Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 23 lutego 2005 r., sygn. I SA/Bk 1/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Włodzimierz Witold Kędzierski, Sędziowie sędzia NSA Janusz Lewkowicz, asesor WSA Urszula Barbara Rymarska (spr.), Protokolant Beata Borkowska, po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2005 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] marca 2004 r. Nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana w całości, 3. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w B. na rzecz skarżącego A. B. kwotę 2.055 zł (słownie: dwa tysiące pięćdziesiąt pięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
UZASADNIENIE
A. B. zgłosił w dniu [...] kwietnia 2003 r. do procedury dopuszczenia
do obrotu na polskim obszarze celnym używany samochód marki Ford [...]
o pojemności [...] cm3, klasyfikując go wg kodu [...] jako samochód ciężarowy. Do zgłoszenia celnego załączono m.in. świadectwo przewozowe, fakturę zakupu, deklarację wartości celnej, belgijski dowód rejestracyjny samochodu z tłumaczeniem oraz dokument identyfikacyjny pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą.
W następstwie kontroli powyższych dokumentów oraz przeprowadzonej rewizji celnej Naczelnik Urzędu Celnego w B. decyzją z dnia [...] kwietnia 2003 r. nr [...] uznał, że przedmiotowy samochód powinien być sklasyfikowany pod kodem [...] (po sprostowaniu błędu postanowieniem z dnia [...] marca 2004 r.) jako samochód osobowy, a nie jak to wynika ze zgłoszenia celnego, jako samochód ciężarowy.
W uzasadnieniu decyzji stwierdzono, iż importowany samochód posiada pięć miejsc siedzących. Za siedzeniem kierowcy i pasażera znajduje się trzyosobowy rząd foteli. W samochodzie nie ma ściany oddzielającej kierowcę od tylnego rzędu foteli, ściana tylna znajduje się natomiast za drugim rzędem foteli. Pojazd posiada tapicerkę dachu wraz z oświetleniem nad tylnymi siedzeniami oraz tapicerkę podłogi. Zdaniem organu jest to, więc pojazd zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, jak i towarów. Tego typu pojazdy, zgodnie z Wyjaśnieniami do taryfy celnej stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 sierpnia 1999 r. (Dz. U. Nr 74, poz. 830), objęte są wg kodu PCN pozycją 8703 jako samochody osobowe.
