Wyrok WSA w Łodzi z dnia 3 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Łd 656/08
Dnia 3 grudnia 2008 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Rosińska, Sędziowie Sędzia NSA Anna Stępień, Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska (spr), Protokolant Sekretarz sądowy Jarosław Moraczewski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 grudnia 2008 roku sprawy ze skargi J. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania zasiłku celowego na dożywianie uchyla zaskarżoną decyzję.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] nr [...], wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta Ł. przez Zastępcę Kierownika Filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Ł. - B., na podstawie art. 3 pkt 1, art. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 2005r. o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania (Dz.U. nr 265, poz. 2259) oraz art. 4, art.12, art. 109 i art. 110 ust.7 i 8 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. nr 64, poz. 593 ze zm.) odmówiono J. K. przyznania zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności w miesiącu kwietniu 2008 r.
W sprawie ustalono, że J. K. prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z mężem i trójką dzieci, przy czym trzy osoby w rodzinie - wnioskodawczyni, jej mąż oraz jedna z córek - są niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym. Dochód rodziny beneficjentki wynosi 1.936,16 zł i składa się z wynagrodzenia męża, trzech zasiłków rodzinnych, dwóch zasiłków pielęgnacyjnych, dodatku z tytułu wielodzietności, dodatku rehabilitacyjnego, dodatku mieszkaniowego oraz pomocy finansowej teściów skarżącej. Organ I instancji ustalił, że w przeliczeniu na osobę w rodzinie wnioskodawczyni, dochód wynosi 387,83 i przekracza kryterium dochodowe określone w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej o 10%, a zatem kwalifikuje do objęcia pomocą w ramach programu rządowego "Pomoc państwa w dożywianiu", na podstawie art. 3 pkt 1 i art. 7 ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Organ I instancji uznał jednak, iż pomimo spełniania warunków formalnych do objęcia pomocą w ramach ww. programu rządowego, wnioskodawczyni nie należy się zasiłek celowy na zakup posiłku w miesiącu kwietniu 2008 r. dla syna M. i córki A. Za podstawę odmowy organ I instancji przyjął niepoinformowanie Ośrodka o zmianie sytuacji majątkowej i dysproporcji między deklarowanym dochodem a faktyczną sytuacją materialną rodziny. Wypełniając bowiem w dniu 6 marca 2008 r. oświadczenie o stanie majątkowym, wnioskodawczyni usiłowała, w ocenie organu, zataić fakt posiadania samochodu marki Toyota Corolla, rocznik 1996, zakupionego w sierpniu 2006 r. Ponadto J. K. ukrywała ów fakt, mimo iż w okresie od sierpnia 2006 r. do stycznia 2008 r. korzystała z finansowej pomocy Ośrodka. W ocenie organu, obecne wyjaśnienia wnioskodawczyni, że samochód jest prezentem od teściów, którzy dodatkowo przekazują na jego utrzymanie kwotę 100 zł. miesięcznie, nie tłumaczą nagannego jej postępowania a zebrany w sprawie materiał dowodowy świadczy o rażących dysproporcjach między dochodami udokumentowanymi, a rzeczywistą sytuacją majątkową rodziny. Beneficjent świadczeń z pomocy społecznej ma bowiem ustawowy obowiązek informowania Ośrodka pomocy społecznej o każdej zmianie swojej sytuacji oraz współdziałania z pracownikiem socjalnym w rozwiązywaniu własnej, trudnej sytuacji życiowej. Organ z poczynionych w sprawie ustaleń wywiódł, że wraz z rodziną wnioskodawczyni jest w stanie przezwyciężyć trudną sytuację życiową, wykorzystując własne zasoby majątkowe.
