Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 listopada 2010 r., sygn. II SA/Ol 879/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 listopada 2010 r. sprawy ze skargi D. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie zwrotu świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]", Nr "[...]", Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w "[...]", działając na podstawie art. 2 ust. 1-3, art. 3 ust. 5, art. 27 ust. 1, ust. 1a, ust. 2, ust. 3 i ust. 7 pkt 2, ust. 9-10 ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009r. Nr 1, poz. 7) oraz art. 44 § 1 i 4, art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako: k.p.a.), ustalił dłużnikowi alimentacyjnemu - D. D. - należności do zwrotu z tytułu otrzymanych przez D. D. świadczeń z funduszu alimentacyjnego na rzecz osób uprawnionych tj. A. i D. D. w kwocie po "[...]" zł miesięcznie na okres od "[...]" do "[...]" oraz w kwocie po "[...]" zł miesięcznie na dziecko na okres od "[...]" do "[...]", które podlegają zwrotowi łącznie z ustawowymi odsetkami. Orzekł, iż wobec braku wyegzekwowania należności od dłużnika alimentacyjnego w okresie wypłacania osobom uprawnionym świadczeń alimentacyjnych dłużnik zobowiązany jest zwrócić organowi kwotę "[...]" zł wraz z ustawowymi odsetkami. W uzasadnieniu wskazał m.in, że decyzją z dnia "[...]" przyznał uprawnionym dzieciom: A. i D. D. świadczenia z funduszu alimentacyjnego w związku z bezskutecznością alimentów należnych im od ojca D. D. Wysokość przyznanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego wynosiła w okresie od "[...]" po "[...]" zł na osobę, zaś w okresie od "[...]" do "[...]" po "[...]" zł na osobę z tym, że w listopadzie "[...]" wypłacono osobom uprawnionym łącznie "[...]" zł (po "[...]" na osobę) natomiast w grudniu "[...]" nastąpiło wyrównanie należności, na skutek czego wypłacona kwota wynosiła "[...]" zł. W pozostałych miesiącach, od stycznia do września "[...]" włącznie, wypłacone świadczenia z funduszu alimentacyjnego wynosiły po "[...]" zł miesięcznie. Zatem łącznie ustalona do zwrotu kwota wynosi "[...]" zł., która zapłacona powinna być wraz z odsetkami liczonymi dla każdej wypłaty odrębnie, od dnia następnego, po dniu wypłaty świadczenia osobom uprawnionym. Wskazał ponadto, że na podstawie przepisów ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów dłużnik alimentacyjny otrzymuje jedynie informacje o decyzji wydanej osobie uprawnionej i przyznającej tej osobie świadczenia z funduszu. Informacja taka została przekazana D. D. w drodze doręczenia zastępczego, ponieważ mimo dwukrotnego awizowania przesyłki, nie została ona odebrana z placówki pocztowej. Natomiast zawiadomienie o wszczęciu z urzędu postępowania mającego na celu wydanie decyzji ustalającej kwoty, jakie dłużnik ten ma zwrócić organowi właściwemu wierzyciela doręczone zostało D. D. w drodze doręczenia dokonanego do rąk jego matki. Stąd też mogą istnieć wątpliwości co do wiedzy D. D. o tej korespondencji, jednak organ pomocy społecznej nie może ponosić odpowiedzialności za wzajemną wymianę informacji pomiędzy stroną oraz jego matką, tym bardziej, że miejsce pobytu D. D. nie jest znane, nie tylko temu organowi ale także innym instytucjom. Ponadto, niezaprzeczalnie ustalonym faktem jest to, że osobom uprawnionym do alimentów wypłacone były świadczenia z funduszu alimentacyjnego, ustalone ostateczną decyzją przyznającą te świadczenia w okresie od 1 października "[...]" do 30 września "[...]". Powyższe skutkuje po stronie dłużnika alimentacyjnego obowiązkiem zwrotu wypłaconych świadczeń, o którym to zwrocie organ orzeka każdorazowo po zakończeniu okresu świadczeniowego - na podstawie art. 27 ust. 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
