Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2009 r., sygn. VI SA/Wa 84/09
Prowadzone w stosunku do zarządzającego lotniskiem na podstawie art. 29 ustawy Prawo lotnicze postępowanie w przedmiocie ustalenia zakresu naruszenia stwierdzonego w trakcie kontroli i wyznaczenia terminu do jego usunięcia jest postępowaniem odrębnym i niezależnym od postępowania prowadzonego na podstawie art. 209 e w związku z art. 209 a ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o nałożenie kary pieniężnej za stwierdzone w trakcie kontroli naruszenia przepisów z zakresu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Jagielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędzia WSA Danuta Szydłowska Protokolant Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 kwietnia 2009 r. sprawy ze skargi P. na decyzję Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia [...] października 2008 r. Nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Przedsiębiorstwo [...], dalej skarżące przedsiębiorstwo lub P., wniosło do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na decyzję nr [...] Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego ( ULC ) z dnia [...] października 2008 r. wnosząc o jej uchylenie.
Zaskarżoną decyzją Prezes ULC orzekł o utrzymaniu w mocy wcześniejszej decyzji z dnia [...] sierpnia 2008 r. o nałożeniu na skarżące przedsiębiorstwo, na podstawie art. 209a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze ( Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 ze zm.) kary pieniężnej w wysokości 10.000 zł.
Do wydania decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Przeprowadzona w dniach [...] - [...] czerwca 2008 r. przez pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego kontrola dotycząca przestrzegania przez zarządzającego portem lotniczym [...] skarżącego przedsiębiorstwa przepisów dotyczących ochrony lotnictwa cywilnego, ujawniła nieprawidłowości. Naruszone zostały przepisy 2.2.1. i), 2.2.1. ii) załącznika do rozporządzenia (WE) 2320/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz.U.UE.L.02.355.1 ze zm.) - dalej rozporządzenie (WE) Nr 2320/2002 oraz 2.2.1.3. lit. b) rozporządzenia Komisji WE Nr 622/2003 z dnia 4 kwietnia 2003 r. ustanawiającego środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych standardów dotyczących bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz.U.UE L .03.89.9 ze zm.) - dalej rozporządzenie Komisji. Stwierdzenie powyższych naruszeń spowodowało wszczęcie postępowania administracyjnego, w którego toku skarżące przedsiębiorstwo podjęło natychmiastowe działania mające zapewnić zabezpieczenie dostępu do strefy zastrzeżonej lotniska w zakresie zgodności z pkt 2.2.1. lit. i) załącznika do rozporządzenia (WE) Nr 2320/2002 i w tym zakresie, co wynika
