Wyrok WSA w Opolu z dnia 3 czerwca 2009 r., sygn. I SA/Op 159/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Joanna Kuczyńska Sędzia WSA Grzegorz Gocki Protokolant st. sekr. sądowy Iwona Dąbrowska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 3 czerwca 2009 r. sprawy ze skargi A spółka z o. o. Spedycja Międzynarodowa w G. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] nr [...] w przedmiocie powstania z mocy prawa długu celnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 2 marca 2007 r. nr 381000-RP-463-5/07/PK/X Naczelnik Urzędu Celnego w Opolu stwierdził powstanie z mocy prawa długu celnego w kwocie 7707,50 zł wraz z odsetkami za zwłokę w wysokości 2942,20 zł liczonymi od dnia 24 marca 2004 r. do dnia wydania decyzji, wobec towaru w postaci naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...]. Rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji zapadło w następstwie przeprowadzonego w spółce [...] sp. z o.o. [...] z siedzibą w G. - dalej: [Spółka] postępowania w sprawie uregulowania statusu celnego towarów w postaci wielu ciągników siodłowych oraz naczep wynajmowanych od firmy [...] & CO KG [...] z siedzibą w Niemczech, w tym między innymi co do naczepy o numerze rejestracyjnym [...] i numerze identyfikacyjnym [...].
W wyniku kontroli ustalono, że wynajmowana naczepa [...] (umowa najmu z dnia 1 maja 2002 r.) oprócz przewozów międzynarodowych wykonała także w dniu 24 marca 2004 r. przewóz krajowy na trasie Zgierz-Łódź- Kraków, co dokumentowała faktura VAT nr 1790/03/S/04 z dnia 25.03.2004 r. Dodatkowo wykonanie transportu krajowego potwierdzało zlecenie nr 416/03/04 z dnia 25.03.2004 r., uzupełnienie zlecenia nr 22363, zlecenie nr 22363. W związku z wykonaniem naczepą przewozu krajowego organ I instancji stwierdził, że strona nie dopełniła obowiązku wystąpienia do organu celnego o udzielenie pozwolenia na korzystanie z procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła. Wskazał, że w dniu 24 marca 2004 r., jako chwili wykonania przewozu krajowego, powstał dług celny. Wartość celną, stanowiącą podstawę do obliczenia należności celnych, organ I instancji ustalił na podstawie art. 29 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75 poz. 802 ze zm.) - dalej jako: [K.cel.] z uwzględnieniem opinii biegłego rzeczoznawcy z zakresu techniki samochodowej. Ostatecznie wartość celną ustalono w oparciu o wartość rynkową porównywalnej cysterny o zbliżonych parametrach technicznych takich jak ilość osi kół jezdnych, liczba komór, masa własna, dopuszczalna masa całkowita, data pierwszej rejestracji. Wartość celna towaru wyniosła 51 383 zł i była podstawą do wymiaru długu celnego. Odsetki obliczono ze wskazaniem na art. 242 § 3 K.cel.
