpienia od przeprowadzania Audytu BRD oraz pisemnego powiadomienia o tym fakcie Dyrektora Oddziału GDDKiA zatrudniającego tego Audytora BRD oraz Dyrektora Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany. Dyrektor Oddziału GDDKiA zatrudniający audytora BRD, wyznacza innego Audytora BRD z tego Oddziału GDDKiA lub, w przypadku niemożności wyznaczenia innego Audytora BRD, występuje do osoby zajmującej Stanowisko do spraw Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zwanego dalej „Stanowiskiem do spraw Audytu BRD", celem wyznaczenia zastępstwa.

5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, sprawdzane jest pod względem formalnym przez Dyrektora Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany.

6. W przypadku powzięcia informacji o możliwości naruszenia przez Audytora BRD przepisów art. 24k ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, sprawdza wiarygodność złożonego przez Audytora BRD oświadczenia.

7. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez Audytora BRD przepisów art. 24k ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, informuje o tym Dyrektora Oddziału GDDKiA zatrudniającego Audytora BRD celem wyznaczenia zastępstwa zgodnie z przepisem ust. 4.

8. Szczegółowy obieg informacji w zakresie zlecania, wykonania i dokumentowania Audytu BRD określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 7 . 1. Oceny BRD i Audyty BRD przeprowadza się w każdym roku kalendarzowym zgodnie z harmonogramami przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD, zwanymi dalej „Harmonogramami".

2. Harmonogramy składają się w szczególności z:

1) „Planu" - zawartego w kolumnach pod nazwą „Plan", obejmujących wykaz zaplanowanych do przeprowadzenia Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania oraz nazwisk prowadzących i przyjmujących Oceny BRD oraz Audytorów BRD przewidywanych do przeprowadzenia Audytów BRD, sporządzanego przed każdym rokiem kalendarzowym;

2) „Wykonania" - zawartego w kolumnach pod nazwą „Wykonanie", obejmujących wykaz przeprowadzonych Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich rzeczywistego przeprowadzenia, terminów opracowania uzasadnień zarządcy drogi oraz nazwisk przyjmujących Oceny BRD i Audytorów BRD, którzy przeprowadzili Audyty BRD, sporządzanego ostatecznie po każdym roku kalendarzowym, z kwartalną aktualizacją wraz z aktualizacją harmonogramu według § 8.

3. Wzór Harmonogramu Ocen BRD i wzór Harmonogramu Audytów BRD, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

4. W przypadku niewielkich zadań określonych w § 10 ust. 2, nieujętych w podstawowym harmonogramie zadań inwestycyjnych, Audyt BRD wykonywany przez Audytorów BRD Oddziału GDDKiA, przeprowadzany jest na podstawie odrębnego harmonogramu zatwierdzanego przez Dyrektora Oddziału GDDKiA, opracowywanego według wzoru określonego w załączniku nr 3 do zarządzenia. Zatwierdzony harmonogram Oddziału GDDKiA przekazuje się Stanowisku do spraw Audytu BRD.

§ 8. 1. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przesyłają do Stanowiska do spraw Audytu BRD projekt części Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD na rok następny, w zakresie swojego Oddziału GDDKiA, w którym:

1) wskazują przewidywane terminy przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD;

2) wyznaczają pracowników obsługujących Audytorów BRD;

3) wyznaczają osobę z kierowanego przez siebie Oddziału GDDKiA prowadzącą i przyjmującą Ocenę BRD przeprowadzaną w ich Oddziale GDDKiA, o której mowa w § 6 ust. 2;

4) wskazują Audytorów BRD, a w przypadku zlecenia Audytu BRD - Audytorów BRD niebędącym pracownikami GDDKiA.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA w piśmie przesyłającym projekty Harmonogramów podają uzasadnienie zlecenia Audytów BRD.

3. Stanowisko do spraw Audytu BRD, w terminie do dnia 20 grudnia każdego roku kalendarzowego, opracowuje Plany Harmonogramów na następny rok kalendarzowy i przedkłada go do zatwierdzenia Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad.

