Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 marca 2006 r., sygn. III SA/Wr 700/04
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Krystyna Anna Stec (sprawozdawca) Sędziowie: Sędzia NSA Anna Moskała Asesor WSA Anetta Chołuj Protokolant: apl.prok. Tomasz Błaszczyk po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2006r. na rozprawie sprawy ze skargi Gminy w J. S. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we W. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie obciążenia opłatą za badanie wody oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] Nr [...] Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny we W. utrzymał w mocy decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w J. G. z dnia [...], nr [...], którą obciążono Gminę J. S. opłatą za badania wody ze studni zbiorczej w Cz.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że w dniu 29.06.2004 r. przedstawiciel Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w J. G. przeprowadził kontrolę sanitarną oraz pobrał do badań laboratoryjnych próbkę wody ze studni zbiorczej, zaopatrującej miejscowość Cz. Na podstawie uzyskanego wyniku badania stwierdzono naruszenie wymagań higieniczno-sanitarnych polegających na przekroczeniu dopuszczalnych norm mikrobiologicznych wody w stosunku do wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia. 19.11.2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz. 1718). W związku z powyższym Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w J. G. wydał w/w decyzję z dnia [...] obciążającą Gminę w J. S. opłatą w kwocie [...] za przeprowadzone badania wody ze studni zbiorczej w Cz. - powołując art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575 ze zm.).
W odwołaniu od tej decyzji Gmina J. S. podniosła, że studnia zlokalizowana jest na terenie lasu Skarbu Państwa, właścicielem studni jest Państwowego Gospodarstwo Leśne A w W., których jednostkami organizacyjnymi są Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych we W., Nadleśnictwo L. Ś. i Leśnictwo Cz. Strona twierdziła, że Gmina nie przejęła studni i wodociągu, gdyż ujęcie nie spełnia podstawowych wymogów sanitarnych i brak możliwości bezinwestycyjnego zapewnienia wymaganej jakości wody, ujecie wody nie stanowi zatem własność gminy. Strona podniosła też, że protokół z przeprowadzonego badania próbek wody nie został podpisany przez przedstawiciela producenta wody lub administratora sieci (brak przedstawiciela Lasów Państwowych) - co narusza §3 ust. l pkt 1 i §3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19.11.2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. Nr 203, poz. 1718). Pracownika Urzędu Gminy, nie posiadającego pełnomocnictw organu wykonawczego, obecnego przy pobraniu wody potraktować należy - zdaniem gminy - jedynie jako świadka.
