Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 października 2010 r., sygn. III SA/Kr 218/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek Sędziowie WSA Elżbieta Kremer WSA Barbara Pasternak (spr.) Protokolant Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2010 r. sprawy ze skargi E. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 29 grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego specjalnego skargę oddala
Uzasadnienie
Wójt Gminy decyzją z dnia [...] 2009r. znak: [...], wydaną na podstawie art. 7, art. 8 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 17 ust. 1 pkt 5 art. 39 ust. 1, ust. 2 , art. 106, art. 109, art. 110 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008r. Nr 115, poz. 728 ze zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2006r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz. U. Nr 135, poz. 950) oraz art. 104, art. 107, art. 108 kpa, odmówił E. D. pomocy finansowej na wykonanie kanalizacji.
Organ l instancji na podstawie wywiadu środowiskowego i zebranej w postępowaniu administracyjnym dokumentacji ustalił, że dochód rodziny E. D. za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku wyniósł 1.077,04 zł, na co składały się: renta socjalna P. D. w wysokości 504,04 zł, zasiłek pielęgnacyjny P. D. w wysokości 153 zł, świadczenie pielęgnacyjne pobierane przez E. D. na syna P. D. w wysokości 420 zł. Organ wskazał, że kryterium dochodowe dla dwuosobowej rodziny wynosi 702 zł, zaś dochód rodziny E. D. przekroczył ustawowe kryterium dochodowe i dlatego nie została spełniona podstawowa przesłanka do przyznania zasiłku celowego. Organ rozważył sytuację życiową strony pod kątem zastosowania art. 41, który mówi, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie i rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe może być przyznany zasiłek celowy specjalny, jednak nie stwierdził zaistnienia nowych szczególnych okoliczności, które miałyby uzasadnić przyznanie zasiłku celowego specjalnego pieniężnego na wykonanie kanalizacji. Organ przytoczył treść art. 5 i art. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994r Prawo budowlane oraz § 26 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie i podkreślił, że zgodnie z tymi przepisami zapewnienie odpowiednich warunków do zamieszkania spoczywa na właścicielu budynku mieszkalnego, a nie na Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, zatem wykonanie kanalizacji ze środków pomocy społecznej byłoby nadużyciem.