4. Plany Harmonogramów, po uzyskaniu zatwierdzenia, o którym mowa w ust. 3, przekazywane są, przez Stanowisko do spraw Audytu BRD, Dyrektorom Oddziałów GDDKiA oraz kierownikom właściwych komórek organizacyjnych w Centrali GDDKiA, których pracownicy zostali wyznaczeni do udziału w pracach określonych Harmonogramem.

5. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA oraz kierownicy właściwych komórek organizacyjnych w Centrali GDDKiA, obowiązani są do zapewnienia realizacji Ocen BRD i Audytów BRD zgodnie z Harmonogramami, w szczególności do oddelegowania pracowników do wykonywania prac. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału przez pracownika w przeprowadzaniu Audytu BRD, wyznacza się innego audytora z Oddziału GDDKiA, a w przypadku niemożności takiego wyznaczenia, informuje się o tym fakcie Stanowisko do spraw Audytu BRD, w celu zapewnia w tym przypadku innego zastępstwa.

6. Harmonogram Audytów BRD może być aktualizowany, nie częściej niż co kwartał danego roku. Informacja o aktualizacji Harmonogramu zamieszczana jest dysku sieciowym, do którego dostęp mają Audytorzy BRD i kierujący komórkami do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem.

7. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, w terminie do dnia 10 lutego każdego roku przesyłają do Stanowiska do spraw Audytu BRD sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD, zgodnie z Harmonogramami, za rok poprzedni.

8. Stanowisko do spraw Audytu BRD, w terminie do dnia 5 marca każdego roku sporządza dla Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD w GDDKiA za rok poprzedni.

§ 9. 1. Dyrektor Oddziału GDDKiA wyznacza Koordynatora do spraw Audytu BRD w Oddziale GDDKiA, zwanego dalej „Koordynatorem BRD".

2. Do zadań Koordynatora BRD należy:

1) opracowywanie projektów i aktualizacja Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD;

2) opracowywanie sprawozdania z wykonania Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD;

3) koordynacja spraw związanych z Ocenami BRD i Audytami BRD;

4) gromadzenie Ocen BRD, Wyników Ocen BRD, Wyników Audytów BRD i pozostałych dokumentów, o których mowa w § 14 ust. 5 pkt 2 i ust. 7, i przekazywanie ich kopii do Stanowiska do spraw BRD;

5) współpraca ze Stanowskiemu do spraw Audytu BRD.

§ 10. 1. Audyt BRD, w zależności od zakresu i stopnia złożoności zadania, przeprowadza Audytor BRD lub zespół składający się z dwóch Audytorów BRD, będących pracownikami GDDKiA, niezatrudnionych w Oddziale GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany. Zaleca się, żeby Audyt BRD na etapie II i III dla odcinków autostrad i dróg ekspresowych oraz skomplikowanych i rozległych zadań przeprowadzał zespół Audytorów BRD.

2. W przypadku zadań realizowanych z zakresu poprawy BRD o niewielkim zakresie, jak np. przebudowa pojedynczego skrzyżowania, uzupełnienie infrastruktury, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, Audyt BRD może wykonać Audytor BRD Oddziału GDDKiA, przy spełnieniu warunku niezależności w zakresie opracowywanej dokumentacji lub wykonywania robót.

3. W uzasadnionych przypadkach Audyt BRD, mogą przeprowadzić Audytorzy BRD niebędący pracownikami GDDKiA, spełniający warunki określone w § 6. W tym przypadku Dyrektor Oddziału GDDKiA występuje z wnioskiem do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, o wyrażenie zgody na zlecenie Audytu BRD Audytorom BRD spoza GDDKiA. Wniosek Dyrektora Oddziału GDDKiA zawiera:

1) uzasadnienie zlecenia Audytu BRD Audytorom BRD spoza GDDKiA;

2) kryteria wyboru Audytorów BRD.

