Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 kwietnia 2010 r., sygn. I SA/Lu 886/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk (sprawozdawca), Sędziowie WSA Halina Chitrosz,, NSA Anna Kwiatek, Protokolant Stażysta Bartłomiej Pastucha, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 28 kwietnia 2010 r. sprawy ze skargi A. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w L. na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług - oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 26.06.2009 r. do Ministra Finansów wpłynął wniosek "A" Spółki z o.o., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego wynikającego z faktur korygujących, w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono przedmiotowe faktury pod warunkiem, że w tym miesiącu korekty faktur zostaną wysłane kontrahentom.

Wskazując stan faktyczny sprawy Spółka podała, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży art. spożywczych oraz chemii gospodarczej poprzez swoje odziały zlokalizowane na terenie całego kraju. Każdy z oddziałów posiada dość daleko posuniętą samodzielność. Oddziały Spółki oprócz swoich priorytetowych zadań w zakresie dystrybucji dóbr konsumpcyjnych są odpowiedzialne również m.in. za wystawianie faktur korygujących obniżających podstawę i kwotę podatku należnego, za ich wysyłkę, a także za gromadzenie

i ewidencję potwierdzeń odbioru faktur korygujących. Z uwagi na rozmiar prowadzonej działalności, Spółka otrzymuje ok. 20.000 korekt sprzedaży w trakcie okresu rozliczeniowego (jeden miesiąc). Dane konieczne do sporządzenia deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług za dany miesiąc są zbierane przez centralę

i na ich podstawie jest sporządzana jedna deklaracja VAT-7. Problemem jest, że pomiędzy zamknięciem ewidencji w poszczególnych oddziałach i ich dostarczeniem do centrali a samym sporządzeniem deklaracji upływa z reguły ok. 5 dni. Czas ten jest konieczny dla weryfikacji przesłanych danych, wypełnienia i podpisania deklaracji przez uprawnione do reprezentacji osoby oraz złożenia jej do właściwego urzędu skarbowego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym miesiącu. Zatem, aby deklaracja została złożona w terminie, "zamknięcie" miesiąca musi mieć miejsce odpowiednio wcześniej. Przykładowo: aby sporządzić deklarację za maj, Spółka musi zgromadzić wszystkie dane dotyczące tego miesiąca do 20 czerwca. Dane, w tym również dotyczące potwierdzenia faktur korygujących wystawionych w maju są przesyłane wg stanu na ten dzień (20 czerwca). Tym samym faktury korygujące na zmniejszenie kwoty podatku należnego wystawione przez Spółkę w maju, doręczone kontrahentom w maju, dla których potwierdzenia ich otrzymania dotarły do oddziału w okresie od 20 do 25 czerwca nie są uwzględniane w deklaracji składanej 25 czerwca. Taki schemat powtarza się w każdym okresie rozliczeniowym, tzn. faktury korygujące wystawione, wysłane i otrzymane przez kontrahentów w tym samym okresie, dla których potwierdzenia spływają do Spółki w następnym okresie rozliczeniowym, ale po dacie przesłania danych do centrali nie są ujmowane w deklaracji składanej za ten okres. Zgodnie z przyjętymi procedurami Spółka już po złożeniu deklaracji dla faktur wystawionych w poprzednim miesiącu powtórnie weryfikuje spełnienie warunków określonych w art. 29 ust. 4a i 4b ustawy o VAT, tj. datę otrzymania korekt faktur przez kontrahentów oraz datę otrzymania ich potwierdzenia. W przypadku, gdy potwierdzenia wpłynęły po 20 dniu, ale przed 25 dniem miesiąca następnego Spółka zmniejsza obrót i podatek należny poprzez dokonanie korekty uprzednio złożonej deklaracji. Taki tryb postępowania jest wymuszony przez znane Spółce interpretacje przepisów prawa w tym także organów podatkowych. Bardzo to jednak utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej, a w szczególności wymogi formalne w zakresie gromadzenia potwierdzeń dostarczenia kontrahentom faktur korygujących i ewidencjonowania dat ich otrzymania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00