Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 października 2009 r., sygn. III SA/Gl 813/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędziowie Sędzia NSA Ewa Karpińska, Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć (spr.), Protokolant sekr. sąd. Marta Lewicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 października 2009 r. przy udziale - sprawy ze skargi Z.L na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej w K. po rozpoznaniu odwołania Z.L. decyzją z dnia [...]r. nr [...], działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zwanej dalej O.p., utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. z dnia [...]r. nr [...], określającą kwotę zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki [...]nr nadwozia [...], o pojemności silnika 2496 cm3, rok produkcji 1994, w wysokości [...]zł.
Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego organ pierwszoinstancyjny stwierdził, że Z.L. w dniu [...]r. dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu typu camper marki [...], oznaczonego kodem CN 8703 i mimo ciążącego na nim obowiązku, nie złożył deklaracji uproszczonej AKC-U i nie zapłacił należnego podatku akcyzowego. W podstawie prawnej decyzji powołał m.in.: art. 4 ust. 1 pkt 5, art. 80 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 pkt 3, art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) oraz § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego wraz z załącznikami (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.).
W odwołaniu strona skarżąca wniosła o zmianę decyzji i odstąpienie od określania kwoty zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym. Kwestionując klasyfikację taryfową wyrobu wywodziła, iż przedmiotowy pojazd nie podlega podatkowi akcyzowemu. W ocenie strony skarżącej sporny pojazd jest samochodem specjalnym kempingowym. Został nabyty z przeznaczeniem do zadań specjalnych (montaż wyciągów narciarskich, wyjazdy na serwisy, instruktaż pracowników obsługi wyciągów, itp.). Wykorzystywany był w ramach prowadzonej przez stronę działalności gospodarczej. Posiadał specjalne wyposażenie w przenośny warsztat, sprzęt audio-wizualny, wzmocnione zawieszenie, specjalne ogumienie i łańcuchy przeciwpoślizgowe. W ocenie strony nie był więc samochodem osobowym, a zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. Nr 192, poz. 1878 ze zm.), zaklasyfikowany został jako pojazd specjalny - samochód kempingowy i jako taki został zarejestrowany w Polsce.