4. Zaleca się, aby Audyt BRD na etapie II i III dla zadań realizowanych w systemie „Projektuj i Buduj" był przeprowadzany przez zespół Audytorów BRD w niezmienionym składzie. W przypadku konieczności zmiany Audytora BRD, decyzję w przedmiotowym zakresie podejmuje i wyznacza nowego Audytora BRD Dyrektor Oddziału GDDKiA zatrudniający Audytora BRD.

5. Audytor BRD lub odpowiednio Zespół Audytorów BRD, przeprowadzający Audyt BRD w danym Oddziale GDDKiA, wspomagany jest przez pracownika tego Oddziału GDDKiA będącego pracownikiem komórki organizacyjnej prowadzącej daną inwestycję lub Kierownikiem Projektu.

6. Do obowiązków pracownika wspomagającego Audytorów BRD, o którym mowa w ust. 5, należy w szczególności:

1) wstępne informowanie Zespołu Audytorów BRD, z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem, o możliwym realnym terminie udostępnienia materiałów do Audytu BRD lub zakończenia realizacji inwestycji, w szczególności wykonania robót podlegających Audytowi BRD;

2) udostępnianie dokumentacji projektowej o zawartości i stopniu szczegółowości wynikającym z „Podręcznika Audytu BRD", o którym mowa w § 11 ust. 2 oraz pozostałych dokumentów, w szczególności Wyników Audytów BRD z poprzednich etapów, wraz z uzasadnieniem zarządcy drogi nieuwzględnienia Wyniku Audytu BRD oraz przekazywanie Audytorom BRD, w porozumieniu z Koordynatorem BRD, wypełnionych i podpisanych części formularza wskazanych do przygotowania przez Oddział GDDKiA;

3) współpraca z Koordynatorem BRD w Oddziale GDDKiA;

4) w razie potrzeby zapewnienie Audytorom BRD środków transportu w celu przeprowadzenia wizji lokalnej oraz udział w wizji lokalnej;

5) przedstawienie Audytorom BRD przeprowadzającym Audyt BRD informacji na temat uwarunkowań formalnych, prawnych, technicznych i innych dotyczących projektowanej, przebudowywanej, budowanej lub użytkowanej drogi.

§ 11. 1. W przypadku gdy obowiązek wykonania Oceny BRD zgodnie z regulacjami niniejszego zarządzenia wynika z umowy w sprawie zamówienia publicznego, opisu przedmiotu zamówienia lub SWZ, Wykonawca, opracowujący na zlecenie GDDKiA dokumentację, przeprowadza Ocenę BRD na podstawie „Podręcznika Oceny BRD", stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.

2. Audytorzy BRD przeprowadzają Audyt BRD na podstawie „Podręcznika Audytu BRD", stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia.

§ 12. Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA realizują działania umożliwiające Audytorom BRD jak najwcześniejsze przeprowadzanie Audytów BRD, w celu jak najwcześniejszego wyeliminowania z projektów drogowych jak największej liczby rozwiązań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego (dotyczy Audytów BRD etapów I, II i III).

§ 13. 1. Z przeprowadzonej Oceny BRD sporządzane są Wyniki Oceny BRD.

2. W Wynikach Oceny BRD zawarte są w szczególności:

1) ustalenia, wnioski i zalecenia;

2) porównanie wariantów drogi, wskazanie wariantów dopuszczalnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego i wariantu najkorzystniejszego pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

3. Wyniki Oceny BRD wykorzystywane są do wyboru najkorzystniejszego wariantu drogi, przy czym warianty wskazane jako niedopuszczalne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego nie są brane pod uwagę do dalszych analiz.

4. Wyniki Oceny BRD przekazywane są wraz z dokumentacją Dyrektorowi Oddziału GDDKiA, w którym Ocena BRD była przeprowadzana.

5. Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Ocena BRD była przeprowadzana, uwzględnia Wyniki Oceny BRD na kolejnych etapach projektowania, budowy albo przebudowy drogi.

