Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 marca 2010 r., sygn. III SA/Wa 1306/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędziowie Sędzia WSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia WSA Jarosław Trelka, Protokolant Agata Rogosz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lutego 2010 r. sprawy ze skargi T. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu podatku akcyzowego oddala skargę
Uzasadnienie
1. W dniu [...] czerwca 2005 r. T. sp. z o.o. (dalej: Skarżąca) wystąpiła z wnioskiem o zwrot podatku akcyzowego w kwocie 493 zł z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci olejów smarowych hydraulicznych VISGA 32 i VISGA 46, klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 83, które dostarczono na statek Alma pływający pod banderą estońską.
Przedmiotowy wniosek został załatwiony odmownie decyzją Naczelnika Urzędu Celnego [...] w W. (dalej: Naczelnik UC) z dnia [...] grudnia 2005 r.
Powyższa decyzja Naczelnika UC została uchylona decyzją Dyrektora Izby Celnej w W. (dalej: Dyrektor IC) z dnia [...] maja 2006 r.
Podejmując powyższe rozstrzygnięcie organ odwoławczy podkreślił, iż o ile Skarżąca we wniosku wszczynającym postępowanie w sprawie nie wskazała podstawy prawnej, na podstawie której ubiega się o zwrot akcyzy, to jednak w odwołaniu podniosła, iż przy jego rozpatrywaniu należało rozważyć możliwość zastosowania § 50c ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.; dalej: rozporządzenie ws. zwolnień). Wobec powyższego - zdaniem organu drugiej instancji - koniecznym stało się przeprowadzenie postępowania dowodowego w znacznej części, z uwzględnieniem ww. przepisu rozporządzenia ws. zwolnień.
W toku ponownego rozpatrywania sprawy, w piśmie z dnia 3 lipca 2006 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie Naczelnika UC o wskazanie podstawy prawnej żądanego zwrotu akcyzy, Skarżąca podała, że inicjując postępowanie w tym przedmiocie kierowała się brzmieniem § 50c rozporządzenia ws. zwolnień w brzmieniu z dnia 2 czerwca 2005 r. i ten przepis stanowi podstawę prawną wniosku w oparciu o który należy go rozpatrzeć.
