Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 marca 2010 r., sygn. II SA/Gd 794/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jolanta Górska Sędziowie: Sędzia WSA Wanda Antończyk Sędzia WSA Tamara Dziełakowska (spr.) Protokolant Starszy Referent Dorota Kotlarek po rozpoznaniu w dniu 17 marca 2010 r. na rozprawie sprawy ze skargi R. S. i Sz. S. na decyzję Wojewody z dnia 20 października 2009 r., nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarżący - R. S. i S. S. wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Wojewody z 20 października 2009 r., którą na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa utrzymano w mocy decyzję Starosty z 31 sierpnia 2009 r. odmawiającą zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
Przedmiot sprawy oraz okoliczności faktyczne i prawne podjętych przez organy rozstrzygnięć były następujące:
Na wniosek skarżących Starosta wszczął postępowanie administracyjne w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla inwestycji polegającej na rozbudowie jednorodzinnego budynku mieszkalnego i wykonania w nim robót budowlanych mających na celu wydzielenie dwóch lokali mieszkalnych i lokalu usługowego w budynku zlokalizowanym na działce nr [[...]] w M. przy ul. G. Do wniosku skarżący załączyli wymagane dokumenty m. in. oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, decyzję o warunkach zabudowy, projekt budowlany. Załączyli również wymaganą w przypadku takiej inwestycji ekspertyzę techniczną. Stosownie bowiem do § 206 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. Nr 75, poz. 690 ) rozbudowa, nadbudowa, przebudowa oraz zmiana przeznaczenia budynku powinny być poprzedzone ekspertyzą techniczną stanu konstrukcji i elementów budynku z uwzględnieniem stanu podłoża gruntowego. Organ stwierdził jednak, że ekspertyza techniczna załączona do wniosku została sporządzona przez skarżącego R. S. posiadającego wprawdzie uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno - budowlanej ale z ograniczeniami, gdy tymczasem art. 71 ust. 2 pkt 5 Prawa budowlanego wymaga, aby ekspertyza techniczna została sporządzona przez osobę posiadająca uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności (w tym przypadku jest to specjalność konstrukcyjno - budowlana). W związku z tym Starosta powołując art. 35 ust. 3 Prawa budowlanego nałożył na skarżących obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości w określonym terminie. W wydanym postanowieniu wyjaśnił, że załączona do ekspertyzy decyzja z 14 października 1986 r. o stwierdzeniu przygotowania zawodowego autora ekspertyzy do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie upoważnia go do: "kierowania, nadzorowania i kontrolowania budowy i robót, kierowania i kontrolowania wytwarzania konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz oceniania i badania stanu technicznego w zakresie wszelkich budynków oraz innych budowli z wyłączeniem linii, węzłów i stacji kolejowych, dróg oraz lotniskowych dróg startowych i manipulacyjnych, mostów, budowli hydrotechnicznych i wodnomelioracyjnych", zaś pkt 2 tych uprawnień upoważnia do: do sporządzania w budownictwie osób fizycznych projektów w zakresie rozwiązań konstrukcyjno - budowlanych wszelkich budynków i budowli". Organ wskazał, że podstawę prawną tych uprawnień stanowił m. in. § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z 20 lutego 1975 r. (Dz. U. Nr 8, poz. 46). Przepis ten stanowił: "osoby z wyższym wykształceniem technicznym posiadające przygotowanie zawodowe wymagane do pełnienia funkcji obejmujących kierowanie, nadzorowanie i kontrolowanie techniczne budowy i robót, są uprawnione również do sporządzania projektów w budownictwie osób fizycznych w zakresie objętym specjalnością techniczno - budowlaną, w której mogą kierować budową lub robotami". Przepis ten został następnie zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 18 lipca 1991 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie samodzielnych funkcji w budownictwie ( Dz. U. Nr 69, poz. 299), zgodnie z którym w wyżej cytowanym § 6 rozporządzenia z 1975 r., stanowiącym kryterium podmiotowe ograniczające zakres uprawnień, termin "w budownictwie osób fizycznych" został zastąpiony pojęciem "w budownictwie jednorodzinnym, zagrodowym oraz innych budynków o kubaturze do 1000m3, określając tym kryterium przedmiotowe tych uprawnień, przy określeniu ich zakresu. Zgodnie zaś z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 18 lipca 1991 r. "osoby, które uzyskały stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie osób fizycznych mogą pełnić te funkcje w zakresie określonym niniejszym rozporządzeniem". Organ stwierdził, że zmiana rozporządzenia wprowadzona w 1991 r. była i nadal pozostaje aktualna w odniesieniu do wszystkich uprawnień nadanych w oparciu o rozporządzenie z 1975 r. Zatem w jego ocenie, posiadane przez skarżącego R. S. uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno - budowlanej są ograniczone, a tym samym nie jest on uprawniony do sporządzenia wskazanej ekspertyzy.