6. Kopię Oceny BRD i Wyników Oceny BRD przesyła się do Stanowiska do spraw Audytu BRD.

§ 14. 1. Z przeprowadzonego Audytu BRD sporządzany jest Wynik Audytu BRD.

2. Wynik Audytu BRD składa się ze sprawozdania zawierającego analizę ogólnych i szczegółowych rozwiązań mogących stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zaleceń dla zarządcy drogi.

3. Podpisy Audytorów BRD złożone pod Wynikiem Audytu BRD stanowią jednocześnie potwierdzenie, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

4. Wynik Audytu BRD przekazywany jest Dyrektorowi Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD został przeprowadzony.

5. Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD został przeprowadzony:

1) uwzględnia Wynik Audytu BRD w procesie przygotowania budowy, przebudowy i użytkowania drogi;

2) sporządza sprawozdanie z realizacji zaleceń audytorów BRD; wzór sprawozdania określa załącznik nr 6 do zarządzenia.

6. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Oddziału GDDKiA może nie uwzględnić Wyniku Audytu BRD.

7. W przypadku nieuwzględnienia Wyniku Audytu BRD, Dyrektor Oddziału GDDKiA, jest obowiązany do opracowania uzasadnienia zarządcy drogi stanowiącego załącznik do Wyniku Audytu BRD wraz z oceną wpływu nieuwzględnionych zaleceń Wyniku Audytu BRD na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wzór uzasadnienia określa załącznik nr 7 do zarządzenia.

8. W opracowaniu uzasadnienia, o którym mowa w ust. 7, nie mogą uczestniczyć Audytorzy BRD, którzy brali udział w przeprowadzaniu Audytu BRD.

9. Procedurę przeprowadzania Audytów BRD w Oddziałach GDDKiA określa załącznik nr 8 do zarządzenia.

10. Wynik Audytu BRD oraz uzasadnienie zarządcy drogi do Wyniku Audytu BRD załącza się do odpowiednich wniosków o wydanie decyzji administracyjnych wymaganych przepisami prawa.

11. Kopię Wyniku Audytu, sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, oraz uzasadnienie, o którym mowa w ust. 7, przesyła się do Stanowiska do spraw Audytu BRD poprzez umieszczenie na dysku sieciowym BRD w katalogu Oddziału GDDKiA, wraz z poinformowaniem o tym Stanowiska do spraw Audytu BRD dostępnymi kanałami komunikacji, np. drogą elektroniczną poprzez przesłanie e-mail.

§ 15. W sprawach Ocen BRD i Audytów BRD, wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 16. Oddział GDDKiA, dla którego wykonywany jest Audyt BRD, refunduje poniesione koszty delegowania Audytorów BRD Oddziałowi GDDKiA, w którym zatrudnieni są Audytorzy BRD przeprowadzający Audyt BRD.

§ 17. Traci moc zarządzenie Nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego zmienione zarządzeniem Nr 5 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 24 lutego 2021 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

§ 18. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia i ma zastosowanie do dokumentów dotyczących Audytu BRD wytworzonych od 2023 r.

P.O. GENERALNY DYREKTOR
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD

Tomasz Żuchowski

Załączniki do zarządzenia Nr 1
Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad
z dnia 9 stycznia 2023 r.

Załącznik nr 1

OŚWIADCZENIE AUDYTORA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

Załącznik nr 2

Obieg informacji w zakresie zlecania i dokumentowania Audytu BRD

Dla zachowania jednolitości postępowania przyjmuje się następujący tok postępowania:

1. Dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej „GDDKiA", zlecającego występuje na piśmie do Dyrektora Oddziału GDDKiA, z którego pochodzą audytorzy wyznaczeni do wykonania Audytu BRD według harmonogramu, o wykonanie danego Audytu BRD.

