Wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 sierpnia 2009 r., sygn. III SA/Kr 405/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek Sędziowie WSA Dorota Dąbek spr. WSA Halina Jakubiec Protokolant Urszula Ogrodzińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 sierpnia 2009 r. sprawy ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Miasta Zakopane z dnia 29 stycznia 2003 r , Nr : V/44/2003 w przedmiocie § 3 ust.2 Statutu Miasta Zakopane stwierdza nieważność § 3 ust. 2 Statutu Miasta Zakopane
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 6 sierpnia 2009r.
Wyrokiem z dnia 24 marca 2009r., sygn. akt II OSK 1453/08 Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 maja 2008r., sygn. akt III SA/Kr 48/08 i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Sądowi I instancji. Uchylony wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie został wydany w następującym stanie faktycznym.
W dniu 29 stycznia 2003r. Rada Miasta Zakopane przyjęła na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 18a ust. 5, art. 22, art. 23 ust. 2, art. 40 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwałę Nr V/44/2003 w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Zakopane, który stanowił załącznik do tej uchwały.
W skardze z dnia 7 grudnia 2007r. Wojewoda Małopolski wniósł o stwierdzenie nieważności tej uchwały w części, tj. w zakresie § 3 ust. 2 Statutu Miasta Zakopane, stanowiącego, że: "Zasady i warunki używania herbu Miasta Zakopane określa Rada, a zgodę na używanie herbu wyraża Burmistrz Miasta". Zdaniem organu nadzoru brzmienie tego przepisu nie znajduje oparcia w obowiązującym stanie prawnym, a w szczególności narusza ustawę z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej. Organ nadzoru stwierdził, że Rada Miasta Zakopane podjęła zaskarżoną uchwałę z naruszeniem wyrażonej w art. 7 Konstytucji RP zasady legalności, tj. nie posiadając podstawy prawnej upoważniającej ją do określania zasad i warunków używania herbu. Podstawy takiej nie stanowi art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym do kompetencji rady należy podejmowanie uchwał w przedmiocie m.in. herbu gminy. Przepis ten upoważnia jedynie Radę do ustanowienia herbu, a nie określania zasad (warunków) jego używania.
