Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 maja 2009 r., sygn. III SA/Wa 115/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hieronim Sęk, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (sprawozdawca) Sędzia WSA Andrzej Góraj, Protokolant Ewa Chojnacka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2009 r. sprawy ze skargi "E." S.A. w upadłości z siedzibą w B. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zwrotu wpłat z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za okres od kwietnia do grudnia 1999 r. oddala skargę
Uzasadnienie
E. S.A. w upadłości z siedzibą w B. (dalej: "Spółka") wystąpiła pismem z 4 maja 2006r. o zwrot wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON) za okres kwiecień - grudzień 1999r. z odsetkami od dnia zapłaty. W uzasadnieniu wyjaśniła, że decyzją z [...] grudnia 1999r. orzeczono o utracie przez nią statusu zakładu pracy chronionej, co wiązało się z utratą prawa do korzystania ze zwolnień podatkowych oraz koniecznością wpłaty należności podatkowych w wysokości 271.688,10 zł. Wpłaty, których zwrotu domaga się Spółka są świadczeniem nienależnym i mają do nich odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm., dalej: "O.p.").
Sprawa była dwukrotnie badana przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej (dalej: "Minister"), który w pierwszej decyzji ([...] października 2007r.) uchylił decyzję Prezesa PFRON z [...] czerwca 2006r., a w drugiej (z [...] września 2008r.) utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji z [...] maja 2008r wydaną wobec Spółki.
Prezes PFRON w decyzji z [...] maja 2008r. umorzył postępowanie w sprawie zwrotu ww. wpłat na PFRON wraz z odsetkami. W uzasadnieniu wskazał, że wpłaty na PFRON nie są podatkiem, ale stosuje się do nich odpowiednio przepisy O.p., w tym przepisy dotyczące trybu powstania i zwrotu nadpłat, składania korekt deklaracji - art. 49 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2005r. Nr 14, poz. 92, dalej "ustawa o rehabilitacji"). Zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia było prawidłowe ustalenie daty powstania nadpłaty, która ma znaczenie przy terminie jej zwrotu. O.p. określa dzień powstania nadpłaty w zależności od tytułu prawnego, z jakim się wiąże. Momentem powstania nadpłaty jest dzień złożenia (skorygowania) zeznania rocznego lub deklaracji. Nadpłata powstaje po upływie okresu rozliczenia podatnika z organem podatkowym - art. 73 § 1 pkt 6 O.p. Skorygowana deklaracja zastępuje poprzednio złożoną. Dzień jej złożenia jest więc dniem powstania nadpłaty. Nadpłaty we wszystkich innych przypadkach powstają w dniu dokonania zapłaty (pobrania przez płatnika) art. 73 § 1 pkt 1-5 O.p. Skoro obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie wpłat wraz ze złożeniem deklaracji, nadpłata może powstać z dniem złożenia korekty deklaracji.
