Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 listopada 2006 r., sygn. III SA/Wr 404/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Moskała Sędziowie: Sędzia NSA Józef Kremis Sędzia WSA Maciej Guziński (sprawozdawca) Protokolant: Paulina Rosiak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 8 listopada 2006 r. sprawy ze skargi Powiatu J. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody D. z dnia 2 czerwca 2006 r. Nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności części zapisów uchwały w sprawie zmian w statucie Powiatu J. I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; II. określa, że zaskarżone rozstrzygnięcie nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda D. - powołując w podstawie prawnej art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 ze zm.) - stwierdził nieważność § 16 ust. 1 we fragmencie: "po zasięgnięciu opinii starosty", § 43 oraz § 65 ust. 2 - ust. 4 Statutu Powiatu J., stanowiącego załącznik do uchwały Rady Powiatu w J. z dnia 28 kwietnia 2006 r. Nr [...] w sprawie zmian w Statucie Powiatu J.
Zdaniem organu nadzoru § 16 ust. 1 Statutu: "Przed każdą sesją przewodniczący rady powiatu, po zasięgnięciu opinii starosty, ustala listę gości zaproszonych na sesję", w sposób istotny narusza art. 14 ust. 3 zd. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie z wskazanym przepisem, zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady powiatu. Przewodniczący wykonuje te kompetencje samodzielnie, może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. Zdaniem organu nadzoru rozwiązania te wskazują, że Rada w J. nie ma prawa uszczuplać uprawnień przewodniczącego rady powiatu, płynących wprost z ustawy ani też uzależniać ich realizację od zasięgnięcia opinii innego organu. Współdecydowanie przewodniczącego zarządu powiatu w organizacji pracy rady powiatu jest niedopuszczalne również ze względu na zaznaczoną w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym odrębność organu stanowiącego i organu wykonawczego powiatu.