2. Dyrektor Oddziału GDDKiA wykonującego Audyt BRD przekazuje pismo, o którym mowa w ust. 1, do komórki organizacyjnej, której pracownikiem jest Audytor BRD, oraz do wiadomości Koordynatora BRD, a kopię pisma Koordynator BRD przekazuje osobie zajmującej Stanowisko do spraw Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GDDKiA, zwanego dalej „Stanowiskiem do spraw Audytu BRD", wpisując jednocześnie w harmonogramie dla Oddziału GDDKiA termin zlecenia do odpowiedniej kolumny znajdującej się w tabeli harmonogramu podstawowego po jego zatwierdzeniu - w jego części rozliczeniowej.

3. Audytor BRD mający wykonać Audyt BRD danego zadania wypełnia wymagane oświadczenie, przekazując je, w ramach działania Oddziału GDDKiA przekazanie może nastąpić za pośrednictwem Koordynatora BRD, do Oddziału GDDKiA zlecającego - do Koordynatora BRD komórki organizacyjnej prowadzącej zadania związane z Audytem BRD.

4. Po otrzymaniu oświadczeń osoba wyznaczona do obsługi zadania, np. Kierownik Projektu, przekazuje Audytorom BRD kompletne materiały niezbędne do przeprowadzenia Audytu BRD wraz z wypełnionym formularzem (część A i B). Pismo przekazujące materiały przesyła się do wiadomości Koordynatora BRD, który odnotowuje ten fakt w tabeli harmonogramu. W przypadku gdy materiały zostały przygotowane w wersji elektronicznej, osoba wyznaczona do obsługi zadania przekazuje je Audytorom BRD za pośrednictwem Koordynatora BRD.

5. W przypadku, gdy z oświadczenia wynika, że występuje konflikt uniemożliwiający wykonanie Audytu BRD lub brak możliwości wykonania Audytu BRD wynika z konieczności realizacji innych pilnych lub terminowych zadań przez Audytora BRD w Oddziale GDDKiA - Dyrektor Oddziału GDDKiA wyznacza innego Audytora BRD spośród Audytorów BRD zatrudnionych w Oddziale GDDKiA, zgodnie z przepisem § 6 ust. 4 zarządzenia.

6. Po wykonaniu Audytu BRD, Audytorzy BRD przekazują pisemnie, za pośrednictwem Dyrektora Oddziału GDDKiA, Wynik Audytu BRD do Oddziału GDDKiA zlecającego jednocześnie umieszczając kopię Wyniku Audytu BRD w folderze oddziałowym na dysku BRD - w katalogu „audyty_brd_(aktualny)_rok". Jeden egzemplarz Wyniku Audytu BRD jest przekazywany Koordynatorowi BRD, który odnotowuje ten fakt w tabeli harmonogramu w części rozliczeniowej.

7. Po otrzymaniu Wyniku Audytu BRD Dyrektor Oddziału GDDKiA, zgodnie z tabelą kompetencji, przygotowuje stanowisko - uzasadnienie nieuwzględnienia Zaleceń Audytu BRD, które jest podpisywane przez Dyrektora Oddziału GDDKiA, stanowiące dokument ustawowo niezbędny składany wraz z Wynikiem Audytu BRD do organów nadzoru budowlanego.

8. Opracowywane odniesienie się do Wyniku Audytu BRD obejmuje wszystkie uwagi Audytorów BRD, w tym uwagi przyjęte oraz uwagi nieuwzględnione, w celu umożliwienia właściwego ukierunkowania projektantów i przyspieszenia procesu realizacji inwestycji.

9. Sprawozdanie z realizacji i odniesienia się do Wyniku Audytu BRD oraz uzasadnienia nieuwzględnienia Zaleceń Audytu BRD należy przekazać Koordynatorowi BRD w Oddziale GDDKiA, który umieszcza ich kopię wraz z wynikiem wykonanego Audytu BRD.

