Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 września 2009 r., sygn. VI SA/Wa 940/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki Sędziowie Sędzia WSA Piotr Borowiecki Sędzia WSA Jolanta Królikowska-Przewłoka (spr.) Protokolant Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2009 r. sprawy ze skargi S. P. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] marca 2009 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wyniku egzaminu konkursowego na aplikację radcowską 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. stwierdza, że uchylona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Ministra Sprawiedliwości na rzecz skarżącego S. P. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Skarżący S. P., dalej także jako skarżący, w dniu [...] września 2008 r. przystąpił do egzaminu konkursowego na aplikację radcowską przed Komisją Egzaminacyjną nr 2 do spraw aplikacji radcowskiej przy Ministrze Sprawiedliwości na obszarze Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w [...]. Uchwałą nr [...] tejże Komisji z dnia [...] września 2008 r. ustalony został wynik jego egzaminu za negatywny.
Skarżący uzyskał bowiem z testu wyboru 189 punktów, a zgodnie z treścią art. 339 ust. 3 ustawy o radcach prawnych pozytywny wynik z egzaminu konkursowego uzyskuje kandydat, który otrzymał z testu co najmniej 190 punktów.
Od uchwały nr [...] skarżący złożył odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, w którym podniósł, że pytania nr 98, 100, 106 zostały sformułowane nieprecyzyjnie, co nie pozwalało na udzielenie jednej poprawnej odpowiedzi. Wskazał, iż rozwiązanie zagadnień prawnych w nich poruszanych nie wynika bezpośrednio z przepisów k.p.c., zaś doktryna i orzecznictwo nie zajęły w tych sprawach wspólnego stanowiska. W ocenie skarżącego taki stan rzeczy powoduje, że pytania te nie powinny być przedmiotem pytań egzaminacyjnych. Ponadto zwrócił uwagę na nieprawidłowe przeprowadzenie egzaminu od strony technicznej, niewłaściwy wybór sali, na której przeprowadzono egzamin, co nie pozwalało zdającym na odpowiednią koncentrację i skupienie w trakcie rozwiązywania testu.
