Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. II SA/Go 840/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Fornalik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Wieczorek Sędzia WSA Joanna Brzezińska Protokolant referent - stażysta Malwina Tomiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] r., nr X/64/07 w przedmiocie opłat za świadczenia prowadzonego przez Gminę przedszkola publicznego I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, II. określa, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Rada Gminy podjęła w dniu dnia [...] września 2007 r., uchwałę Nr X64/07, w sprawie opłat za świadczenia prowadzonego przez Gminę Przedszkola Publicznego, powołując jako podstawę art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, ze zm.), art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.),

Pismem z dnia [...] września 2010 r. Prokurator Rejonowy na podstawie art. 3 § 2 pkt 5, art. 50 § 1 i art. 53 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.) oraz art. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. Nr 21, poz. 206 z 2002 r., ze zm.) wniósł, , skargę na powyższą uchwałę w części obejmującej § 1, § 2, § 3, § 6 i § 7, domagając się stwierdzenia nieważności uchwały w zaskarżonej części.

Skarżący zarzucił przedmiotowej uchwale istotne naruszenie prawa, tj. art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, ze zm.) poprzez ustalenie w § 1, że opłaty ponoszone przez rodziców lub opiekunów prawnych dziecka obejmują opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu z tytułu częściowego zwrotu kosztów utrzymania przedszkola, obejmujących koszty przygotowania posiłków oraz zajęć przekraczających podstawę programową oraz opłat za wyżywienie dziecka, § 2 dotyczącego wysokości opłat, o których mowa w § 1, § 3 mówiącego o tym, ze opłaty te nie podlegają zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, § 6 i § 7 poprzez ustalenie, iż dyrektor przedszkola może umorzyć lub przesunąć termin płatności oraz określa aktualną stawkę żywienia w przedszkolu. Ponadto podniósł, iż w zaskarżonej uchwale nie uwzględniono okoliczności, że poszczególne dzieci pozostają w przedszkolu na różną ilość godzin, natomiast zasada wyrażona w art. 32 Konstytucji Polskiej oznacza, że wszystkie podmioty charakteryzujące się daną cechą istotną w równym stopniu, mają być traktowane równo, tzn. według jednakowej miary, bez zróżnicowań zarówno dyskryminujących, jak i faworyzujących. Dalej wskazał, iż różnicowanie podmiotów w demokratycznym państwie prawnym jest dopuszczalne, jednakże niedopuszczalne jest różnicowanie niesprawiedliwe. Odwrotnie niedopuszczalne jest traktowanie podmiotów znajdujących się w różnej sytuacji w sposób identyczny, bez uwzględnienia istotnych cech tych podmiotów. Stąd też skarżący uznał, iż uchwała Rady Gminy godzi w zasadę sprawiedliwości społecznej poprzez nieuwzględnienie przy ustaleniu opłaty za świadczenia przedszkola okoliczności, w jakim zakresie czasu poszczególne dziecko korzysta z usług tego przedszkola.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00