10. Dokumentacja na dysku BRD odnosząca się do poszczególnych zadań jest zamieszczana w kolejnych podkatalogach w katalogu oddziałowym, zgodnie z numeracją przyjętą w harmonogramie dla Oddziału GDDKiA, zgodnie ze schematem: numer kolejny z harmonogramu Oddziału GDDKiA_ numer drogi_ nazwa zadania.

11. W przypadku z rezygnacji z realizacji zadania w harmonogramie, w części dotyczącej uwag, zamieszcza się treść „rezygnacja z realizacji zadania" i wskazuje w sposób skrótowy powód rezygnacji z zadania, a w katalogu oddziałowym zamieszcza się plik tekstowy z uwagą - „rezygnacja z realizacji zadania".

Załącznik nr 3

Wzór Harmonogramu przeprowadzania Ocen BRD

Wzór Harmonogramu przeprowadzania Audytów BRD

Załącznik nr 4

PODRĘCZNIK OCENY BRD

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik nr 5

PODRĘCZNIK AUDYTU BRD

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik nr 6

WZÓR - SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

Załącznik nr 7

WZÓR - UZASADNIENIE ZARZĄDCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ ZAWARTYCH W WYNIKU AUDYTU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

Załącznik nr 8

PROCEDURA PRZEPROWADZANIA AUDYTU BRD W ODDZIAŁACH GDDKIA

1. WPROWADZENIE

Niniejsza procedura ma na celu ustalenie zasad współpracy pomiędzy poszczególnymi stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD.

Stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD są:

1) Dyrektor Oddziału GDDKiA;

2) Kierownicy Projektów lub komórki organizacyjne do spraw: Dokumentacji, Dróg i Sieci Drogowej, Mostów, Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem;

3) Koordynator BRD w Oddziale GDDKiA wyznaczony przez Dyrektora Oddziału GDDKiA do współpracy ze Stanowiskiem do Spraw Audytu BRD w Centrali GDDKiA;

4) Firma Wykonawcza lub Biuro Projektowe;

5) Audytor (Zespół Audytorów BRD);

6) Stanowisko do Spraw Audytu BRD.

2. PROJEKT HARMONOGRAMU OCEN I AUDYTÓW BRD W ODDZIALE

Koordynator BRD po uzgodnieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi prowadzącymi inwestycję lub Kierownikami Projektów opracowuje harmonogram zadań, dla których przewiduje się przeprowadzenie Ocen BRD i Audytów BRD na dany rok kalendarzowy w Oddziale GDDKiA. Koordynator BRD przedstawia harmonogram do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA. Roczny harmonogram należy następnie aktualizować co kwartał w roku kalendarzowym, w którym przeprowadza się Oceny BRD i Audyty BRD. Harmonogram oraz jego aktualizację należy przesłać do Stanowska do Spraw Audyt BRD. Aktualizacji można dokonać także poprzez aktualizację harmonogramu zamieszczonego na dysku sieciowym.

Stanowisko do Spraw Audytu BRD po otrzymaniu harmonogramów z każdego Oddziału GDDKiA przydziela Audytorów BRD dla zadań ujętych w harmonogramie. Roczny Harmonogram Ocen BRD i Audytów BRD zostaje przedstawiony przez Stanowisko do Spraw Audytu BRD Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad do zatwierdzenia.

Schemat powstawania rocznego harmonogramu Ocen BRD i Audytów BRD

Analogicznie, Koordynator BRD opracowuje, przedstawia do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA informacje na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni. Informacja na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni zostaje przesłana przez Dyrektora Oddziału GDDKiA do Stanowska do Spraw Audytu BRD.

