Wyrok WSA w Opolu z dnia 3 czerwca 2009 r., sygn. I SA/Op 155/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Joanna Kuczyńska Sędzia WSA Grzegorz Gocki Protokolant st. sekr. sądowy Iwona Dąbrowska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 3 czerwca 2009 r. sprawy ze skargi A spółka z o. o. Spedycja Międzynarodowa w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] nr [...] w przedmiocie powstania z mocy prawa długu celnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 23 lutego 2007 r. nr 381000-RP-463-25/07/PK/X Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu stwierdził powstanie z mocy prawa długu celnego w kwocie 11 383,40 zł wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 4 207,50 zł liczonymi od dnia 20 kwietnia 2004 r. do dnia wydania decyzji, wobec towaru w postaci naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...]. Rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji zapadło w następstwie przeprowadzonego w spółce [...] sp. z o.o. Spedycja Międzynarodowa z siedzibą w Grabówce - dalej: [Spółka] postępowania w sprawie uregulowania statusu celnego towarów w postaci wielu ciągników siodłowych oraz naczep wynajmowanych od firmy [...] & CO [...] z siedzibą w Niemczech, w tym między innymi co do naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...].
W wyniku kontroli ustalono, że wynajmowana naczepa [...] (umowa najmu z dnia 1 maja 2002 r.) oprócz przewozów międzynarodowych wykonała także w dniu 20 kwietnia 2004 r. przewóz krajowy na trasie Gliwice - Kraków, co dokumentowała kopia faktury VAT nr 2405/04/S/04 z dnia 21.04.2004 r. Dodatkowo wykonanie transportu krajowego potwierdzało zlecenie nr 358/04/04, kopia listu CMR nr 2961, pismo - telefax z 19.04.2004 r.
W związku z wykonaniem naczepą przewozu krajowego organ I instancji stwierdził, że strona nie dopełniła obowiązku wystąpienia do organu celnego o udzielenie pozwolenia na korzystanie z procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła. Wskazał, że w dniu 20 kwietnia 2004 r., jako chwili wykonania przewozu krajowego, powstał dług celny. Wartość celną, stanowiącą podstawę do obliczenia należności celnych, organ I instancji ustalił na podstawie art. 29 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75 poz. 802 ze zm.) - dalej jako: [K.cel.] z uwzględnieniem opinii biegłego rzeczoznawcy z zakresu techniki samochodowej. Odsetki obliczono ze wskazaniem na art. 242 § 3 K.cel.
