Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 stycznia 2009 r., sygn. I SA/Gd 787/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Romała, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Sędzia WSA Bogusław Woźniak (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Szymańska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 15 stycznia 2009 r. sprawy ze skargi Ł.S. na pisemną interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
L. S. zwróciła się do Ministra Finansów o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie wykładni § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311 z późn. zm.). Opisując stan faktyczny wskazała, że jest producentem olejów smarowych (olejów przekładniowych, hydraulicznych, transformatorowych, do smarowania silników z zapłonem iskrowym i samoczynnym, sprężarkowych, turbinowych, antyadhezyjnych do smarowania form). Wnioskodawczyni stwierdziła, że pojęcie paliwa silnikowe można interpretować w dwojaki sposób - zgodnie z przepisami o prawnej kontroli metrologicznej, bądź wedle definicji z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Wnioskodawczyni wskazała, że za pierwszym rodzajem interpretacji przemawiają przepisy prawa Unii Europejskiej, z zakresu sytemu harmonizacji podatku akcyzowego oraz stanowisko zajęte przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 7779. Jednocześnie wnioskodawczyni wyjaśniła, że dokonanie wykładni wedle ustawy o podatku akcyzowym pociągałoby za sobą konieczność legalizacji zbiorników do magazynowania wyrobów, a nie tylko zbiorników pomiarowych, jak wymagają tego przepisy o prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych. Wnioskodawczyni stanęła na stanowisku, że powołany przepis należy interpretować zgodnie z normami metrologicznymi, więc producenci olejów smarowych, nie będący