3. WYNIK AUDYTU BRD

Dyrektor Oddziału GDDKiA realizuje ujęte w Harmonogramie, zatwierdzone przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Audyty BRD. Kierownik Projektu lub właściwa komórka organizacyjna Oddziału GDDKiA prowadząca inwestycję zgłasza pisemnie gotowość do przeprowadzenia Audytu BRD z prośbą o rozpoczęcie czynności audytorskich. Pismo w tej sprawie podpisuje Dyrektor Oddziału GDDKiA, dla którego jest przeprowadzany Audyt BRD. Pismo jest kierowane do Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Dyrektora komórki organizacyjnej GDDKiA, z których zostali przydzieleni Audytorzy BRD do przeprowadzenia Audytu BRD oraz do Audytorów BRD. O wszczęciu procedury Audytu BRD należy poinformować również Koordynatora BRD, z którym wcześniej należy ustalić numer Audytu BRD, wskazać pozycję zadania z zatwierdzonego Harmonogramu, Audytorów BRD i osoby obsługujące Zespół Audytorów BRD, itp. Pismo powołujące Zespół Audytorów BRD podpisane przez Dyrektora Oddziału GDDKiA zlecającego uruchomienie procedury Audytu BRD dla danego zadania powinno być przekazane (oryginał) przez właściwą komórkę organizacyjną również do Koordynatora BRD.

Zespół Audytorów BRD realizuje Audyt BRD. Wynik Audytu BRD zostaje przekazany przez Zespół Audytorów BRD właściwej komórce organizacyjnej lub Kierownikowi Projektu. Właściwa komórka organizacyjna lub Kierownik Projektu przekazuje Wynik Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD. Zespół Audytorów BRD umieszcza Wynik Audytu BRD w formie edytowalnej (.doc lub .docx) oraz .pdf na dysku sieciowym.

4. SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD I UZASADNIENIE ZARZĄDCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD

Osobą decydującą o wprowadzeniu lub nie do projektu zaleceń wynikających z Audytu BRD jest Dyrektor Oddziału GDDKiA. W celu formalnego przedstawienia sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i uzasadnienia zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD właściwa komórka organizacyjna prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu, w zależności od etapu przygotowania lub realizacji inwestycji, opracowuje sprawozdanie z realizacji zaleceń i uzasadnienie zarządcy drogi. Właściwa komórka organizacyjna prowadząca inwestycję daje rekomendację w jakim trybie i w jakim czasie wprowadzone będą zmiany. W celu opracowania ww. dokumentów właściwa komórka organizacyjna prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu może zwołać Radę Projektu.

Treść ww. wymienionych dokumentów podlega akceptacji zgodnie z tabelą odpowiedzialności przedstawioną poniżej.

Tabela odpowiedzialności za poszczególne etapy procesu Audytu BRD-

Etap Audytu BRD

Komórka organizacyjna Oddziału GDDKiA odpowiedzialna za przygotowanie i przekazanie materiałów do Audytów BRD i zlecenie Audytu BRD zespołowi Audytorów

Komórka organizacyjna Oddziału GDDKiA odpowiedzialna za opracowanie sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i uzasadnienia zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD

Akceptacja sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i uzasadnienia zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD przed przedłożeniem do podpisania Dyrektorowi Oddziału GDDKiA

Wprowadzenie zmian w projekcie zgodnie z zaleceniami w Wyniku Audytu BRD

I (Ia, KP)

Właściwa komórka organizacyjna prowadząca projekt

Właściwa komórka organizacyjna prowadząca projekt

Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami

Właściwa komórka organizacyjna prowadząca projekt

II i III

Kierownik Projektu

Kierownik Projektu

IV

Kierownik Projektu

Kierownik Projektu w porozumieniu z komórką organizacyjną ds. Dróg i Sieci Drogowej lub komórką organizacyjną ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem lub komórką organizacyjną ds. Mostów

Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji

Kierownik Projektu w porozumieniu z komórką organizacyjną ds. Dróg i Sieci Drogowej lub komórką organizacyjną ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem lub Komórką organizacyjną ds. Mostów

Właściwa komórka organizacyjna lub Kierownik Projektu przekazuje sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i uzasadnienie zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.

Koordynator BRD przekazuje Wynik Audytu BRD, sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i uzasadnienie zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości do Stanowska do Spraw Audytu BRD.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00