Wyrok WSA w Opolu z dnia 8 lipca 2008 r., sygn. II SA/Op 100/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Daria Sachanbińska - spr. Protokolant st. sekretarz sądowy Grażyna Stykała po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lipca 2008r. sprawy ze skargi W. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy terenu 1) uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] z dnia [...], nr [...], 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. na rzecz W. C. kwotę 500 (pięćset) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [...], nr [...], po ponownym rozpatrzeniu wniosku W. C. dotyczącego ustalenia warunków zabudowy działki nr A k.m.[...], położonej w C., na której inwestor planuje wybudować budynek mieszkalny, jednorodzinny w zabudowie zagrodowej, budynek gospodarczo-magazynowy do pozyskiwania kory, szklarnię oraz szopo-garaż na maszyny rolnicze, Burmistrz [...] odmówił ustalenia warunków dla w/w zamierzenia z powodu niespełnienia warunków, o których mowa w art. 61 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). W uzasadnieniu rozstrzygnięcia podano, że teren objęty wnioskiem nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, stąd konieczne stało się w niniejszej sprawie wydanie decyzji administracyjnej. Organ pierwszej instancji wyjaśnił, że rozpatrzenie wniosku dotyczącego "rozbudowy gospodarstwa rolnego" może nastąpić z uwzględnieniem art. 61 ust. 1 pkt 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, czyli podjęta w sprawie decyzja winna być zgodna z przepisami odrębnymi. Po przeanalizowaniu przesłanych dokumentów, w tym kopii mapy w skali 1: 1000, organ stwierdził, że przedmiotowy wniosek nie jest kompletny, co nie pozwala na ustalenie warunków zabudowy z uwzględnieniem przesłanek z art. 61 ust. 4 w/w ustawy. Po myśli tej regulacji, wymogu wynikającego z pkt 1 ust. 1 art. 61 nie stosuje się do zabudowy zagrodowej, w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie. Przedłożony wniosek nie zawierał informacji o prowadzonym na terenie gminy [...] gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, i związaną z nim zabudową zagrodową. Z brzmienia § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), wynika, iż pod pojęciem zabudowy zagrodowej rozumie się w szczególności budynki mieszkalne, gospodarcze lub inwentarskie w rodzinnych gospodarstwach rolnych, hodowlanych lub ogrodniczych oraz w gospodarstwach leśnych; natomiast stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. Nr 64, poz. 592) za gospodarstwo rolne należy uważać gospodarstwo rolne w rozumieniu Kodeksu cywilnego o obszarze nie mniejszym niż 1 ha użytków rolnych. Z kolei, zgodnie z innymi przepisami tej ustawy za gospodarstwo rodzinne uważa się gospodarstwo rolne prowadzone przez rolnika indywidualnego o łącznej powierzchni użytków rolnych nie większej niż 300 ha, zaś za rolnika indywidualnego uważa się osobę fizyczną, będącą właścicielem lub dzierżawcą nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni użytków rolnych nie przekraczającej 300 ha, prowadzącą osobiście gospodarstwo rolne, posiadającą kwalifikacje rolnicze, zamieszkałą w gminie, na obszarze której położona jest jedna z nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa. Dla umożliwienia realizacji zabudowy związanej z prowadzonym gospodarstwem rolnym ustawodawca odstąpił od spełnienia wymogów określonych w art. 61 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ale wyłącznie w przypadku, gdy planowana zabudowa związana jest z zabudową zagrodową. Ponieważ ze złożonych dokumentów nie wynikało, że strona posiada zabudowę zagrodową na terenie gminy [...] (działka nr A o powierzchni 2,0380 ha stanowi użytki rolne), organ wezwał ją o uzupełnienie wniosku w tym względzie. W odpowiedzi W. C. poinformował, że prowadzi również gospodarstwo na terenie gminy [...], a więc należało przyjąć, że nie zostały przedłożone dokumenty pozwalające na rozpatrzenie wniosku w trybie art. 61 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dalej organ wyjaśnił, że średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego w gminie [...] wynosi 5,71 ha, a posiadany przez wnioskodawcę areał gruntów rolnych nie przekracza tej wielkości. Nadto, grunt ten nie jest związany z zabudową gospodarstwa rolnego, gdyż na terenie gminy [...] wnioskodawca nie posiada zabudowy zagrodowej w rozumieniu cyt. wcześniej § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. Ponadto z wniosku inwestora nie wynika, czy prowadzi osobiście gospodarstwo rolne (strona nie mieszka na terenie Gminy) i czy posiada kwalifikacje rolnicze. Planowana do zabudowy działka jest niezabudowana i znajduje się poza terenami istniejącego i planowanego zainwestowania wsi. W zasięgu 100 m od działki nr A brak jest jakiejkolwiek zabudowy, co również uniemożliwia pozytywne rozpatrzenie wniosku inwestora w świetle wymogów art. 61 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W oparciu o przeprowadzoną analizę stwierdzono bowiem, że nie został spełniony warunek dotyczący zabudowy działki sąsiedniej w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu. Istniejąca droga oznaczona w ewidencji gruntów i budynków nr [...] nie jest zaliczona do żadnej kategorii dróg publicznych, jest drogą dojazdową do gruntów rolnych. Wnioskowany do zabudowy teren nie jest uzbrojony w podstawową infrastrukturę techniczną (wodę oraz energię elektryczną) i gmina nie przewiduje budowy sieci infrastruktury technicznej ze względu na stosunkowo duże oddalenie od terenów istniejącego i planowanego zainwestowania wsi. Na koniec Burmistrz [...] podniósł, że uzyskał od Wójta Gminy [...] informację, że W. C. posiada grunty o łącznej powierzchni 7,33ha. Są to użytki leśne, łąki trwałe i rowy w obrębie ewidencyjnym nr [...], natomiast brak jest tam jakichkolwiek zabudowań. Okoliczność tę potwierdził również wnioskodawca, a więc na terenie objętym wnioskiem nie mogą zostać ustalone warunki zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego polegającego na rozbudowie zabudowy zagrodowej. Organ dodał również, że realizacja przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego może być dokonana w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, sporządzony zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
